Tysk webbbutik säljer Intel Core i7-8700K med värmespridare av silver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Känns lite som på den gamla goda tiden. Innan frekvenstaket kom och processorer fick differentieras mer med kärnor och olika delar avstängda så var ju frekvens det som främst skiljde billigare processorer från dyrare. Fanns ju de som sålde handplockade T-breds och Bartons. Eller AXIA-steppade T-birds. Så fanns ju Kryotechs färdiga system med överklockade processorer på kompressorkylning med.
Kul att se att sånt finns kvar.

Kryotech. Det var inte igår man hörde det namnet. De var väl först med 1Ghz Athlon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Kryotech. Det var inte igår man hörde det namnet. De var väl först med 1Ghz Athlon?

Jupp. Med en Athlon 750. De försvann väl rätt fort från marknaden dock. Drog väl inte in stora pengar på sina försök med K6-2 och K6-III som de inte klockade mer än 50-100MHz men såklart kostade en del. K6 klockade inte bra i grund och svarade dåligt på kyla. Sedan så när de började med K7 så var det mitt under det värsta frekvensracet någonsin så varje kompressorkyld modell blev omsprungen av stock-prollar inom bara några månader. Så även där var allt mer eller mindre förgäves. Lite synd på en sådan entusiastsatsning.

Permalänk
Medlem

Folk är beredda att betala vad som helst för extremt små tjänster och förtjänster.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Sjukt dyrt.
Annars hade jag lätt kunna betala lite extra om nån fixar det åt mig

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Detta påminner lite om AMD FX-9XXX handplockade som klarar 5GHZ från FX-83XX processorer.

Nä, FX-9xxx var riktiga modeller från AMD.

Permalänk
Medlem

Trevligt när man börjar bli gammal o sliten med skakiga händer och dålig syn men endå vill ha en bra klock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga.
Men behövs spridaren? Kan man inte bara ha kylaren direkt på chipet?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kanske en dum fråga.
Men behövs spridaren? Kan man inte bara ha kylaren direkt på chipet?

Jo, ta av ramen också. Finns väl risk för dålig kontakt i socklen dock för PCB'n är så tunn att processorn böjer sig så kan man ha kvar den så är det ju bättre.
Plus att du behöver flytande metall ändå för bästa resultat.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om det även hade kommit till Svenska marknaden. Jag hade gärna betalat mer för få en vinnande CPU från kisellotteriet. Inet, läser ni detta?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Hade varit kul om det även hade kommit till Svenska marknaden. Jag hade gärna betalat mer för få en vinnande CPU från kisellotteriet. Inet, läser ni detta?

Det är väl inget problem?

Beställ från Caseking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Återigen denna villfarelse att det är kylpastan som är problemet, hade så varit fallet hade alla delids från skylake fram till coffelake gett samma tempminskning på 25C, ändå finns det rapporter om folk som fått betydligt mindre, 5-10C eller ännu mindre. Intels kylpasta är helt funktionsduglig, kanske inte ger bäst värmeöverföring men den är framtagen främst för sin långvarighet, det blir inte smuliga cornflakes av den efter ett år under värme som de flesta eftermarknadslösningarna. Det riktiga problemet är limmet intel använder för att fästa värmespridaren i PCBn, de kletar dit en ofantlig mängd som resulterar i att värmespridaren inte ens trycker på kärnan ordentligt, därav värdelösa temps, har inget med undermålig kylpasta att göra.

Förövrigt har OverclockersUK en liknande tjänst, binnade Coffelakes med delid, byter dock inte ut värmespridare.

Låter som en högst rimlig iakttagelse. Jag kan inte erinra mig ett enda test där det skiljt 15-20 grader mellan bästa och sämsta pastan. Det vore anmärkningsvärt om Intel lyckats ta fram en pasta som är radikalt mycket sämre än den sämsta skit du kan köpa i butik.

Permalänk
Inaktiv

hm.. altså för mig har OC alltid varit att spara pengar eller maxa prestanda. Det här är varken eller.. förstår mig inte riktigt på det hela.

varför inte bara köpa sig en threadripper istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

hm.. altså för mig har OC alltid varit att spara pengar eller maxa prestanda. Det här är varken eller.. förstår mig inte riktigt på det hela.

varför inte bara köpa sig en threadripper istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver man högsta möjliga prestanda per tråd är inte threadripper aktuell de klarar väl bara strax över 4ghz vid överklockning precis som ryzen?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Den lösningen känns inte som om den är för konsumentbruk, då konsumenter redan idag vanvårdar sina cpuer till den grad så att moderkortet för böjda pinnar. Jag tror det är typ bara Threadripper användarna som mäter vilken kraft de drar åt skruvarna med.
https://www.youtube.com/watch?v=o1c4-D_HsHA (använder Torque screwdriver)

Nej det jag undrade var just för personer som deliddar sina CPU:er och inte såna här binnade, pre-deliddade CPU:er.

Skrivet av maweric:

Kanske en dum fråga.
Men behövs spridaren? Kan man inte bara ha kylaren direkt på chipet?

Skrivet av pa1983:

Jo, ta av ramen också. Finns väl risk för dålig kontakt i socklen dock för PCB'n är så tunn att processorn böjer sig så kan man ha kvar den så är det ju bättre.
Plus att du behöver flytande metall ändå för bästa resultat.

Det var det jag funderade ovan, varför sätta tillbaka IHS:en när man kan skaffa en sådan här:

Borde inte detta ge ett bättre resultat än att sätta tillbaka IHS:en?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Borde väl ge likvärdig resultat så länge den applicerar homogent tryck över processorn.

Fördelen som jag ser är att du skippar ett lager TIM men du behöver en fläns eller block i koppar eller nickel behandlat tror jag.

Nackdelen är ju att du får göra rent mer noggrant och applicera mer noggrant OM du behöver ha av kylaren någon gång.

Limma tillbaks IHS så fungerar ju allt som vanligt igen.
Dock har jag läst en del om att den flytande metallen fortfarande oxiderar och hårdnar med tiden och separerar om syret får komma åt det med tiden.

Min lösning hade varit Ryzen tror jag, orka strula, mina grafikkort orkar inte med ändå och det som kräver flera kärnor trådar redan bortom mina 12 trådar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är flytande metallpasta! Närmare bestämt "Thermal Grizzly Conductnaut".

Det är samma material som t-1000 i Terminator 2 var gjord av. Fick höra det från en säker källa på intels kontor i Sjöbo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Datavetare

Här får man ju svart på vitt hur brutalt usel Intels TIM är. SweClockers, TechReport, TechPowerUp, m.fl. lyckades efter mycket gråt, tandagnisslan och åberopande av högre makter sina "tandkrämsmodeller" till 5,0 GHz. Det med luftkylare. Fast det krävdes i vissa fall en AVX offset på -200 MHz (vilket är ungefär den offset man normalt har vid "stock").

När saker och ting görs på "rätt" sätt kan vi läsa att
"Processorerna är handplockade exemplar med utmärkt överklockningspotential där de säljs efter de klockfrekvenser som kan garanteras."

Ger allt från 5,0-5,2 GHz. Upp till 200 MHz, det är en svindlade ökning på upp till hela 4 % över vad tech-siterna fick med TIM på plats. Rimligen kan även AVX offset tas bort (hur mycket det nu är värt då det ofta påpekas i forumen att "inget" använder AVX).

Intel, gör om gör rätt! Ingen lär köpa i7-8700K "toothpaste Ed" efter att läst denna artikel. Att i7-8700K i stock presterar bättre än någon annan modell, överklockad eller ej, för de flesta uppgifter på skrivbordet är ingen ursäkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

lukrativa affärer må jag säga. de kommer säkerligen sälja som smör.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Använder de ekologisk ormolja som TIM?

Men tänk dig alla de där CPUarna som inte överlever deras delid.. Dessa måste ju betalas.. och varför inte lura kunder när man ändå håller på? Älskar det faktum att de tar nästan en hel 8700K i prispålägg.

Skrivet av Yoshman:

Här får man ju svart på vitt hur brutalt usel Intels TIM är. SweClockers, TechReport, TechPowerUp, m.fl. lyckades efter mycket gråt, tandagnisslan och åberopande av högre makter sina "tandkrämsmodeller" till 5,0 GHz. Det med luftkylare. Fast det krävdes i vissa fall en AVX offset på -200 MHz (vilket är ungefär den offset man normalt har vid "stock").

När saker och ting görs på "rätt" sätt kan vi läsa att
"Processorerna är handplockade exemplar med utmärkt överklockningspotential där de säljs efter de klockfrekvenser som kan garanteras."

Ger allt från 5,0-5,2 GHz. Upp till 200 MHz, det är en svindlade ökning på upp till hela 4 % över vad tech-siterna fick med TIM på plats. Rimligen kan även AVX offset tas bort (hur mycket det nu är värt då det ofta påpekas i forumen att "inget" använder AVX).

Intel, gör om gör rätt! Ingen lär köpa i7-8700K "toothpaste Ed" efter att läst denna artikel. Att i7-8700K i stock presterar bättre än någon annan modell, överklockad eller ej, för de flesta uppgifter på skrivbordet är ingen ursäkt.

Intel har gång på gång visat att de rent skiter i sina kunder så länge som det inte finns en konkurrent som kan sno dessa kunder ifrån dem. Förhoppningsvis kommer Zen2 skaka om Intel rejält.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Hur värt är det här egentligen om det inte sitter i pengar?
Rätt schysst att ett företag har börjat med "delidda"
Sitter och funderar på Ultra 5.2ghz...

