Lenovo firar Thinkpads 25-årsjubileum med Thinkpad 25

Permalänk
Melding Plague

Lenovo firar Thinkpads 25-årsjubileum med Thinkpad 25

Under nästa månad väntas Lenovo lansera en ny bärbar dator med namnet Thinkpad 25, en jubileumsutgåva med en design som påminner om originalmodellerna från 1992.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Borde släppt den med nya styrkretsen !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Ser ingen äkta serieport!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Inaktiv

Sexig värre.

Om 2 saker hade funnits så hade det blivit ett köp direkt. Nya 4 kärniga U processorna samt serieport som NinTrance nämnde, visst jag kanske inte använder serieporten varje dag men 3 gånger i veckan minst.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett denna modell i 12.5" utförande också (likt Lenovo's X-serie), kanske hade blivit ett köp då!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Denna med 8de generationens U quads och inget nvidia kort och jag hade köpt direkt. Men en min 5 år gamla quad är fortfarande rätt snabb i förhållande till en U serie dual och då är den inte intressant.
Sedan hade 16:10 eller 4:3 varit intressant men det är mer förståeligt då det är svårt för dem att få tag på. Fast i en special retro kan man tycka att de kan försöka. Även B klass macbook skärmar är tillräckligt bra för lenovo så det hade fungerat (deras skärmar är ofta inte så bra)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Önskar den vore lite mindre och kanske skippade trackpaden, hade varit guuuld

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd

Hörlursutgången precis där man har musen, precis som min nuvarande thinkpad. Hur tänker de? Ingen på Lenovo som använder deras egna datorer eller??.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Ser ingen äkta serieport!

och parallellporten då..... hur skall jag annars koppla in min skrivare?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsDahlgren:

och parallellporten då..... hur skall jag annars koppla in min skrivare?

Och diskettstation, jag vet att jag för 10 år sedan var kung med min laptop som hade en sådan. Alla andra fånar fick kopiera över datan till en annan dator som hade diskettstation, innan de kunde uppdatera en gammal robot.

Nå seriellporten används flitigt, jag skulle tro att fler kopplar in och ut prylar där mer än de gjorde för. Skillnaden var dock att folk förr i tiden konstant hade saker inkopplade som modem etc.

Permalänk
Medlem

På jubileumsutgåvan gör dom misstaget och monterar en 16x9-skärm. Om dom vill konkurrera med Apple-datorer som kunder vill ha, varför kopierar dom inte framgångsrika konceptet med bra skärm?

Permalänk
Medlem

Hur fasen tänkte dom när dom valde en Dual Core-CPU till en 14"-maskin? "Core i7" jo tack. Trodde skämtet med Dual Core i7 var över sen några år tillbaka men tydligen inte. X220 (a.k.a den sista ThinkPaden med vettigt tangentbord) hade (i bästa fall) en Dual Core i7 när den lanserades och jag skrattade åt det då. 6 år senare i en 1.5" större maskin ska vi fortfarande stå ut med det skämtet?

Dessutom verkar CPUn var lödd så man kan inte göra något åt det heller

Nej, hade hellre sett en maskin som inte är onödigt tunn med lite vettig hårdvara i, istället.

Men man får väl se detta som ett första steg och köpa ändå, så man signalerar att man vill ha tillbaks riktiga tangentbord åtminstone.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Men som så många andra har sagt hade det ju suttit fint med även en 12,5"-version.

Permalänk
Inaktiv

I USA har släpper de snart en version som liknar denna men med AMD APUs. Så fort ZEN i APU from visar upp sig blir det givet köp. Äntligen en vettig thinkpad igen med plats för både SSD och HDD. Bäst av allt, matt skärm och inget jävla pekstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Önskar den vore lite mindre och kanske skippade trackpaden, hade varit guuuld

Med tanke på hur överlägsen TrackPoint är så kan jag bara hålla med, men jag gissar på att den är kvar för att uppfylla vissa multitouch-funktioner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Älskar ThinkPad. Körde IBM ThinkPad när jag pluggade på Bauer och nu på jobbet sitter jag på en Lenovo ThinkPad P50 och den är helt underbar

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

25 år av överprisade laptops. Visst de har en okej byggkvalitét men du kan få en laptop med samma komponenter för under halv priset och byta ut den dubbelt så ofta.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Inget behov av laptop, men jäklar så sexig. Finns ett visst vill ha begär.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

25 år med samma design är faktiskt något av en bragd!

Permalänk
Medlem

@bsk!: say what?
Överprisade?

Vad jämför du dom med för datorer?

Vi snackar maskiner ämnade för business och inte nå skräp asus/acer konsumentdator.

Datorer handlar om mer än cpu, minne och skärm. Bara tangentbordet är värt en hel del pengar..

Permalänk
Medlem

940mx hoppas jag innerligt att någon fattat fel. Sämre krets är ju fan svårfunnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Det var synd att de inte lyckades få fram en 16:10 skärm (för dom försökte verkligen) vilket hade lyft modellen lite och gjort den mer speciell. Nu blir det en T470 med ett nyutvecklat tangentbord i samma stil som de såg ut innan x230, t430 etc kom ut. Inte mer. För dem som gillar det "klassiska" tangentbordet är detta så klart välkommet och de som hoppades på mer får drömma vidare eller nöja sig med något som 51nb kan leverera.

Jag hade stora förhoppningar på fler likheter med t ex x60 och t60, men jag inser också hur dyrt det skulle bli.

Synd att de inte låter köparen konfigurera själv och framförallt synd att de slänger med ett dedikerat grafikkort som är så klent och daterat! Låt oss hoppas att man kan få tag på enbart tangentbord och palmrest så man kan installera i sin egen t470

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Älskar ThinkPad. Körde IBM ThinkPad när jag pluggade på Bauer och nu på jobbet sitter jag på en Lenovo ThinkPad P50 och den är helt underbar

Kan bara hålla med. Springer runt hela dagarna med min P50 i verkstäder och mötesrum. Ganska stor och tung, men grymt bra kvalité, prestanda och framförallt enorm batteritid. Klarar lätt en hel arbetsdag med CAD/CAM och lite annat utan att docka.

Min 3'e ThinkPad i jobbet, alla Lenovo och de är av lika fin kvalité som min gamla ThinkPad från tidigt -00 (IBM).
Lenovo som trots är Kinesiskt har anammat IBM's höga kvalité vilket jag tycker är positivt i dessa Kina-skräp-tider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta bort den äckliga touchpaden och sätt tangentbordet vid kanten som sig bör. Då kan vi prata nostalgiskt. Om de också har stöd för OS/2 alt ArcaOS direkt ur boxen så skulle det bli köp.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Dracc: nVIDIA Optimus är satans påfund och drivrutinerna är fan sämst. Ett 740 med optimus stödjs nio månader sen fuckar nvidia upp drivarna så att man inte kan uppdatera. Samma med GT660 så man måste stänga av automatiska uppdateringar i windows. Konstigt not funkar det i linux med "bumblebee" men sjukt dåligt. (på en nivå där man oftast kan köra intel skiten istället med samma prestanda)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

@bsk!: say what?
Överprisade?

Vad jämför du dom med för datorer?

Vi snackar maskiner ämnade för business och inte nå skräp asus/acer konsumentdator.

Datorer handlar om mer än cpu, minne och skärm. Bara tangentbordet är värt en hel del pengar..

Fast jag håller med faktiskt. Ser man till business-maskiner gillar jag Lenovo minst, och förmodligen HP mest (iaf för ett par år sedan). IBM-thinkpads var riktigt nice, men det har mest gått utför sedan dess tycker jag. Tangentborden är definitivt inte så bra som många hävdar och Trackpoint har jag aldrig riktigt blivit en fan av heller. Det är bra maskiner helt klart, och de har några vettiga maskiner för vanligt folk också, men överlag tycker jag de är lite överskattade.

Denna borde haft en 4:3-skärm, och som någon annan sade hoppas jag innerligt att mx940 är ett missförstånd, men jag tror inte det tyvärr. MX150, where art though?

Skrivet av anon159643:

Och diskettstation, jag vet att jag för 10 år sedan var kung med min laptop som hade en sådan. Alla andra fånar fick kopiera över datan till en annan dator som hade diskettstation, innan de kunde uppdatera en gammal robot.

Nå seriellporten används flitigt, jag skulle tro att fler kopplar in och ut prylar där mer än de gjorde för. Skillnaden var dock att folk förr i tiden konstant hade saker inkopplade som modem etc.

Ja alltså på fullaste allvar skulle det vart grymt om denna hade serieport. Eller inte just den här, men någon modell borde ha det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

25 år av överprisade laptops. Visst de har en okej byggkvalitét men du kan få en laptop med samma komponenter för under halv priset och byta ut den dubbelt så ofta.

Då förstår du alltså inte att det är byggkvaliteten som skiljer en Thinkpad mfl tillverkares modeller som kostar mer än hemma maskinerna som man kan köpa billigare.
De är byggda för att tåla mycket fler och hårdare stötar, damm och ovarsamt användande än de billigare maskinerna. Behöver man inte den funktionen kan man som sagt köpa de billigare tex Acer alternativen. Sedan är det enorm skillnad på känslan tex i t-borden på de flesta tex Thinkpad modellerna mot billigare alternativ.

Permalänk
Medlem

Bra att de går tillbaka till den äldre typen av tangentbord. Ser de bara till att sälja dem som externa tangentbord igen så har jag mitt på det torra

Det är väldigt skönt att ha likadant tangentbord både vid den stationära och laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Hur fasen tänkte dom när dom valde en Dual Core-CPU till en 14"-maskin? "Core i7" jo tack. Trodde skämtet med Dual Core i7 var över sen några år tillbaka men tydligen inte. X220 (a.k.a den sista ThinkPaden med vettigt tangentbord) hade (i bästa fall) en Dual Core i7 när den lanserades och jag skrattade åt det då. 6 år senare i en 1.5" större maskin ska vi fortfarande stå ut med det skämtet?

Dessutom verkar CPUn var lödd så man kan inte göra något åt det heller

Nej, hade hellre sett en maskin som inte är onödigt tunn med lite vettig hårdvara i, istället.

Men man får väl se detta som ett första steg och köpa ändå, så man signalerar att man vill ha tillbaks riktiga tangentbord åtminstone.

Du får det att låta som något ovanligt? I princip alla 13-14" på marknaden kör dual core processorer (U-serien).. Du måste I dagsläget komma upp till 15.6" för att få lite quadcore processorer tyvärr, detta ser dock ut att ändras inom snar framtid.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |