Fuskar proshop på prisjakt.nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Ja, för långa för att få stå som "i lager" enligt prisjakts regler (6 arbetsdagar till leverans).

Är det inte Prisjakt som fuskar då, om dom väljer att visa det som i lager?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@waghead: Frågar du mig så tycker jag att man ska gå in på respektiva hemsida och inte förlita sig allt för mycket på Prisjakt. Det kan vara så att Prisjakt inte alltid synkar mot respektiva ehandelssida, samt att Prisjakt kanske inte ha all funktionalitet (olika status lägen på lager) som vissa ehandel har på sina egna sidor.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaminggirl:

Vad gäller garantiärende på Proshop har vi motsatt erfarenhet, kostade oss 600 kr att använda den. 600 kr de lovat betala tillbaka men sedan sa att de inte skulle betala tillbaka för att vi gjorde som de sa och inte som de tänkte att vi skulle be om en fraktsedel.

@gaminggirl

När jag startade ett garantiärende hos dem stod det klart och tydligt att man skulle maila för att få en förbetald fraktsedel som de står för.

Varför betalade du frakten själv?

Edit: Så här såg mailet ut jag fick när jag startade ett ärende.
"Hej,

Packa ned produkten och samtliga tillbehör säkert emballerat. Packa även ned RMA-sedeln som du eventuellt skrev ut i samband med att du upprättade reklamationsärendet. I annat fall går det bra att skriva RMA-numret på paketet.
Returfraktsedeln är bifogad i detta mail, skriv ut den och fäst den på paketet. Lämna därefter in försändelsen på något av postens serviceställen/företagscenter.

Kom ihåg att spara kvittensen med kollinumret som du får från posten.

Ha en fortsatt bra dag,

Med vänlig hälsning | Best regards

Gustav
Proshop"

Permalänk
Skrivet av anon200632:

@gaminggirl

När jag startade ett garantiärende hos dem stod det klart och tydligt att man skulle maila för att få en förbetald fraktsedel som de står för.

Varför betalade du frakten själv?

Edit: Så här såg mailet ut jag fick när jag startade ett ärende.
"Hej,

Packa ned produkten och samtliga tillbehör säkert emballerat. Packa även ned RMA-sedeln som du eventuellt skrev ut i samband med att du upprättade reklamationsärendet. I annat fall går det bra att skriva RMA-numret på paketet.
Returfraktsedeln är bifogad i detta mail, skriv ut den och fäst den på paketet. Lämna därefter in försändelsen på något av postens serviceställen/företagscenter.

Kom ihåg att spara kvittensen med kollinumret som du får från posten.

Ha en fortsatt bra dag,

Med vänlig hälsning | Best regards

Gustav
Proshop"

Vi fick information om att skicka produkten till "adress i Danmark", använd företagspaket eller annan spårbar frakt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaminggirl:

Vi fick information om att skicka produkten till "adress i Danmark", använd företagspaket eller annan spårbar frakt.

Ja eller maila för en betald fraktsedel, Ni måste missat detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waghead:

Jag fick svar från support på prisjakt.nu idag:

"Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi har tagit ett beslut att om butikerna kan leverera produkterna på under 6 arbetsdagar så anser vi att de kan listas som att produkten finns i lager. I dagsläget förkommer så många olika typer av lagerhållning och med anledning av det så tog vi beslutet att basera lagerstatusikonen på leveranstid istället.

Ha en bra dag!

Vänliga hälsningar
Pernilla
Support Sverige"

Tråkigt tycker jag som konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det väl inte Proshop som gjort något fel utan det är Prisjakt du inte är överens med. Här fick du ju svar att Prisjakt tagit beslutet att frakttid 6 dagar är detsamma som i lager, det är alltså inget unikt för Proshop utan gäller alla butiker som kan uppnå det.

Man kanske skulle fråga Prisjakt om det inte även kan hämtas frakttid för produkter.

Permalänk
Avstängd

Varför skulle det vara fusk? Förstår inte frågeställningen. Om leveranstiden visas på hemsidan så spelar det väl ingen roll varifrån paketet skickas, så länge det inte kommer från något land utanför EU och man åker på att betala tull/moms på det.

Hade TS en dålig dag och var lite sur, eller?

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Ja eller maila för en betald fraktsedel, Ni måste missat detta?

Det stod inget om att maila för en fraktsedel på våra instruktioner, hade det gjort det är det klart vi mailat och bett om en och inte legat ute med hundratals kronor och haft jobbet med att fixa frakt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vart är världen på väg om man inte längre kan få lägst priser, bäst service och snabbast leveranser på ett och samma ställe?

Tycker nog ändå LionTech är leader of the pack på Prisjakt, har knappt hittat en enda vara som dom inte har i lager, inkl. sådana som för länge sedan slutat tillverkas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Varför skulle det vara fusk? Förstår inte frågeställningen. Om leveranstiden visas på hemsidan så spelar det väl ingen roll varifrån paketet skickas, så länge det inte kommer från något land utanför EU och man åker på att betala tull/moms på det.

Hade TS en dålig dag och var lite sur, eller?

Så...för man är lite fundersam är man sur och dryg? Tur att du inte är en lärare eller liknande..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyligen ifrån Proshop i hopp om snabb leverans. Men efter att min lagervara legat under behandling i ett par dagar, så avbokade jag min order och köpte samma pryl ifrån Italien. Två dagar senare fick jag produkten (som trots högre frakt blev någon hundralapp billigare.

Tyvärr finns det många skojare på Prisjakt och enligt mig ligger Proshop på en hårfin linje mellan dessa skojare och seriösa aktörer.

Permalänk
Medlem

TS menar väl att "i lager" underförstått brukar betyda att försändelsen packas/skickas samma eller nästa arbetsdag.

Vara i lager från Tretti.se: Jag beställde i tisdags kl 19, i torsdags kl 10 fanns paketet att hämta ut, 1,5 dags leveranstid.
Vara i lager från Proshop: Kameran jag beställde levererades efter 2 veckor.

Att ha en vara "i lager................på fabriken i Kina" eller nåt tycker jag är att tänja på ordets betydelse. Men visst det är ju den angivna leveranstiden som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Så...för man är lite fundersam är man sur och dryg? Tur att du inte är en lärare eller liknande..

Jo, men fusk? Tycker jag nog var lite väl att ta i.

Håller med, jag är glad att jag inte är lärare... skulle nog bli avstängd på nolltid... aldrig att jag skulle kunna ta en massa dryga äckelungar som tror att de kan göra vad de vill, aldrig! Det skulle bli en rejäl smäll och sedan avsked/fängelse

Permalänk
Medlem

Har tidigare beställt hos Proshop och det var inga konstigheter även om det var ett tag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Fuskar proshop på prisjakt.nu?

Jag tycker det är anmärkningsvärt dåligt uppdaterade med sin lagerstatus.
Jag har alltid tolkat lagerstatusen "i lager" som att det ska finnas i (online)butikens lager för omgående leverans. Inte som Proshop, att de verkar visa sin grossists lagerstatus eller något annat påhitt.

Se t.ex. dessa:

Cooler Master Elite 110 (Svart)
"15st i lager" på prisjakt men enligt deras sida "Leverantör, 6-7 dagars leverans".

WD My Cloud EX2 Ultra BVBZ0000NCH
"15st i lager" på prisjakt men enligt deras sida "Leverantör, 5-6 dagars leverans".

QNAP TS-453A-8G
15st i lager" på prisjakt men enligt deras sida "Leverantör, 5-6 dagars leverans".

AOC E2470SWH
"8st i lager" på prisjakt men enligt deras sida "Leverantör, 2-3 dagars leveranstid (ETA eget lager 2017-09-21)"

Jämför gärna själv leveranstiden med någon som säkert finns i lager (Iphone - 1-2 dagars leveranstid).
Görs detta för att fler ska välja/klicka deras butik eller vad tror ni?

tyvärr sjukt vanligt bland Svenska webshoppar inom RC Hobbyn också
när / om jag beställer så skall de ha på sin egen hylla, annars köper jag inte, eller om det framkommer i Order mailet när beställningen är lagd så avbokar jag om det inte är en produkt bara dem säljer vill säga.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Vad gäller garantiärende på Proshop har vi motsatt erfarenhet, kostade oss 600 kr att använda den. 600 kr de lovat betala tillbaka men sedan sa att de inte skulle betala tillbaka för att vi gjorde som de sa och inte som de tänkte att vi skulle be om en fraktsedel.

Och hur gick det med eran ARN anmälan gentemot Proshop?
Länk: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1397650-proshop-brak-om...

Själv har mitt garantiärende hos dom skötts klanderfritt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Och hur gick det med eran ARN anmälan gentemot Proshop?
Länk: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1397650-proshop-brak-om...

Själv har mitt garantiärende hos dom skötts klanderfritt.

Den måste ha försvunnit på något vis för vi fick aldrig något svar. Eller så gjorde vi något fel när vi gjorde den.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Den måste ha försvunnit på något vis för vi fick aldrig något svar. Eller så gjorde vi något fel när vi gjorde den.

ARN tar inte upp fall där summan är så låg som 600, för mig det är 1000 som är gräns.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lite intressant angående lagersaldo på ProShop.. siffran 15 återkommer på de flesta produkter. Jag misstänker att de har en "statisk" siffra på lagerstatus dvs att de inte läser av alla artiklar hos sin leverantör. Att då visa i lager är en sanning med modifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av btbmusic:

Lite intressant angående lagersaldo på ProShop.. siffran 15 återkommer på de flesta produkter. Jag misstänker att de har en "statisk" siffra på lagerstatus dvs att de inte läser av alla artiklar hos sin leverantör. Att då visa i lager är en sanning med modifikation.

15 kan ju vara maxvärdet. Ex om lagret är 50 så visas 15 ändå.

För kunder är det nog irrelevant att veta om de har högre lager än 15.

Kan också bero på avtal med leverantören. Att man inte vill gå ut och ange lagernivåer så att konkurrenter kan ta del av det. Kan också vara från leverantören att kunden (proshop) inte ska veta vad leverantör har för volymer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har en pågående leverans från proshop som verkar ta mycket längre tid än vad det stod på hemsidan. När jag beställde stod det "I lager hos leverantör, 3-4 dagars leveranstid". Det har nu gått 7 arbetsdagar (11 dagar inklusive helgdagar) - och paketet har precis packats men fortfarande inte lämnat Danmark! Detta måste vara ett skämt? Lagom kul att jag väntar på ett moderkort därifrån, samtidigt som det ligger komponenter överallt här hemma som ska användas i ett bygge med detta moderkort. Beställde saker från hela världen till detta bygge; USA, Hong Kong och några länder i Europa. Men ändå lyckas proshops leverans komma efter alla andra saker? Katastrofdåligt enligt mig! Hade varit helt okej för mig om det stod 1-3 veckors leveranstid på deras hemsida så man vet hur det blir, men står det 3-4 dagar då ska det inte ta längre tid än 4 dagar, tar det 5 dagar är det väl ok men allt mer än 5 dagar om dem säger 3-4 tycker jag är helt oacceptabelt, speciellt för en svensk ÅF! Håller ni med? Någon annan som haft dåliga erfarenheter med leveranstider från proshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Hade varit helt okej för mig om det stod 1-3 veckors leveranstid på deras hemsida så man vet hur det blir, men står det 3-4 dagar då ska det inte ta längre tid än 4 dagar, tar det 5 dagar är det väl ok men allt mer än 5 dagar om dem säger 3-4 tycker jag är helt oacceptabelt, speciellt för en svensk ÅF! Håller ni med? Någon annan som haft dåliga erfarenheter med leveranstider från proshop?

Håller med? Ja, jag håller med om att leveranser bör gå så fort som möjligt och att de leveranstider som anges skall hållas i bästa mån.

Men, saker och ting kan naturligtvis gå snett. Leverantören kanske har problem? Lastbilen med produkten kanske kört i diket? För all del kanske Proshop konsekvent inte håller sina leveranstider, det vet jag inget om, men har du provat att kontakta butiken?

För övrigt tror jag att Proshop är danskt och jag har fått uppfattningen att de är seriösa?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Hade varit finfint med ett Prisjakt som kunde visa totalt pris, och även "beställ innan 1400 och vi sänder samma dag" för de butiker som vill vara med på det. I USA får man som regel betala nån tia för att få detta, men jag menar att butikerna hade fått mer trafik med detta.

Prisjakt finns här i norge också, och bland annat Proshop har (eller hade) skjulda avgifter vilket gör att i många fall så blir totalpriset högre än andra butiker. Jag skiter egentligen i om en butik är 10 spänn dyrare, men jag är en principfast karl och jag hoppar gladeligen över såna butiker.

I tillägg är det många butiker som sänker priset på populära produkter de inte har på lager för att sedan höja det precis innan det kommer på lager igen.

Igen är det vi konsumenter som måste säga stopp genom att inte handla.
När postförskottet försvann här så blev också postgången magiskt lite trögare då man numera i princip betalar på förskott innan man får produkten. Förr hade butikerna mycket mer bråttom att få iväg varan så att de kunde få betalt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz