Harman/Kardon 330PC - itx dator i 70-tals receiver

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011

Harman/Kardon 330PC - itx dator i 70-tals receiver

Tjenare gott folk!

Köpte i somras en Harman/Kardon 330c receiver som jag tänkt bygga en stereo anläggning med. Den var i behov av lite service och byte av lampor.
När jag tittat runt efter itx-lådor utan resultat kom jag på idéen, varför inte bygga en PC i receivern?
Började måtta upp lådan och insåg att den var perfekt för ett datorbygge. Sitter redan en drös kretskort och andra komponenter plus ventilationshål.

Mitt mål med bygget är att bevara och använda så mycket originaldelar som möjligt samt använda den till vad den var skapad för. Det ska inte synas att det sitter en prestanda dator inuti. Jag kommer använda den till att arbeta, producera musik, spela retrospel och streama film. Skulle självklart uppskatta tips och idéer ni kan tänkas ha. Har redan kommit en bra bit längre än vad detta inlägg visar men har inte fått tid att dokumentera det än.

Hårdvara
Processor: Intel i5 6600K
Kylare: Cryorig C7
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270I
Ram: Corsair Vengance LPX DDR4 16GB (8x2)
Grafikkort: KFA2 GTX 1070 Katana Single Slot
SSD: Samsung 850 EVO Series 250GB + M.2 256GB
Nätaggregat: Corsair SF450 450w
Fläkt in: Delta Electronics 60mm
Fläkt ut: Noctua Redux 80mm + Noctua FLX 60mm

Kablar, fästen och diverse delar
Monterings-kit för moderkort, pci-express & nätagg: NATi ITX kit v1.337 rev2 SFX
PCI-e riser: Li-Heat PCI-E Gen 3.0 Ribbon flexible Riser Cable - v2 (type D)
Belysning till fm-panelen: Deepcool RGB 360 LED
På/Av-knapp: Power Switch från mining rig
Hemmagjorda L-vinklar och andra sorts fästen
L-vinklar kapade för att agera som stöd till panelen som omsluter receivern.

Demontering
Jag skruvade isär receivern och började slakta den på elektroniska delar, använde gummihandskar och arbetshandskar då jag inte hade någon aning om vad för skit dom använde i produktionen av denna. Alla delar skruvades av och lades i plastpåsar för att sparas.

Original hårdvaran

Övre planet av chassit samt frontpanelen med en del kretskort

Bild från när jag tog bort kretskort, sladdar och kontakter från front-knappar. Var tvungen att bryta av kretskorten utan att paja mekanismen i knapparna vilket tog sin tid..

3D modell
När alla komponenter var demonterade började jag måtta chassit för att skapa en 3D modell. I SketchUp skapade jag olika prototyper för att se vad som var möjligt och vad som var optimalt. Chassit består av två våningar med en kombinerad höjd på 109mm, det försvårade bygget en hel del då jag vill få plats med ett grafikkort. Detta är dock möjligt med ett Single Slot kort.

Kommer snart fler bilder på konstruktion och modifikationer med en mer detaljerad beskrivning