Inköp av möbler etc. Kreditkor värt?

Permalänk
Medlem

Inköp av möbler etc. Kreditkor värt?

Ska ta och köpa in ett nytt hem pga. en separation.. Först tänkte jag betala med bankkortet bara och eventuellt ta delbetalning på något, sedan slog tanken mig att det kan vara värt att köpa med något kreditkort med "poäng" så man får tillbaka något. Finns det något att tjäna genom att göra på detta sättet?

Mesta av maten handlas på coop eller ica så kan tänka mig deras kort om det faktiskt ger mig någon vinst.
Gärna gratis valutaväxling och uttag utomlands också.

Någon som gått igenom liknande nyligen eller har smarta tips att komma med. Räknar med "måste"-inköp för ungefär 20-30,000 kr till en början. Kan slänga in andra mindre inköp och säkert komma upp i högre summor om det behövs för någon speciell gräns..

Ser ut att vara en hel djungel med kort. Årsavgifter hit och dit. Uppskattar all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det blir inte så värst mycket kickback men om du reser så kanske norwegian är nice då den är gratis och borde generera ett gäng points...?

Permalänk
Medlem

20-30000 lär inte ge särskilt mycket poäng. Om du vill ha ett kreditkort annars, varför inte?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare ett Shellkort som jag använde, det gav då 1% i cashback. Jag gjorde alla mina köp på detta och fick tillbaka en hel del. Använde även kortet i tjänsten så kunde även lägga in en del hotell och hyrbil osv. Gav mig några hundra extra i månaden. Nu är det dock sänkt till 0,5% och då kände då att det inte var värt besväret (jag förde över pengar efter varje köp för att ha koll på vad jag gjorde åt).

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Sök på kreditkort här på forumet, finns flera trådar där det diskuterats och tipsats.

Jag använder SAS mastercard för flygpoäng, men jag reste rätt mycket med jobbet när jag skaffade det, nu ger det inte lika mycket.

Skaffa kort och handla för 20-30k är inte särskilt lönt om du inte planerar använda det långsiktigt till alla inköp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skrevs en artikel på Avanza igår angående detta där dom går genom en del alternativ beroende på ens behov.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska ta och läsa/tänka lite och återkomma. Har läst igenom det mesta på sweclockers tråden tidigare.
Avanza artikeln gav en bra hint om vissa kort. Möjligt att det blir ett av matbutikskorten då jag tjänar på det långsiktigt. Coops verkar ju helt okej iallafall.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du tjänar igen den högre räntan som ett kreditkort ger genom poängen på kortet. Om alla måste-grejer går att köpa på ett och samma ställe så tror jag "ränte-fri" delbetalning är enklast, IKEA t.ex. ger en effektiv ränta på 6,75% på 30000 kr. Behöver du handla på fler ställen tycker jag du ska överväga ett privatlån också.

Hur lång tid ska du betala tillbaka över? Fastna inte i kreditträsket, det är trista pengar att sitta och betala.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag tror inte att du tjänar igen den högre räntan som ett kreditkort ger genom poängen på kortet. Om alla måste-grejer går att köpa på ett och samma ställe så tror jag "ränte-fri" delbetalning är enklast, IKEA t.ex. ger en effektiv ränta på 6,75% på 30000 kr. Behöver du handla på fler ställen tycker jag du ska överväga ett privatlån också.

Hur lång tid ska du betala tillbaka över? Fastna inte i kreditträsket, det är trista pengar att sitta och betala.

Nej jag menar att jag köper via kreditkortet men betalar av det direkt från bankkontot samma månad eller nästkommande beroende på deras räntefria dagar Alltså inga lån eller räntor överhuvudtaget.
Tänkte bara om jag överhuvudtaget kan tjäna in något på att skaffa ett kort eller om det bara är dumt att tänka tanken.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag kör med Norwegian, och alla utgifter över 500;. tas på detta kort.

En bekant kör med ICAs Kreditkort, och en annan med Preem.

Det ger kanske 1-4000:- per år beroende på din livsstil, men det är bättre än 0:- tillbaka..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.