Problem att komma in i Bios windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Problem att komma in i Bios windows 10 pro

Jag har precis byggt en dator och installerat Windows 10 Pro, moderkortet är MSI X370 Krait Gaming.
Jag har försökt att komma in i bious genom den här guiden:

https://www.laptopmag.com/articles/access-bios-windows-10

Problemet är att alternativet UEFI Firmware Settings finns inte, istället har jag alternativet "Go back to previous version", sedan finns inte "See more recovery options heller". Vet ej om det beror på att jag har Windows 10 pro. När jag bootar datorn så kommer alternativet att komma in i Bios aldrig upp. Något som vet något annat sätt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Läsa moderkortsmanualen? <moderkort enter bios>?
F2, Del, F12, F8 etc?

Permalänk
Medlem

Delete för bios, och F11 för boot menyn, (Varför försöker du komma in i bios genom windows bootmenyn?)

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Läsa moderkortsmanualen? <moderkort enter bios>?
F2, Del, F12, F8 etc?

Problemet när jag trycker Del så kommer jag bara till en start ruta.

Skrivet av ArKAN:

Delete för bios, och F11 för boot menyn, (Varför försöker du komma in i bios genom windows bootmenyn?)

Som jag förstått, så finns det någon som heter Fast boot vilket skippar det första steget, därav guiden jag länkade i första inlägget.

När jag nu startar datorn och trycker på Del så kommer jag bara till en svart ruta. Har låtit denna svarta ruta vara i flera minuter utan att något händer.

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn och håll inne av-knappen 5s extra
Håll inne din bios-knapp när du starat datorn därefter

Funkar det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Fast boot stänger av vissa extra kontroller som bioset gör för att det ska gå fortare att boota, gör inte så att man inte kan komma in i bioset, aktiveras tangentbordet direkt vid uppstart eller efter bioset?

https://www.msi.com/Motherboard/support/X370-KRAIT-GAMING#dow...

kolla med live update 6 om det finns nyare bios du kan flasha in. ifall det löser problemet

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Håll shift medans du trycker på restart i Windows.
Då får du val där du bland annat kan reboot till UEFI.

Permalänk
Medlem

Koppla ur hårddiskarna så slipper du låta den ladda skit i onödan och du kan trycka på reset om du skulle missa att trycka på rätt tangent. Så att inte ditt OS tar skada av nån anledning tänkte jag.

Tryck som en galning på rätt tangent exakt när du startar datorn tills du kommer in. Det låter som du väntar för länge. Vänta inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JGG:

Jag har precis byggt en dator och installerat Windows 10 Pro, moderkortet är MSI X370 Krait Gaming.
Jag har försökt att komma in i bious genom den här guiden:

https://www.laptopmag.com/articles/access-bios-windows-10

Problemet är att alternativet UEFI Firmware Settings finns inte, istället har jag alternativet "Go back to previous version", sedan finns inte "See more recovery options heller". Vet ej om det beror på att jag har Windows 10 pro. När jag bootar datorn så kommer alternativet att komma in i Bios aldrig upp. Något som vet något annat sätt?

Det ska räcka bra med att du väljer i menyn under start, starta om datorn och sedan spammar rätt tangent, om du väljer först stäng av datorn kan du normalt inte kunna komma till bios när du sen startar den...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300