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att det är enda stället att få tag på processorer öht ....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här får man ju svart på vitt hur brutalt usel Intels TIM är. SweClockers, TechReport, TechPowerUp, m.fl. lyckades efter mycket gråt, tandagnisslan och åberopande av högre makter sina "tandkrämsmodeller" till 5,0 GHz. Det med luftkylare. Fast det krävdes i vissa fall en AVX offset på -200 MHz (vilket är ungefär den offset man normalt har vid "stock").

När saker och ting görs på "rätt" sätt kan vi läsa att
"Processorerna är handplockade exemplar med utmärkt överklockningspotential där de säljs efter de klockfrekvenser som kan garanteras."

Ger allt från 5,0-5,2 GHz. Upp till 200 MHz, det är en svindlade ökning på upp till hela 4 % över vad tech-siterna fick med TIM på plats. Rimligen kan även AVX offset tas bort (hur mycket det nu är värt då det ofta påpekas i forumen att "inget" använder AVX).

Intel, gör om gör rätt! Ingen lär köpa i7-8700K "toothpaste Ed" efter att läst denna artikel. Att i7-8700K i stock presterar bättre än någon annan modell, överklockad eller ej, för de flesta uppgifter på skrivbordet är ingen ursäkt.

Fast det är stor skillnad på att maxa 5GHz med ett recensionsexemplar och att sälja en produkt som garanteras 5,2GHz på olika system. Hade Sweclockers kunnat sälja sitt exemplar med garanti om 5GHz på kundens system?
Men sedan är väl inte alltid värme ensam begränsande faktor heller.

Permalänk

Väntar på en med guld istället

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Fast det är stor skillnad på att maxa 5GHz med ett recensionsexemplar och att sälja en produkt som garanteras 5,2GHz på olika system. Hade Sweclockers kunnat sälja sitt exemplar med garanti om 5GHz på kundens system?
Men sedan är väl inte alltid värme ensam begränsande faktor heller.

"Processorerna som hittat in i SweClockers testlabb är märkta som butiksmodeller och alltså inga ingenjörsexemplar."

Från SweClockers Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake" artikel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Processorerna som hittat in i SweClockers testlabb är märkta som butiksmodeller och alltså inga ingenjörsexemplar."

Från SweClockers Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake" artikel.

Det har dom även sagt flera gånger i Fredagspanelen. Det var ett tag sedan Intel slutade bry sig om Norden så dom har fixat egna exemplar av Intel-prylar länge. Det gör det lite konstigt att dom ändå har NDA nu när jag tänker på det?

Men jag tror Aleshi menade att cpuerna är garanterade 5GHz på alla system. Sweclockers testade bara ett moderkort t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Processorerna som hittat in i SweClockers testlabb är märkta som butiksmodeller och alltså inga ingenjörsexemplar."

Från SweClockers Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake" artikel.

Jag har inte sagt att det var ingenjörsexemplar. Intel kan plocka ut fina produktionsexemplar också. Inte för att jag säger att de nödvändigtvis gjort det i detta fallet.
Du missade dock huvudargumentet, att det är skillnad att maxa en frekvens och att garantera en frekvens i en produkt.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg min första delid jag gjorde med en AMD Opteron 165, skar av värmespridaren med rakblad från en rakhyvel då det fanns ju inga färdiga verktyg. Nog var lite spännande och stackars fingrarna (såg ut som sån som håller på skära sig själv typ efteråt, no pain no gain eller vad det nu heter )

Tog ej och satte tillbaka värmespridaren med den iallafall, gjorde lite hemmagjorda "kuddar" som jag satte i varje hörn men inte tror jag kuddarna i slutändan hjälpte sådär särskillt mycket men kanske lite. Dessutom räckte inte skruvarna till Kylaren till så fick söka nya som var längre. Dessutom hade jag ju en Thermaltake Big Typhoon kylare som inte är den minsta precis så lite orolig var man om man skulle krossa CPUn men nog klarade den sig (har fortfarande setupen o samla damm i någon skrubb).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

3500 extra för 200MHz. Dyra svägningar det...

Skickades från m.sweclockers.com

0,0000175 kr per svängning, rätt ok pris ändå....eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För den som inte nöjer sig med Intels ordinarie värmespridare erbjuder nu tyska Caseking processorer med egentillverkade värmespridare av silver för bättre värmeöverföring.

Läs hela artikeln här

Är det inte bättre att delidda och sätta kylare direkt mot chippet som man gör på grafikkort än att kleta fit kylpasta och sätta tillbaka allt för att sedan ha kylpasta och metall innan det kommer till kylaren?
Måste sticka iväg många grader i kärnorna innan det hunnit ut genom alla lager till kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Dem8n:

Det lär vara det bästa helt klart. Blir som med en GPU då där man ju sätter kylare direkt mot "kärnan".
Risken är å andra sidan "crushed cores" som kan hända om man skruvar åt kylaren för hårt på en deliddad cpu. Finns ju lite verktyg för att komma runt det också i och för sig, delid guard och EKs "naked ivy" för vattenblock (kallas säkert något annat med andra cpu-modeller) men syftar ju alla till att inte göra det möjligt att mosa kärnorna.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses