Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Bolånekalkylatorna kan man ju inte heller använda för att jämföra med då de bara använder exempelräntor.

Det är sanning med modifikation, sbab, skandia och danske band visar vad man faktiskt skulle få där så de kan du ha som jämförelse och sen välja ut ett par andra att förhandla med och se var du får bäst erbjudande.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vid ett lånelöfte så tas ju en kreditupplysning, så man kan ju inte direkt gå runt och få lånelöften från flera olika banker, då man får för många kreditupplysningar på sig.
[...]
Bonusfråga: Hur viktigt är det att akta sig för tomträtter? Vet vad en tomträtt är, men är det verkligen så farligt i praktiken?

Det är inget problem att det har tagits flera kreditupplysningar, så länge det är seriösa institut. Om banken frågar svarar man helt enkelt att man har hört sig för hos flera banker/bolåneinstitut.

Det är betydligt värre att ha stora blanco-krediter (sms-lån, blanco-lån, kreditkortsskulder mm).

Tomträtt är ett jävla mög, att hyra mark till något slags påhittat marknadsvärde som ägaren själv bestämmer och kostnad som inte går att påverka.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Bonusfråga: Hur viktigt är det att akta sig för tomträtter? Vet vad en tomträtt är, men är det verkligen så farligt i praktiken?

Brukar löpa på 10 år, så värt att kolla upp om det är gjort nyligen eller om förnyelse är dags för i närtid, men oavsett så skulle jag personligen välja bort tomträtt.

"I de flesta fall är en friköpt tomt att föredra. När du har äganderätt på tomten riskerar du inte att bli av med den om hyresavtalet går ut. Med en tomträtt kan du också riskera att få kraftigt höjda boendekostnader om marktaxeringsvärden ökar och kommunen höjer hyran. Idag finns inget tak för tomträttshyran och heller inget pristak för den som vill köpa loss sin tomträtt även om frågan om en skyddslagstiftning har diskuterats många gånger."

https://www.maklarofferter.se/artiklar/juridik/%C3%A4gander%C...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Hur ser kalkylerna ut för bankerna i dagsläget?
För 2 år sedan räknade bankerna med att man skulle klara kring 6-7% ränta för att få ta det där lånet i nån form av "worst case scenario"-upplägg. Kanske fel ordval, men de hade iaf en säkerhetsmarginal uppåt.

Har den här säkerhetsmarginalen flyttats upp ordentligt nu när räntorna ändå är kring 5%?
Måste hushållen visa att de klarar 10-11% i dagsläget, eller räknar man forfarande på att 6-7% är en säkerhetsmarginal?

De har gått från runt 6-6,5% till 7%. Men med ökade levnadskostnader som tidigare nämnts.

Kalkylräntan är inte tänkt att åka varken upp eller ner utan ska representera långsiktig normalränta i det övre spannet. Hörde jag i någon podd.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vill börja med att tacka för många snabba svar!

Skrivet av ztenlund:

Problemet är att föreningens kostnad för tomträtten kan skjuta rejält i höjden (på grund av stigande markvärden), men det beror förstås också på var i "cykeln" föreningen befinner sig och hur länge du tänker bo i lägenheten. Och givetvis även var den ligger, eftersom påverkan blir större där mark är dyr.

Skrivet av zarkov:

Tomträtt är ett jävla mög, att hyra mark till något slags påhittat marknadsvärde som ägaren själv bestämmer och kostnad som inte går att påverka.

Skrivet av Mindfighter:

Brukar löpa på 10 år, så värt att kolla upp om det är gjort nyligen eller om förnyelse är dags för i närtid, men oavsett så skulle jag personligen välja bort tomträtt.

"I de flesta fall är en friköpt tomt att föredra. När du har äganderätt på tomten riskerar du inte att bli av med den om hyresavtalet går ut. Med en tomträtt kan du också riskera att få kraftigt höjda boendekostnader om marktaxeringsvärden ökar och kommunen höjer hyran. Idag finns inget tak för tomträttshyran och heller inget pristak för den som vill köpa loss sin tomträtt även om frågan om en skyddslagstiftning har diskuterats många gånger."

https://www.maklarofferter.se/artiklar/juridik/%C3%A4gander%C...

Okej, har hört att man ska undvika tomträtt och det verkar som att jag hört rätt. Det blir att undvika tomträtter för min del! Vilket är lite synd, finns en del trevliga lägenheter som har tomträtt, så man går ju miste om en del val.

Skrivet av Murvar:

Kör på! Bankerna ser vad för upplysning det är som gjorts så det är inga konstigheter. Lendo är smidigt för att få samlat men jag valde ett erbjudande jag fick från en storbank i slutändan.

Skrivet av zarkov:

Det är inget problem att det har tagits flera kreditupplysningar, så länge det är seriösa institut. Om banken frågar svarar man helt enkelt att man har hört sig för hos flera banker/bolåneinstitut.

Det är betydligt värre att ha stora blanco-krediter (sms-lån, blanco-lån, kreditkortsskulder mm).

Okej, bra att veta. Har själv jobbat på kundtjänst på en liten bank förr i tiden och då var antalet kreditupplysningar väldigt viktigt. Men detta var blancolån, så det är väl lite annorlunda.

Lendo var ett bra tips, kommer nog göra något sådant!

Skrivet av Mindfighter:

Det är sanning med modifikation, sbab, skandia och danske band visar vad man faktiskt skulle få där så de kan du ha som jämförelse och sen välja ut ett par andra att förhandla med och se var du får bäst erbjudande.

Har hört att det kan vara väldigt lätt att förhandla i efterhand. Så ett scenario hade kunnat vara att man hittar ett bolån genom Lendo. När allt är klart och man är inflyttad så kan man börja kontakta andra banker för användning vid förhandling eller helt enkelt gå över om förhandlingarna inte kommer någon vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har hört att det kan vara väldigt lätt att förhandla i efterhand. Så ett scenario hade kunnat vara att man hittar ett bolån genom Lendo. När allt är klart och man är inflyttad så kan man börja kontakta andra banker för användning vid förhandling eller helt enkelt gå över om förhandlingarna inte kommer någon vart.

Har du bråttom så visst, vilket lån som helst är väl då bättre än inget lån alls.
Har du tid på dig så är det väl enklast att försöka få ett erbjudande från ett antal aktörer först och sedan välja den billigaste.
Efterfrågan på bolån har gått ner, vilket gör att bankerna är måna om att behålla sina kunder. Och arbetar med att vara så attraktiva som möjligt för nya kunder.
Så, om du inte har tidspress tycker jag att du kan ta in lite lånelöften från flera banker, och sedan kolla med de som beviljar din ansökan vad de kan erbjuda dig för ränta. Då slipper du ju att genomgå nästan samma resa igen sen, med att skicka in låneansökningar till olika banker och jämföra räntor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vill börja med att tacka för många snabba svar!

Okej, har hört att man ska undvika tomträtt och det verkar som att jag hört rätt. Det blir att undvika tomträtter för min del! Vilket är lite synd, finns en del trevliga lägenheter som har tomträtt, så man går ju miste om en del val.

Okej, bra att veta. Har själv jobbat på kundtjänst på en liten bank förr i tiden och då var antalet kreditupplysningar väldigt viktigt. Men detta var blancolån, så det är väl lite annorlunda.

Lendo var ett bra tips, kommer nog göra något sådant!

Har hört att det kan vara väldigt lätt att förhandla i efterhand. Så ett scenario hade kunnat vara att man hittar ett bolån genom Lendo. När allt är klart och man är inflyttad så kan man börja kontakta andra banker för användning vid förhandling eller helt enkelt gå över om förhandlingarna inte kommer någon vart.

Om du skall köpa i Stockholm så lycka till att undvika tomträtt. Är orimligt dyrt att köpa loss så föreningar kan inte köpa loss.
Vi fick erbjudanden på våran tomt och det var 40miljoner men att köpa loss (indexering var 10 år med 10%)+ränta i snitt 4% + amortering så skulle föreningen gå "plus" år 2059....

Och så länge räntan var över 3.5% så tjänade man på att ha tomträttsavgiften. Att ta 40 miljoner i lån + att påbörja renoveringar vart tvär nej här iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du skall köpa i Stockholm så lycka till att undvika tomträtt. Är orimligt dyrt att köpa loss så föreningar kan inte köpa loss.
Vi fick erbjudanden på våran tomt och det var 40miljoner men att köpa loss (indexering var 10 år med 10%)+ränta i snitt 4% + amortering så skulle föreningen gå "plus" år 2059....

Och så länge räntan var över 3.5% så tjänade man på att ha tomträttsavgiften. Att ta 40 miljoner i lån + att påbörja renoveringar vart tvär nej här iaf...

Har kikat lite på bostadsannonser och visst så är många byggnader tomträtter, men finns också många som äger marken. Så tror inte det är så ovanligt i Stockholm! (Och precis, det är Stockholm som gäller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Har du bråttom så visst, vilket lån som helst är väl då bättre än inget lån alls.
Har du tid på dig så är det väl enklast att försöka få ett erbjudande från ett antal aktörer först och sedan välja den billigaste.
Efterfrågan på bolån har gått ner, vilket gör att bankerna är måna om att behålla sina kunder. Och arbetar med att vara så attraktiva som möjligt för nya kunder.
Så, om du inte har tidspress tycker jag att du kan ta in lite lånelöften från flera banker, och sedan kolla med de som beviljar din ansökan vad de kan erbjuda dig för ränta. Då slipper du ju att genomgå nästan samma resa igen sen, med att skicka in låneansökningar till olika banker och jämföra räntor.

Det är iof sant! Varför inte bara göra det från början. Ska nog göra så faktiskt! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har kikat lite på bostadsannonser och visst så är många byggnader tomträtter, men finns också många som äger marken. Så tror inte det är så ovanligt i Stockholm! (Och precis, det är Stockholm som gäller).

Jo och det som äger har oftast väldigt hög hyra. Om de nu inte köpte tidigt.
Kanske är annorlunda i utkanterna men 30min radie från Stockholm stad är det sjukt dyrt.

Fd ordförandes dotterns förening skulle köpa mark, 6 miljarder på Östermalm. Tror inte de gick för det tillslut dock
Innan det vart skifte i Stockholm blå-> röd så erbjöds man att köpa tomten. Av 200 som fick erbjudanden så köpte enbart 2st!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du skall köpa i Stockholm så lycka till att undvika tomträtt. Är orimligt dyrt att köpa loss så föreningar kan inte köpa loss.
Vi fick erbjudanden på våran tomt och det var 40miljoner men att köpa loss (indexering var 10 år med 10%)+ränta i snitt 4% + amortering så skulle föreningen gå "plus" år 2059....

Och så länge räntan var över 3.5% så tjänade man på att ha tomträttsavgiften. Att ta 40 miljoner i lån + att påbörja renoveringar vart tvär nej här iaf...

Det finns massor med föreningar vars hus står på ägd mark, så att hitta sådana är knappast svårt. Däremot är det svårt för de som idag har tomträtt att få ihop en kalkyl för att köpa loss den, men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Ännu en fråga, hur mycket väger det ner att vara provanställd, har läst att det inte är så farligt, men har också hört att vissa fått nekat lån pga provanställning.

Har för övrigt inga andra lån, förutom studielån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har kikat lite på bostadsannonser och visst så är många byggnader tomträtter, men finns också många som äger marken. Så tror inte det är så ovanligt i Stockholm! (Och precis, det är Stockholm som gäller).

Nej, det är väldigt vanligt med friköpt tomt för BRF:er i Stockholm såvitt jag vet. Är bara i undantagsfall jag sett tomträtt. Har dock inte grävt fram någon statistik. Tomträtt skulle för mig vara en deal-breaker.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan man enkelt kolla upp någonstans om en viss förening har tomträtt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Ännu en fråga, hur mycket väger det ner att vara provanställd, har läst att det inte är så farligt, men har också hört att vissa fått nekat lån pga provanställning.

Har för övrigt inga andra lån, förutom studielån.

Provanställning är sådär, beror på sektor och ekonomin i stort. Är du provanställd är det ju väldigt lätt för dig att ryka vid nedskärningar så det blir ju en större risk för banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Ännu en fråga, hur mycket väger det ner att vara provanställd, har läst att det inte är så farligt, men har också hört att vissa fått nekat lån pga provanställning.

Har för övrigt inga andra lån, förutom studielån.

Här är det nog lite olika.
Som provanställd TROR jag att du har bäst chans med att få ett lånelöfte från din befintliga bank, där det "förhoppningsvis" finns en historik av skötsamhet, och där man kan se att du hanterar din ekonomi på ett sunt sätt. Har du dessutom en utbildning och provanställning inom ett bristyrke på orten kan chanserna öka, speciellt i kombination med att banken "känner" dig. Men vi snackar nog ändå om rätt så låga chanser i jämförelse med om du skulle ha en tillsvidareanställning.
Skickar du in en ansökan till en bank du inte har någon historik med skulle jag tippa på att många skulle ge dig ett avslag rakt av utan att ens ringa och snacka med dig. Tyvärr. Men du kan ju ha tur!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Provanställning är sådär, beror på sektor och ekonomin i stort. Är du provanställd är det ju väldigt lätt för dig att ryka vid nedskärningar så det blir ju en större risk för banken.

Skrivet av Zero Cool:

Här är det nog lite olika.
Som provanställd TROR jag att du har bäst chans med att få ett lånelöfte från din befintliga bank, där det "förhoppningsvis" finns en historik av skötsamhet, och där man kan se att du hanterar din ekonomi på ett sunt sätt. Har du dessutom en utbildning och provanställning inom ett bristyrke på orten kan chanserna öka, speciellt i kombination med att banken "känner" dig. Men vi snackar nog ändå om rätt så låga chanser i jämförelse med om du skulle ha en tillsvidareanställning.
Skickar du in en ansökan till en bank du inte har någon historik med skulle jag tippa på att många skulle ge dig ett avslag rakt av utan att ens ringa och snacka med dig. Tyvärr. Men du kan ju ha tur!

Lite mer info, jobbar som front end-utvecklare för ett stort produktbolag (två konkurrenter som mergade ganska nyligen). Vet det är svårt att svara på, men vill ju få så mycket kontext som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo och det som äger har oftast väldigt hög hyra. Om de nu inte köpte tidigt.
Kanske är annorlunda i utkanterna men 30min radie från Stockholm stad är det sjukt dyrt.

Fd ordförandes dotterns förening skulle köpa mark, 6 miljarder på Östermalm. Tror inte de gick för det tillslut dock
Innan det vart skifte i Stockholm blå-> röd så erbjöds man att köpa tomten. Av 200 som fick erbjudanden så köpte enbart 2st!

Det där stämmer inte alls om det handlar om en lite äldre förening, även i innerstan. Finns ett flertal föreningar med medelhög eller låg avgift ("hyra" förekommer inte för en BRF). Ofta var de dock som du säger förutseende nog att köpa marken direkt.

Visst finns det absolut sådana med hög avgift, men att det skulle vara ett generellt faktum stämmer inte med min bild.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, det är väldigt vanligt med friköpt tomt för BRF:er i Stockholm såvitt jag vet. Är bara i undantagsfall jag sett tomträtt. Har dock inte grävt fram någon statistik. Tomträtt skulle för mig vara en deal-breaker.

4000 har tomträtt i Stockholm ca 2k är BRFer
Det finns 3500 brfer i Stockholm... Så mer än hälften har tomträtt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det där stämmer inte alls om det handlar om en lite äldre förening, även i innerstan. Finns ett flertal föreningar med medelhög eller låg avgift ("hyra" förekommer inte för en BRF). Ofta var de dock som du säger förutseende nog att köpa marken direkt.

Visst finns det absolut sådana med hög avgift, men att det skulle vara ett generellt faktum stämmer inte med min bild.

Grannhusen över gatan köpte tomten vid byggandet, de har nu höjt hyran med 350% sedan de upprättades år 2012 😊 mestadels för att de har så höga lån pga byggande+tomten friköpt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Lite mer info, jobbar som front end-utvecklare för ett stort produktbolag (två konkurrenter som mergade ganska nyligen). Vet det är svårt att svara på, men vill ju få så mycket kontext som möjligt!

Jag har tyvärr ingen insikt i den branschen, och det är väl lite tveksamt huruvida random lånehandläggare har det också.
Hur lång tid har du kvar på din provanställning?
Tror du att det finns någon möjlighet att din arbetsgivare kan lämna något slags förhandsbesked kring din framtid i bolaget? Ett sådant intyg kan underlätta väldigt mycket, i de fall banken ändå bemödar sig med att kontakta dig och söka kompletterande information.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Ännu en fråga, hur mycket väger det ner att vara provanställd, har läst att det inte är så farligt, men har också hört att vissa fått nekat lån pga provanställning.

Har för övrigt inga andra lån, förutom studielån.

Beror mycket på bransch, utbildning och erfarenhet etc. men generellt är väl rekommendationen att vänta tills provanställningen är slut. Sällan så bråttom att man MÅSTE köpa inom en 6 mån-period. Är man själv blir det nog kanske svårt men är ni två och bara en har provanställning är det lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

4000 har tomträtt i Stockholm ca 2k är BRFer
Det finns 3500 brfer i Stockholm... Så mer än hälften har tomträtt

Det var förvånansvärt många. Bevisligen är det dock ingen av de föreningar jag någonsin övervägt att köpa lägenhet i dock så antingen har jag bara haft tur, eller så är antalet sådana inte helt jämnt fördelat över olika stadsdelar, ålder på hus, etc.

Jag skulle fortfarande vara extremt tveksamt till att köpa en lägenhet i ett sådant hus dock. I princip alla jag känner har tänkt likadant.

Skrivet av Swedishchef_90:

Grannhusen över gatan köpte tomten vid byggandet, de har nu höjt hyran med 350% sedan de upprättades år 2012 😊 mestadels för att de har så höga lån pga byggande+tomten friköpt

Nyproduktion sticker rimligen ut väldigt mycket i den statistiken. De har också generellt skyhöga lån per kvm, så de är också ofta tveksamma köp enligt mig, just på grund av att de blir extremt räntekänsliga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du skall köpa i Stockholm så lycka till att undvika tomträtt. Är orimligt dyrt att köpa loss så föreningar kan inte köpa loss.
Vi fick erbjudanden på våran tomt och det var 40miljoner men att köpa loss (indexering var 10 år med 10%)+ränta i snitt 4% + amortering så skulle föreningen gå "plus" år 2059....

Och så länge räntan var över 3.5% så tjänade man på att ha tomträttsavgiften. Att ta 40 miljoner i lån + att påbörja renoveringar vart tvär nej här iaf...

Är ju vanligt med friköpt tomt i Stockholm då många av husen funnits så pass länge här, är drygt 40% av alla bostadsrättsföreningar i Stockholms Stad som har tomträtt (1500 bostadsrättsföreningar med tomträtt och 3600 brfer totalt). Tycker inte det är speciellt vanligt i Vasastan/Östermalm när jag kollat på lägenheter, kartan nedan visar de som är tomträtter, resten verkar ägas av antingen bostadsrättsföreningar eller företag/hyresvärdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är ju vanligt med friköpt tomt i Stockholm då många av husen funnits så pass länge här, är drygt 40% av alla bostadsrättsföreningar i Stockholms Stad som har tomträtt. Tycker inte det är speciellt vanligt i Vasastan/Östermalm när jag kollat på lägenheter, kartan nedan visar de som är tomträtter, resten verkar ägas av antingen bostadsrättsföreningar eller företag/hyresvärdar.

https://blog.cbre.se/hubfs/image-png-2.png

Du får kolla utanför tullarna... Stockholm stad är inte enbart Stockholm city.... Självklart är innerstaden mestadels uppköpt då det skedde i en tid då tomträtt inte fanns. Den skapades 1907. Kolla utanför tullarna.

Som sagt är ca 60% av alla brfer fast med tomträtt i Stockholm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får kolla utanför tullarna... Stockholm stad är inte enbart Stockholm city.... Självklart är innerstaden mestadels uppköpt då det skedde i en tid då tomträtt inte fanns. Den skapades 1907. Kolla utanför tullarna.

Som sagt är ca 60% av alla brfer fast med tomträtt i Stockholm

Nej, 40% gäller för Stockholms Stad som helhet som sagt enligt alla siffror jag kan hitta (1500 bostadsrättsföreningar med tomträtt och 3600 bostadsrättsföreningar totalt). Så jag skulle inte säga att det är svårt att hitta när det är över 50% som har det friköpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, 40% gäller för Stockholms Stad som helhet som sagt enligt alla siffror jag kan hitta (1500 bostadsrättsföreningar med tomträtt och 3600 bostadsrättsföreningar totalt). Så jag skulle inte säga att det är svårt att hitta när det är över 50% som har det friköpt.

Jag hittade info om 1867 brfer men måste läst fel....

Men utanför tullarna är det mycket högre andel med tomträtt än utan. I city är det vanligare...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken-mjukar-upp-borantekrav/

Handelsbanken plockar bort ränteskillnadsersättningen på den 2-åriga bindingstiden, tankar på detta? Har redan handelsbanken rörligt och funderar lite på detta.

Uppföljning: Band nu på 2 år till en ränta på 4,76%. Vår rörliga skulle ändå gått upp från 4,35% till 4,85% nu i månadsskiftet. Full ångerrätt, kan avbryta när jag vill och ändra om till rörligt när det sjunker igen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Uppföljning: Band nu på 2 år till en ränta på 4,76%. Vår rörliga skulle ändå gått upp från 4,35% till 4,85% nu i månadsskiftet. Full ångerrätt, kan avbryta när jag vill och ändra om till rörligt när det sjunker igen.

Vad menar du med ångerrätt? När avtalet trätt i kraft är du väl bunden under bindningstiden och får betala ränteskillnadsersättning om du bryter i förtid?

Själv band jag på 8år till 4% i somras. Framtiden får visa om det var bra eller dåligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vad menar du med ångerrätt? När avtalet trätt i kraft är du väl bunden under bindningstiden och får betala ränteskillnadsersättning om du bryter i förtid?

Det står ju tydligt i citatet av inlägget du svarade att ränteskillnadsersättningen är borttagen hos dom på 2års bindningen.