Filöverföring på hemnätverket, hur öka hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En kabel blir inte det minsta lagad av att man tejpar lite på dem.

Du behöver testa med nya färska kablar som inte är söndertuggade.

Det är sant men tänkte mer på att minimera skadan och undvika så att kablen kanske går av helt. Men du har helt rätt i att jag behöver nya kablar så har precis lagt en beställning på ett gäng med CAT6 Deltaco.

Permalänk
Medlem

Om du kollar manualen under Link/Act LED så ser du att Grön är 1000 Mbit/s och Orange 10 eller 100 Mbit/s.

Sen räcker det med att det är lite dålig kontakt nånstans så kan du få 100 Mbit/s istället för 1000.

Permalänk
Medlem

Det var mycket riktigt som flera av er har påpekat kabeln som var orsaken. Efter att ha bytt alla de gamla kablarna mot nya CAT6 så har jag nu gigabit hastighet.

Tack för era råd!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caper:

Det var mycket riktigt som flera av er har påpekat kabeln som var orsaken. Efter att ha bytt alla de gamla kablarna mot nya CAT6 så har jag nu gigabit hastighet.

Tack för era råd!

Bra att det löst sig, om det var katten så posta gärna en bild av marodören i denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1395740-katt-lika-roli... så att vi känner igen den och kan jaga bort den om den blir igenkänd i närheten av en nätverkskabel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.