Hade ni köpt en PS4 idag?

Permalänk

Hade ni köpt en PS4 idag?

Hej!

Sitter här och är sugen på en konsoll igen. Har förstått att Xbox one X är "theshit" men funderar ändå på Playstation. Framförallt då jag har typ alla AAA titlar fram till 2016 där redan (hade ett PS4 när det kom).

Funderar dock på om man ska slå till på en PS4 slim eller Pro, eller vänta helt då det ryktas om en PS5 2018.

Att köpa en beg är omöjligt då folk säljer gamla ej slim för lika mycket eller mer som en ny.

Antar att eftersom jag loggade ut innan jag sålde PS4an att när jag loggar in på en ny finns spelen där?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Beror på dig, är du intresserad av dem exklusiva spelen som finns och dem som kommer? Om ja, slå till.

Om inte, kör på PC.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ps5 kommer säkert tidigast till julhandeln 2019. Har svårt att se nästa år.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Beror på dig, är du intresserad av dem exklusiva spelen som finns och dem som kommer? Om ja, slå till.

Om inte, kör på PC.

Har redan en PC, men tycker inte bigmode osv ger samma känsla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har redan en PC, men tycker inte bigmode osv ger samma känsla

Kommer du fortsätta köra PC eller kommer du strunta i den och köra allt på konsol? Om du ska överge datorn tycker jag en PS4 pro eller one x är det du ska köra annars en slim.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kommer du fortsätta köra PC eller kommer du strunta i den och köra allt på konsol? Om du ska överge datorn tycker jag en PS4 pro eller one x är det du ska köra annars en slim.

Blir nog typ Overwatch, rust osv på PC men AAA titlar som the witcher ska jag spela på konsoll.

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte PS4 Slim för någon vecka sen. Köpte den mest för de exklusiva spelen som Playstation har.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Ifall man har en bra PC så är Xbox One X onödig Xbox One X skulle kunna vara vettigt ifall Xbox fick exklusiva spel men alla nyare spel som kommer till Xbox kommer också till PC.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Satte in ett GTX 1060 i min HTPC istället. Det gör att jag kan köra alla mina spel i mina spelbibliotek på steam/origin/m.m. i 60fps på TV:n. Fifa18 flyter på sååå mycket bättre än på XBone iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag köpte PS4 Slim för någon vecka sen. Köpte den mest för de exklusiva spelen som Playstation har.

Blir ledsen när jag ser detta men det är just detta som gör att exklusiva titlar fortsätter leva kvar. Själv har jag karisman att motstå alla onda krafter

Permalänk
Medlem

Det du måste fråga dig, är de exklusiva som PS4 har något du vill spela? Om du bara vill spela multiplat på en konsol så är ju xbox one x överlägset den bästa konsollen. Är du sugen på exklusiva? well då är det en PS4 som gäller.

Skrivet av dblade:

Blir ledsen när jag ser detta men det är just detta som gör att exklusiva titlar fortsätter leva kvar. Själv har jag karisman att motstå alla onda krafter

Preorders och alla delux editions också, får cancer av hur allt fungerar

Permalänk
Skrivet av dblade:

Satte in ett GTX 1060 i min HTPC istället. Det gör att jag kan köra alla mina spel i mina spelbibliotek på steam/origin/m.m. i 60fps på TV:n. Fifa18 flyter på sååå mycket bättre än på XBone iaf.

Har en HDMI kabel dragen från min gamingburk och en trådlös 360kontroller, men tycker inte det fungerar felfritt. Blir att jag aldrig lirar från soffan räcker att spelet eller något hakar sig en gång så jag måste resa mig så blir det inget.

En konsoll "bara funkar"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satsa på PS4 Pro. Finns bra spel och kommer nog att få spel ett långt tag framöver då det är den mest populära konsollen.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

PC, PS4 och Switch i den ordningen hade jag skaffat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Satsa på PS4 Pro. Finns bra spel och kommer nog att få spel ett långt tag framöver då det är den mest populära konsollen.

Den känns lite mer framtidssäker iaf, minns att tex Witcher 3 laggade ganska bra ibland på den första PS4an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

En konsoll "bara funkar"

Jo, en konsol passar kanske bättre för de som inte är bekväma med t.ex. ett mediatangentbord i TV-soffan. Jag tycker ändå Windows blivit mycket bättre numera med 150% förstoring m.m. Vet inte hur det är med SteamOS men det finns nog alternativ för joystick/fjärrkontrollsälskare. Själv hatar jag t.ex. Kodi av just den anledningen att den är "fördummad" och anpassad för fjärrkontroll.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Jo, en konsol passar kanske bättre för de som inte är bekväma med t.ex. ett mediatangentbord i TV-soffan. Jag tycker ändå Windows blivit mycket bättre numera med 150% förstoring m.m. Vet inte hur det är med SteamOS men det finns nog alternativ för joystick/fjärrkontrollsälskare. Själv hatar jag t.ex. Kodi av just den anledningen att den är "fördummad" och anpassad för fjärrkontroll.

Jag gillar PC mer generellt och kommer ha kvar den för att spela rust m.m med vännerna, men när jag slänger mig i soffan och bara vill starta ett spel så tycker jag konsol fungerar kanon.

Nu handlar inte tråden om PC/htpc vs konsol då jag redan provat datorn i vardagsrummet och det inte är ett alternativ.

Så lutar åt en PS4 Pro

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr:

PS4 Pro fick min röst.

Playstation har mycket bättre exklusiva titlar (enligt mig) än vad Xbox har. För att nämna några så tillhör Last of Us och Bloodborne bland de bättre spelen jag någonsin lirat.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv

Steamlink?

Permalänk
Medlem

Köp inte PS 4 Pro i alla fall. Hade iof inte PS 4 innan men de ger då inte mycket mervärde över Xbox One...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Steamlink?

Kör redan via HDMI

Skrivet av oqvist:

Köp inte PS 4 Pro i alla fall. Hade iof inte PS 4 innan men de ger då inte mycket mervärde över Xbox One...

Finns mer spel i min smak till PS4 samt att jag har väldigt många digitala spel redan där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Kör redan via HDMI

Finns mer spel i min smak till PS4 samt att jag har väldigt många digitala spel redan där.

Ja men de får du ju med PS 4 Slim också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sakna valet ingen konsoll, Spelar gör man på en PS inte nått konsollmög

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

...

Låter som du redan bestämt dig och enbart söker moraliskt stöd för det beslut du redan fattat, så här kommer det:
Köp ett Modernare Playstation, det är det enda rätta!

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Ja men de får du ju med PS 4 Slim också

1000kr extra för en mycket säkrare konsol för framtiden känns värt det.

Skrivet av ggustavsson:

Sakna valet ingen konsoll, Spelar gör man på en PS inte nått konsollmög

Beror på spel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla konsolhatare får lämna reservatet!

Det här tråden ligger i forumdelen för konsoler! Alla PC biggots som inte ser värdet av något som "bara funkar" göre sig icke besvär i tråden. TS vill ha en enkel och problemfri apparat till vardagsrummet som ger en bekväm soffupplevelse och då funkar inte PC helt enkelt. TS har redan testat det och gillar det inte och jag har full förståelse för det. Jag kör både PC och konsol, båda har sin charm.

Till ämnet:
Jag saknar alternativen "Köp en Nintendo Switch istället! samt "Vänta till PS5" även om PS5 inte lär komma förrän 2020. De så kallade ryktena om PS5 baseras på någon konsultfirma som i vanlig ordning inte har en aning om hur någon branschen fungerar utan bara kan jonglera med siffror och räknar på genomsnittslivslängden för en spelplattform. Konsolspelare har ingen aning om nånting och ger alla förståsigpåare legitimitet.

Lite dåligt läge att köpa tillbaka en PS4 redan för dig. Begagnat i så fall, men det förutsätter begagnatpris liksom Xbox är bara dumt när den är så lik PS4 och du har massa spel till PS4. Jag räknar med att bakåtkompatibiliteten på PS5 bör vara bra. Du får hålla ut lite till, antingen till en begagnad PS4 eller PS5 om några år. Annars tycker jag du ska köpa en Switch. Och det är mitt huvudförslag.

Min röst går på Switch.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Det här tråden ligger i forumdelen för konsoler! Alla PC biggots som inte ser värdet av något som "bara funkar" göre sig icke besvär i tråden. TS vill ha en enkel och problemfri apparat till vardagsrummet som ger en bekväm soffupplevelse och då funkar inte PC helt enkelt. TS har redan testat det och gillar det inte och jag har full förståelse för det. Jag kör både PC och konsol, båda har sin charm.

Till ämnet:
Jag saknar alternativen "Köp en Nintendo Switch istället! samt "Vänta till PS5" även om PS5 inte lär komma förrän 2020. De så kallade ryktena om PS5 baseras på någon konsultfirma som i vanlig ordning inte har en aning om hur någon branschen fungerar utan bara kan jonglera med siffror och räknar på genomsnittslivslängden för en spelplattform. Konsolspelare har ingen aning om nånting och ger alla förståsigpåare legitimitet.

Lite dåligt läge att köpa tillbaka en PS4 redan för dig. Begagnat i så fall, men det förutsätter begagnatpris liksom Xbox är bara dumt när den är så lik PS4 och du har massa spel till PS4. Jag räknar med att bakåtkompatibiliteten på PS5 bör vara bra. Du får hålla ut lite till, antingen till en begagnad PS4 eller PS5 om några år. Annars tycker jag du ska köpa en Switch. Och det är mitt huvudförslag.

Min röst går på Switch.

Tackar angående pc... Vill ju ha en konsol så får nog bli en PS4 (igen) haha. begagnat är helt omöjligt så galet många som säljer ej slim ps4 för 3-4000kr med 3st spel man ej vill ha.

Har haft en Switch och det var inget för mig, köpte den varvade Zelda och sålde till tjejens bror

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

1000kr extra för en mycket säkrare konsol för framtiden känns värt det.

Beror på spel

Nu är du ju garanterad att PS 4 spel fungerar både på PS 4 och PS 4 Pro. PS 4 pro kommer bli utdaterad i samma sekund som PS 4 blir. Alltså när de lanserar PS 5.

Har inte hittat något spel där det är värt det. Jag har försökt köra GT sport och Horizon Zero Dawn men det ser verkligen inte bra ut i 4K lägena. Det är inte värt tusenlappen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Sitter här och är sugen på en konsoll igen. Har förstått att Xbox one X är "theshit" men funderar ändå på Playstation. Framförallt då jag har typ alla AAA titlar fram till 2016 där redan (hade ett PS4 när det kom).

Funderar dock på om man ska slå till på en PS4 slim eller Pro, eller vänta helt då det ryktas om en PS5 2018.

Att köpa en beg är omöjligt då folk säljer gamla ej slim för lika mycket eller mer som en ny.

Antar att eftersom jag loggade ut innan jag sålde PS4an att när jag loggar in på en ny finns spelen där?

Jag var i samma situation som du när Horizon Zero Dawn kom ut, sedan kom Nier Automata, Persona 5 och nyheter om andra kommande men potentiellt grymma spel.

I somras var det en del kampanjer på PS4 Slim för ett pris som var väldigt svårt att säga nej till och ännu svårare att vilja välja Pro utgåvan, särskilt efter införandet av kemikalieskatten vilket gjorde att mellanskillnaden blev mer än dubbla priset dvs ytterligare 2190:- till om man ville ha en Pro. Som ni säkert själv skulle känna, då är det absolut inte lika tilltalande.

Men även om PS4 Slim kostar mellan 2 990 - 3 190 kronor idag är det definitivt inte värt priset på en konsol som är i princip från slutet av 2013 då skillnaderna mellan originalet och slim är såpass marginella.

Därför är min slutsats, att mellanskillnaden inte riktigt är 1000:- mellan slim och pro eftersom priset på en slim är väldigt högt till att börja med. Därför är det snarare fråga om subjektivitet, vad som är värt från din synvinkel.

Jag behöver nog inte uttrycka min åsikt kring vilket val är mer tilltalande eftersom jag tror jag har redan uttryckt mig tydligt nog. Resten är upp till dig

Permalänk
Medlem

Ska man köpa konsol så ska man välja den som har mest attraktiva exklusiva titlar först och främst tycker jag. Men om man är som jag och inte är intresserad av dessa titlar så finns andra saker, t.ex gillar jag Xbox bakåtkompabilitet, kan stoppa i ett 360-spel (inte alla givetvis, men många) och köra på bara.

Hade aldrig köpt en dyrare konsol, det är ju emot själva anledningen till att konsoler överhuvudtaget övervägs, för mig i alla fall. Det är billigt, du får en Blu-ray spelare i osv. Mycket för pengarna dvs, samt splitscreen spel är ju nice också speciellt för småbrorsorna som lirar Minecraft. Vänta in Black Friday om det skall köpas dock!

Med det sagt så tycker jag inte Xbox är värt om du redan har PS-spel för såpass mycket och fortfarande vill spela dessa. Så blir det köp så hade jag sagt Playstation i ditt fall absolut.