Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad

är ute efter en bärbar dator som jag ska ha i mitt företag, blev rekommenderad minst I5 till ett program som jag behöver annars kommer jag inte köra något speciellt. Vill dock ha en stabil, skön dator, då det blir en del skrivande.

Hittade följande på Dustin som så intressant ut Thinkpad E570

Någon som har ris eller ros om Lenovo och deras bärbara eller kan komma med förslag på bättre i samma prisläge.

Tack!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Personligen ogillar jag färgen på den modellen, har en "Lenovo ThinkPad T570" via jobbet som jag är supernöjd med

Även om ThinkPad inte är det snyggaste datorerna som finns så bytte jag till en Lenovo ThinkPad T570 ifrån en MacBook Pro, och tänker nog inte byta tillbaka någon gång snart

Update
Såg att färgen på bilden inte var färgen på datorn, så...ja!

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika modeller med olika bokstavsbeteckningar. T-modellerna brukar vara de som är bäst byggda för slit o släng, lite bättre kvalité rakt igenom det vill säga.

Permalänk
Medlem

L och E serien hämtar lite delar fån dess konsument syskon och det gör att de är inte lika bra byggda som dess T storasyskon men för det priset så kan jag ändå inte säga något bättre än det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kommer mestadels bara släpa den mellan hem och kontor.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

T460 här på jobbet.

älskar den. Dubbla batterier, stöd för docka, har fullstora portar (lan, usb) osv.

Bra stabilitet i bygget och spillsäkert.

thinkpad är över lag bra datorer, inget konsumentskräp här (det är dom som ger lenovo dåligt rykte, fast det gäller nog alla OEM's.. en dator för 4000 är skräp oavsett vem som gör den).

Privat har jag en X1 carbon 2015, med i7.

Permalänk
Medlem

Problemet med Lenovo just nu är att dessa är amputerade i och med att man tagit bort knapparna på klösbrädan och ersatt med en gungdito och man måste titta på äldre modeller för att det skall bli OK igen...

Fujitsu Celsius eller Fujitsu Lifebook kan vara alternativ att titta på då denna jag har haft har hållit väldigt bra. men det är samma problem att man antingen amputerat bort styrpinnen eller knapparna på klösbrädan - varför!!???

Givetvis skall det vara antiglare/matt skärm och det är också något man måste se upp med vid köp - det svider om det blir fel där och man får blank skärm och har svårt med det.

hp har än så länge datorer med både styrpinne och knappar på klösbräda - men de håller inte för fältbruk... - men snart är det enda alternativet....

Det här med moderna datorer är inte lätt och som skrivet tidigare - de hållbara och bra laptopparna har en startnivå runt 15 tusen och vidare uppåt, under 10 tusen så är det definitivt konsumentprodukt, även när det gäller hållbarhet....

Permalänk
Medlem

@xxargs: Vilka nuvarande Thinkpad-modeller saknar knappar på touchpaden menar du? Min W540 har det inte men den har några år på nacken.

Permalänk
Medlem

Thinkpad är överlag bra, iaf de lite dyrare modellerna. Gav själv upp kampen med Dell XPS15 (senaste generationen) och köpte en riktig proffsdator istället (Thinkpad P51). Lite som att jämföra en Alfa Romeo med en Mercedes E-klass

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Senjin: Kan lämna en ros från en nyligen upplevd service.

Min laptops skärm blinkade till och datorn gick ner i viloläge när man vred upp skärmen till någonstans mellan 125-140 graders vinkel.

Ringde 10:30 den 12 sep till Lenovos Support och berättade om läget. Först trodde killen i telefonen att gångjärnen var trasiga och att jag skulle skicka in datorn till rep. Jag påpekade då att det var ingen fysisk skada utan bara att skärmen blinkade och sleep-mode gick igång fel. Han ska skicka tekniker istället (på platsen garanti med min modell).

16:20 ringer teknikern upp mig och bestämmer plats och tid.

Den 13 sep 09:10 kommer teknikern och börjar med arbetet, mycket trevlig person.
Byter en kabel till Webcam och sensor i skärmdelen. Nu slocknar inte skärmen vid feltillfälle och sleepmode går inte igång. Dock går inte sleepmode igång när man stänger datorn.
Byter moderkort. Allt fungerar. 10:05 är datorn lagad, mindre än 24h för ett fel som detta. Noll kostnad för mig.

Min modell är en X260 med tre års på-platsen-garanti köpt från DustinHome. Fick alltså företagssupporten fast jag är privatkund då det är en thinkpad jag äger. Om det är i företaget du ska köra datorn hade jag starkt rekommenderat en dator med på-platsen-garanti eller service avtal med reparation på plats. Den dyraste resursen i företaget är din tid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

På platsen garanti verkar bra.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

@Weiman:

kika på lenovos hemsida så ser man de allra flesta modeller inte längre har knappar för touchpaden - bara för styrpinnen

observera att jag pratar om uppsättning knappar för styrpinnen och en uppsättning knappat för touch-paden

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xxargs:

@Weiman:

kika på lenovos hemsida så ser man de allra flesta modeller inte längre har knappar för touchpaden - bara för styrpinnen

observera att jag pratar om uppsättning knappar för styrpinnen och en uppsättning knappat för touch-paden

Jag har knappar för styrpinne men inte för touch-pad. Skulle inte vilja ha några knappar för touchpad men för styrpinen är separata knappar ett måste.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Thinkpad är överlag bra, iaf de lite dyrare modellerna. Gav själv upp kampen med Dell XPS15 (senaste generationen) och köpte en riktig proffsdator istället (Thinkpad P51). Lite som att jämföra en Alfa Romeo med en Mercedes E-klass

Med det sagt måste jag säga att XPS15 är rätt svårslagen, det enda som jag känner riktigt kan matcha på Lenovo sidan är Thinkpad P51 iom krav på quadcore osv men det finns absolut saker som XPS15 är bättre på även om Dells QC överlag lämnar mycket övrigt att önska...