Speldator (monster) - Feedback och hjälp

Permalänk
Avstängd

Speldator (monster) - Feedback och hjälp

(Postar åt en kollega)

Han ska köpa en helt ny gaming rig nu och har delvis byggt ihop denna kundkorgen. Själv har jag gett någon input på någon del. Men vad han undrar är hur han ska göra när det gäller CPUn. Han känner att det är sjukt drygt att vänta till december men känner samtidigt ett stort sug för den CPUn. Vad har ni för åsikter kring detta?

I övrigt, feedback på delarna? Kommer allt fungera bra ihop, något som bör ersättas? Räcker tex nätagget?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778431/

Tack på förhand

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

@tilted0113: 5000kr billigare utan sämre prestanda, innehåller även en bättre skärm. http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778447/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

i7 stöder inte Quad channel, så 2X16 snabbare minnen verkar bättre än 4X8. Sen är ju frågan om du behöver mer än 16? Speciellt till en gaming rigg. Spel har inte använding av så mycket minne. Jag hade nöjt mig med 2X8. Samma sak med NVME SSD, lär märka noll reell skillnad mellan SATA SSD eller NVME. Bättre ta en större SATA SSD istället. Chassi är ju smaksak däremot.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ykalon:

i7 stöder inte Quad channel, så 2X16 snabbare minnen verkar bättre än 4X8. Sen är ju frågan om du behöver mer än 16? Speciellt till en gaming rigg. Spel har inte använding av så mycket minne. Jag hade nöjt mig med 2X8. Samma sak med NVME SSD, lär märka noll reell skillnad mellan SATA SSD eller NVME. Bättre ta en större SATA SSD istället. Chassi är ju smaksak däremot.

Ska ju givetvis vara 2x16GB. Kanske lite overkill iofs. Har sagt det till honom men "varför inte" fick jag som svar.

Har dålig koll på Sara ssd kontra m2. M2 ska ju dock vara mycket snabbare så varför inte?

Är det något fel på det chassit då? Vad ska man välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Inet bygger inte ihop datorn med dom minnerna

Högst 2666MHz minnen

Permalänk
Medlem

@YouNamelt de är inget fel på chassit jag hade nog till och med gått upp i pris och köpt ett snyggare med typ härdat glas fönster så man kan se sina dyra fina komponenter.

Permalänk

Hade köpt windows PRO istället för Home!

Permalänk
Medlem

Såvida inte killen sitter och kopierar terabyte med data mellan hårddiskarna medans han lirar 2 spel samtidigt och browsar interwebz på 20 tabs i chrome så skulle jag kört på SATA SSD och 2x8gb ram.

m.2 nvme SSD och 32gb ram för gaming är att kasta pengar i sjön. Bokstavligen.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Inet bygger inte ihop datorn med dom minnerna

Högst 2666MHz minnen

Fel, de installerar alla typen av minnen. Men de ställer inte in dem över 2666mhx (beroende på platform)

"Förutsatt att det finns en passande minnesprofil till minnets hastighet kommer vi att välja detta vid byggnation. I de fallen då det ej finns en passande minnesprofil kommer vi att leverera datorn med minnen i native-hastighet vilket är följande för respektive plattform:

Intel S1150 max 1600 MHz
Intel S1151 med 6:e generationens CPU max 2133MHz
Intel S1151 med 7:e generationens CPU max 2400MHz
Intel S2011-3 max 2666MHz"

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Inet bygger inte ihop datorn med dom minnerna

Högst 2666MHz minnen

Jo det gör dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vidalius:

@YouNamelt de är inget fel på chassit jag hade nog till och med gått upp i pris och köpt ett snyggare med typ härdat glas fönster så man kan se sina dyra fina komponenter.

Har du några förslag? Han vill ha något som har bra luftflöde och är någorlunda "ljuddämpat".

Egentligen vill han ha ett chassi av lite mindre variant, men det kan vara svårt att få plats med dessa komponenter då?

Skrivet av NiclasJohanssonswe:

Hade köpt windows PRO istället för Home!

Varför? Vad är skillnaden?

Skrivet av mlampa:

Såvida inte killen sitter och kopierar terabyte med data mellan hårddiskarna medans han lirar 2 spel samtidigt och browsar interwebz på 20 tabs i chrome så skulle jag kört på SATA SSD och 2x8gb ram.

m.2 nvme SSD och 32gb ram för gaming är att kasta pengar i sjön. Bokstavligen.

Det skiljer några hundralappar mellan SATA och m2. Varför inte välja m2 - det är liksom det "nya", mycket snabbare och när han ändå ska lägga en ordentlig summa på en dator är det väl lika bra?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tilted0113:

Har dålig koll på Sara ssd kontra m2. M2 ska ju dock vara mycket snabbare så varför inte?

Bortkastade pengar, en NVMe SSD kommer inte bidra med något i ditt fall. Varken gällande spelande eller laddning av operativsystem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Det skiljer några hundralappar mellan SATA och m2. Varför inte välja m2 - det är liksom det "nya", mycket snabbare och när han ändå ska lägga en ordentlig summa på en dator är det väl lika bra?

För att det är bortkastade pengar på en gaming rig. Men vill du slänga pengar på skärmen så sortera komponenter efter pris och välj den högst upp och bygg ditt system så får du det "senaste" because "varför inte", så behöver du inte ens skapa en tråd på swec och fråga om råd? Smart va ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mlampa:

För att det är bortkastade pengar på en gaming rig. Men vill du slänga pengar på skärmen så sortera komponenter efter pris och välj den högst upp och bygg ditt system så får du det "senaste" because "varför inte", så behöver du inte ens skapa en tråd på swec och fråga om råd? Smart va ...

Först och främst försöker jag hjälpa en kollega.

För det andra behöver du inte vara dryg - förklara istället hur m2 fungerar kontra SATA och vad de eventuella vinsterna med m2 är - för sådana lär det onekligen finnas.

Du måste förstå att för någon som inte är speciellt insatt i just denna frågan kan man använda logiken "varför ett 1080 och inte ett 1080Ti istället".

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle inte köpa en dyr dator med 7700K idag, detta av flera anledningar som rent psykologisk att snart sitta med gammal förlegad hårdvara. Men ändå en 8700K lär stå sig i spel hur länge som helst och de flesta behöver aldrig ens lägga tanken på om denna flaskar de närmsta åren.

Angående windows pro

Skrivet av tilted0113:

Varför? Vad är skillnaden?

De största skillnaden för den stora skaran är remote desktop och att datorn kan ansluta till domäner(förenklat "företagsnätverk" ). Även om vissa påstår att man kan styra windowsuppdateringar bättre i Windows Pro, men av min erfarenhet är det operativsystemet knappast för professionellt bruk då det ändå uppdaterar sig själv.

För vanliga Svenssons som aldrig hart talas om domänkontroller och RDP så köp Windows home, skulle det visa sig att ni behöver pro så uppgradera då.

Skrivet av tilted0113:

Det skiljer några hundralappar mellan SATA och m2. Varför inte välja m2 - det är liksom det "nya", mycket snabbare och när han ändå ska lägga en ordentlig summa på en dator är det väl lika bra?

En väldigt stor skara bryr sig enbart om spelprestanda allt annat är oväsentligt. Och inom spel så var det ej länge sedan ssd var onödigt och folk undvek dessa då det var bättre att läga pengarna på annat.
Kommer man upp i prisklass så blir snabbare ssd viktigare och det beror på vad man gör vid datorn. Bearbetar man filer så är snabb ssd bra, men då ska man också lagra de stora filerna på denna ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Först och främst försöker jag hjälpa en kollega.

För det andra behöver du inte vara dryg - förklara istället hur m2 fungerar kontra SATA och vad de eventuella vinsterna med m2 är - för sådana lär det onekligen finnas.

Du måste förstå att för någon som inte är speciellt insatt i just denna frågan kan man använda logiken "varför ett 1080 och inte ett 1080Ti istället".

Var inte meningen att framstå som dryg utan snarare få dig att tänka till. Är syftet med tråden att fråga om råd eller inte? Du får råd, men argumenterar emot rådet med att säga "varför inte?".

Dina boot times i windows och spel kommer vara ganska cirka precis likadana med en sata ssd som en m.2 nvme helt enkelt pga att varken windows eller spel kommer i närheten att maxa en sata ssd kapacitet. Jobbar du mycket med stora filer och/eller flyttar runt filer ofta så är det värt att skaffa m.2 nvme.

32gb ram ger inte heller någon som helst prestandaökning i spel.

De två sakerna tillsammans kostar 3000kr+ och tillför absolut ingenting för den genomsnittliga användaren till spel och vardagligt användande.

Och med tanke på att du specificerade att detta var en dator till gaming, så gav jag rådet att skippa 32gb ram och m.2 nvme. Si?

https://youtu.be/tIXSSOzyLbs?t=177

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mlampa:

Och med tanke på att du specificerade att detta var en dator till gaming, så gav jag rådet att skippa 32gb ram och m.2 nvme. Si?

https://youtu.be/tIXSSOzyLbs?t=177

Håller med man måste se till ens bruk, nmve diskar idag med prispålägget är framförallt till för prousers som bearbetar data.
Det finns enstaka spel som laddas snabbare, men framförallt är det kontorsbruk som drar nytta av det.
https://www.youtube.com/watch?v=EdF_aerWcW8

Är man uppe över 30 000kr så hade jag inte snålat och köpt en dator enbart för spel, men olika personer har olika intressen.

*edit*
Samsung 960 EVO 500GB, 2300kr
Samsung 850 EVO 500GB , 1600kr

Dvs 700kr, är det en dyrare dator är det ej mycket pengar. Men om man enbart spelar på datorn så är det ändå onödigt. Lite samma tycker jag om ram, jag förstår inte hur folk kan jobba med 16GB ram, men visst enbart spela går hur bra som helst och det kan ses som bortkastade pengar att köpa mer.