Budbee fraktalternativ - kanonbra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Budbee fraktalternativ - kanonbra!

Vill bara tacka för att ni lagt till det här fraktalternativet. Det funkar fantastiskt bra - att kunna få hemleverans på kvällstid utan att det kostar något extra jämfört med postleverans är super. Att det sen dessutom är med GPS-trace på leveransbilen så att man nästan på minuten kan se när den ska dyka upp är ju närmast overkligt bra.

Jag förmodar att det bara är vi som har tur att bo centralt i nån av våra storstadsregioner som kan utnyttja det här.

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Jag noterade detta vid min senaste beställning men en sak jag lade märke till var att det enbart står leveranstid men inte vilken dag. I mitt fall stod det 18-21 eller något i den stilen. Innebär det att varan i regel levereras samma kväll eller får man själv boka in en dag som passar?

Det var lite förvirrande och jag hittade ingen information om det på hemsidan så förhoppningsvis kan @Inet förtydliga vad det är som gäller. Jag antar dock att de likt övriga budfirmor ringer upp kunden för att boka in en dag och tid som passar.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

@ågren:

Hej!

Vi hämtar vår info direkt från Budbee och Best, där du i normalfall ska kunna välja både dag och tid valfritt bland de tider de erbjuder.
Under Black Friday hade de enormt tryck på tjänsten och begränsade då de tillgängliga tiderna och körde på samma dag som standard, vilket är varför det inte gick att välja andra leveranstider.

Återkom gärna med hur leveransen fungerade!

Mvh

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Såg detta alternativ häromdagen, men vågade inte välja det, då jag tyvärr har väldigt dålig erfarenhet av andra som kör hemleverans. Mitt hus har Aptuslås, dvs det går inte att komma in utan bricka. Har vid ett par tillfällen varit hemma och verkligen bevakat vad som hänt ute på gatan, utan att det dykt upp någon budbil och ens försökt leverera. Sedan kommer notis om misslyckad leverans... Nästan så man undrar om de har koll på att mitt område är försett med Aptuslås, och helt enkelt skiter i att ens försöka?

En väldigt enkel lösning på problemet kunde ju vara att de ringer fem minuter innan leveransen, men det har de "inte möjlighet till" som det så fint heter när företag visst kan, men inte vill, av något mer eller mindre dumt skäl.

Av det lilla som finns i tråden här änsålänge verkar ju Budbee riktigt vettigt ur andra aspekter. Nån som vet om man kan få dem att ringa precis innan leverans också?

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

@Inet:
När jag beställde i fredags och valde Budbee fanns bara idag 17-22 som alternativ.
De gånger jag har fått leverans med Budbee från andra butiker har jag fått SMS på morgonen innan leverans och sedan ett till i samband med att varorna lastades på bil, men idag har jag inte hört nånting.

Finns det något sätt att se statusen?
Det vore ju surt om det visar sig att jag gick från jobbet tidigt för att kunna ta emot leveransen på fel dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Beställde ett chassi i torsdags med Best på Inet (första gången jag testar best, budbee val finns inte här), kunde bara välja fredag 18-22, men det kom inte då, ingen uppdatering heller, fick sms idag kl 18.30 att det kommer ikväll.

(Jag hade ju kollat innan genom att gå in på inet och spåra försändelse, men någon uppdatering ifrån dom vore ju trevligt )
Det står dock på deras hemsida att man ska kunna se vilken ordning man är för leverans. Jag kollade på GPS spåraren för skojs skull, men när det plingade på dörren var bilen på gpsen långt ifrån mig Så fungerar inte direkt så bra.

I vilket fall som så var det inga problem, eftersom jag har svårt att hämta ut så stort paket utan bil så är det väl värt och priset är så lågt för utkörning.

Kommer absolut välja best hemkörning igen om det är något tyngre jag beställer.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

@Morkl:

Hej,

Du ska ha fått en leveranslänk av oss när du gjorde beställning, vari status från och kontaktuppgifter till Budbee ska stå.
Länken ska också finnas tillgänglig på "Mina sidor" på ditt konto, så kika gärna där.

Återkom gärna med status!

Mvh

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

@Inet:
När och hur skulle jag ha fått den leveranslänken? Jag fick endast orderbekräftelse på eposten vid beställningstillfället, och det fanns ingen länk fär eller från orderlistan på "Min sida".

Idag har jag fått SMS från Budbee och mail med spårningslänkar från er, så jag hoppas att jag kan gå tidigt från jobbet idag också.

Rent generellt tycker jag att Budbee är suveräna, men innan jag kan rekommendera dem fullt ut hos Inet skulle jag vilja se:

  • Aktiv notifiering om den valda leveranstiden inte kommer kunna hållas

  • Möjlighet att se status via "Min sida" även innan leverans (det är minst lika viktigt att uttryckligen kunna se att paketet inte är på väg så att man vet att man inte behöver vara hemma en viss tid)

  • Möjlighet att se vilken leveranstid man valde i efterhand

Edit: Nu såg jag att SMS:en gällde kattmat som levereras utan kvittens, och min Inet-beställning kommer inte levereras förrän imorgon. Surt, sa räven.

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

@Morkl:

Hej igen,

Det här låter tyvärr som problem som kan vara relaterade till Black Friday-rushen.
På grund av den väntade belastningen och för att underlätta för både lager och speditörer låste vi ner valbarheten och föreslog istället förvalda leveranstider. Troligen har de andra funktionerna påverkats av detta, även om de inte borde ha.

Som svar på dina specifika tips:

  • Vi notifierar när vi inte håller utsatt leveransdatum, men när Budbee väl hämtat paketet hos oss ligger det på dem att notifiera om något ändras. Vi får inte automatiska uppdateringar från Budbee, utan de ska SMS:a dig och uppdatera leveranslänken. Vi har testkört dem ett bra tag nu och det har fungerat riktigt bra.

  • Detsamma gäller med statusen på "Min sida". Här uppdaterar vi när varan bokas, plockas och skickas. När den står som "skickas" är den packad, har leverans bokad och står redo för hämtning av Budbee. Om den inte är på väg till destination enligt avtalad tid ska de då SMS:a och uppdatera leveranslänken. Du ska också ha fått ett SMS när varan plockas, fick du inget sådant?

  • Vald leveranstid ska stå både på ordern och i orderbekräftelsen, men det uteblev på grund av låsningarna vi gjorde. I vanliga fall ska det alltid dyka upp och kommer göra det framöver.

Vi ber om ursäkt för att informationen har varit knapphändig, vi ska se över vilka anpassningar som kan ha påverkat.
Det ska fungera bättre nu under normala omständigheter, och om du testar snart igen får du gärna uppdatera oss med nya intryck.

Tack för din feedback!

Mvh

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter