Garderobsburk - Lagring, Plex, FTP etc

Permalänk

Garderobsburk - Lagring, Plex, FTP etc

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med komponenter till en ny 24/7 burk. Den kommer användas för lagring, transcoda i plex, ta emot inspelningar från kameror etc. Så mina önskemål är strömsnål, bra prestanda i CPU (i7?), 4-6 diskar. Har alltså inget behov av något bra grafikkort eller ljudkort utan hellre ett riktigt stabilt nätverkskort

Tackar på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dsundelin:

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med komponenter till en ny 24/7 burk. Den kommer användas för lagring, transcoda i plex, ta emot inspelningar från kameror etc. Så mina önskemål är strömsnål, bra prestanda i CPU (i7?), 4-6 diskar. Har alltså inget behov av något bra grafikkort eller ljudkort utan hellre ett riktigt stabilt nätverkskort

Tackar på förhand!

En i7:a är ju inte särskilt önskvärt om den ska vara strömsnål?
Jag har en likadan burk hemma som jag streamar Plex från, agerar som filserver m.m. och till den kör jag en pentium-prolle till som är tvåkärnig.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

En i7:a är ju inte särskilt önskvärt om den ska vara strömsnål?
Jag har en likadan burk hemma som jag streamar Plex från, agerar som filserver m.m. och till den kör jag en pentium-prolle till som är tvåkärnig.

Korrekt men Plex är en av anledningarna till byte då jag ser att nuvarande burk inte verkar orka med att transcoda, sitter en core2quad 2,8 i den. Men jag kanske har flaskhalsen på annat ställe, du upplever inga frysningar eller hack vid uppspelning i plex?

Permalänk
Medlem

Jag kör en Ryzen 1700 i min plex server, fungerar mycket bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dsundelin:

Korrekt men Plex är en av anledningarna till byte då jag ser att nuvarande burk inte verkar orka med att transcoda, sitter en core2quad 2,8 i den. Men jag kanske har flaskhalsen på annat ställe, du upplever inga frysningar eller hack vid uppspelning i plex?

Jag kör min Intel g3258 i stock-hastighet och har aldrig haft några problem. Streamar lokalt hemma samt via fjärr till mobiler/surfplattor vid behov.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsundelin:

Korrekt men Plex är en av anledningarna till byte då jag ser att nuvarande burk inte verkar orka med att transcoda, sitter en core2quad 2,8 i den. Men jag kanske har flaskhalsen på annat ställe, du upplever inga frysningar eller hack vid uppspelning i plex?

Beror ju på vad det är du försöker transcoda och hur mycket.
Min 1090t som jag använder i plex burken orkar knappt med dagens högupplösta format. Den kommer behöva bytas ut i framtiden om den ska klara saker som 4k, HDR, högre bildfrekvens och sådant.

Men det är ju rätt lätt att se i allafall med PlexPy då den visar i vilken hastighet man transcodar i på ett enkelt sätt.

Men då är ju frågan, är du ute efter något mer åt server hållet eller duger en vanlig burk med konsumentgrejor?

Som @Wachtel skrev, så är ju t.ex. en Ryzen 1700 en kompetent processor. Den lär vara åratal snabbare än din c2q om du sitter på det just nu.

Det bästa är ju så klart om man slipper transcoda helt, och köra allt via direct stream. Men det går ju inte alltid och vad du behöver är beroende på vad du har.

Min klarar sig bra i transcoda upp till runt 15-18mbps h264/1080p. Sedan blir det tungt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Egentligen kör jag inte mer än en stream åt gången men jag kör mer på burken än bara plex som såklart påverkar. Nuvarande propp ligger runt 40-50% konstant.

Det duger med en vanlig burk med konsumentgrejer.

Permalänk
Medlem

Hyffsat moderna processorer drar ju inte så mycket idle, det är ju först när de arbetar som de skiljer sig markant från ex strömsnålare varianter, som också ofta har lägre maxfrekvens.

Så det kanske är värt de extra örena det kostar för att få jobbet gjort lite snabbare.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Låter rimligt!
Hur är det sedan med nätagg, en 450w 80 Gold man ska sikta in sig på?

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare en vanlig burk med en äldre i7 mm som fungerade bra men ville ändå ha något nytt så det blev en färdig lösning, Köpte en Dell T20 på rea och efter ett års användande är jag grymt nöjd med strömsnålheten samt hur kompakt den är. Innehåller en Xeon E3-1225v3 som får ca 7000 pts i Passmark (Klarar ca 3-4 720p/1080p transcodes) Köpt till extra minne, sata-kontrollerkort och en sata-splitterkabel, ca 20TB lagring + SSD-cache mm.

Köpte även Plex Pass häromdan som har stöd för hårdvaruaccelererad transcoding via intel quicksync vilket Xeon-processorn har stöd för (Intel Graphics P4600)

Bildkvaliten är inte lika bra förstås, men för de användare som transcodar ändå kanske dom inte har lika höga krav ändå.. I bästa fall kanske dom fixar en mediauppspelare som klarar directplay

Summa summarum: Överväg en färdig burk, både Dell och HP har enklare varianter som kanske duger för dina syften, jag har totalt betalat ca 4500 SEK för min T20 + mer minne.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt