Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Reklamation till Amazon (USA)

Permalänk
Medlem

Reklamation till Amazon (USA)

Jag köpte en trackball jag länge tittat på från amazon i början på året.
Fick den för ungefär två veckor sedan, men den fungerar inte klockrent. När datorn varit avstängd ett tag tar det väldigt lång tid för trackballen att ansluta, vi talar ungefär 20 min. Det fungerar om man kopplar ur och i usb-mottagaren igen, men man vill ju inte krypa bakom datorn varje gång man startar. Problemet är detsamma vare sig jag bootar till linux mint eller windows 8.1, och det hjälper inte att starta om datorn igen.
Har testat den i några av datorerna på skolan (win7), och de flesta har samma beteende när man ansluter den för första gången: det händer ingenting utan man måste koppla ur den och ansluta en andra gång innan drivrutiner börjar installeras och trackballen går att använda. Därefter är beteendet vid uppvaknande lite olika, en del datorer hittar trackballen direkt, en del har samma beteende som min dator (dvs hittar den inte).
TL;DR på felet: Tar 20 min för datorn att hitta trackballen efter uppstart.

Det här borde ju inte vara ett korrekt beteende av en trackball och helst skulle jag vilja ha en ny som fungerar. Men då beteendet skulle kunna vara svårt att återskapa hos återförsäljare är jag rädd att jag får betala 2x frakt för att de ska titta på den, konstatera att de inte anser att den är defekt och skicka tillbaka den, och då den är köpt från Amazon i USA kostar det dels en ansenlig summa och risken finns ju dessutom att den kommer bort/skadas under frakten. Dessutom saknar Amazon all form av kundkontakt vad jag sett, så jag kan inte skicka ett mail eller ringa dem och fråga om det är något de skulle kunna tänka är ett fel. Vet jag inte hur konsumenträtten i USA ser ut.
När jag fick paketet var det också lite trasigt, ena hörnet på kartongen var trasigt men upptäckte det först när jag kom hem och i övrigt såg allt fint ut, och det borde ju inte vara något som gett upphov till det här specifika felet hos trackballen.

En lösning skulle ju kunna vara att typ köpa en förlängningskabel som man drar fram till skrivbordet och löder på en brytare så att man kan bryta strömmen till mottagaren när datorn startat och på så sätt tvinga igång trackballen, men det blir ju en fulfix och skulle vara trevligt att slippa. Men är det värt att ta risken att försöka reklamera jämfört med att stå ut?

TL;DR på frågan: Värt att försöka reklamera till Amazon?
Har någon tidigare erfarenheter av att reklamera till Amazon?

Här är en länk till produkten:
https://www.amazon.com/ELECOM-M-HT1DRBK-Wireless-Trackball-Mo...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@hag:

Damaged or Defective Items
If your item is damaged or defective, you can return your product through our Online Return Center during the return period (most items can be returned within 30 days of receipt of shipment.)

https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html/ref=help...

Dem har även Live Chat om du inte orkar maila.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@hag:

Damaged or Defective Items
If your item is damaged or defective, you can return your product through our Online Return Center during the return period (most items can be returned within 30 days of receipt of shipment.)

https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html/ref=help...

Dem har även Live Chat om du inte orkar maila.

Jag vet att jag kan returnera, frågan var ifall de kommer att ta det på allvar och hitta felet eller om det inte är lönt.

Problemet var inte att jag inte orkar maila, det var att jag inte hittat några kontaktuppgifter på deras sida.
Nu hittade jag dock någon form formulär när jag googlade, så har testat att skicka ett mail och frågat hur de kommer bete sig om de skulle få tillbaka produkten.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: De hade inga problem med att reklamera, behövde inte ens skicka tillbaka den defekta varan utan fick direkt välja på att få en ny skickad till mig eller pengarna tillbaka. Den gamla fick jag till och med behålla.
Nu har min nya trackball kommit fram och fungerar toppen. Supernöjd med supporten när jag väl hittade den!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, Amazons support är verkligen extremt bra

Skickades från m.sweclockers.com