Något konstigt med mitt Windows Defender Exploit Guard (sårbarhetsskydd) Windows 10

Permalänk
Medlem

Något konstigt med mitt Windows Defender Exploit Guard (sårbarhetsskydd) Windows 10

Det är något konstigt med mitt sårbarhetsskydd på min laptop, det ser helt annorlunda ut mot vad det gör på min stationära och det har helt andra alternativ. Om man går in på "App och webbläsarkontroll" och sen "Inställningar för Sårbarhetsskydd" så kommer man direkt till "Programinställningar" det går inte välja mellan "system settings" som är för hela systemet eller "program settings" som det går på t.ex min stationära och som det står att man ska kunna göra om man läser om det på internet. Alternativen är också helt annorlunda.

Alternativen är:

Använd strikt CFG
Export address filtering (EAF)

Dataexkeveringskydd (DEP)

Framtvinga randomiseringar för avbildningar (obligatorisk ASLR)

Randomisera minnesallokering (nerifrån och upp ASLR)

Verifiera referensanvändning

Verifierae undantagskedjor (SEHOP)

Förhindrar körbar kod som inte är uppbackad av en avbildning och körning av kod i modifierade minnessidor

Alla är AV som standard (defualt) och om man sätter på någon av dem kommer det upp en röd text som säger "%1!s! %2!d! systemåsidosättningar"

På internet står det följande om inställningarna:

"On the System settings tab, you’ll see the following options: Control flow guard (CFG), Data Execution Prevention (DEP), Force randomization for images (Mandatory ASLR), Randomize memory allocations (Bottom-up ASLR), Validate exception chains (SEHOP), and Validate heap integrity. They’re all on by default except the Force randomization for images (Mandatory ASLR) option."

Nu vart det på engelska men som ni ser så är alternativen lite annorlunda än vad det är för mig och alla mina är AV som standard vilket inte heller verka stämma. Om ni undrar över den första som jag med gjorde så verkar det inte vara samma, på "Control flow guard (CFG) står det "Ensures control flow integrity for indirect calls" och för mig står det strikt CFG EAF och en del andra alternativ verkar vara annorlunda med.

Det är på Windows 10 Home och använder inte Windows defender antivirus men det står att exploitation protection ska funka även om den är av.

Blir fundersam på varför det ser ut så här och om sårbarshetsskydet ens fungerar och är påslaget för system?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache