Ion Maiden är Duke Nukem-inspirerad förstapersonsskjutare

Permalänk
Melding Plague

Ion Maiden är Duke Nukem-inspirerad förstapersonsskjutare

3D Realms avtäcker nu förstapersonsskjutaren Ion Maiden, som utvecklas med samma spelmotor som 22 år gamla Duke Nukem 3D.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir mer av ett Sonic Mania/ Shovel knight, där man gör ett nytt spel som fungerar så bra man minns att originalen var och inte så som dom faktisk var...

Permalänk
Medlem

Sickness på hög nivå.

Permalänk
Medlem

Undra om det kommer att finnas manliga strippor i spelet.

Permalänk
Medlem

Ser ut att hålla betydligt lägre kvalitet på allt än DukeNukem3D tyvärr.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vågat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om det är spelvärt återstår att se men har inget emot äldre motorer bara spelen är bra Begränsad motor flyttar fokus till andra aspekt än enbart ögongodis så kan bli spännande att se hur det här blir.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kul! Moderna shooters till PC känns rätt så lökiga och konsolifierade. Duke Nukem forever var verkligen inget att hänga i granen, så det här kan bara bli bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på namnet? Känns som att bl.a. ett välkänt heavy metal band borde ha åsikter om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Bara det inte kostar mer än 20€.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Bara jag som reagerar på namnet? Känns som att bl.a. ett välkänt heavy metal band borde ha åsikter om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju från början ett tortyrredskap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_maiden_(torture_device)

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Fast det är ju från början ett tortyrredskap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_maiden_(torture_device)

Jo det vet jag, men tror du inte Iron Maiden har nån slags varumärkesskydd? Tortyrredskapet är ju rätt inaktuellt numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Rätt stor skillnad på "ion" och "iron".

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jo det vet jag, men tror du inte Iron Maiden har nån slags varumärkesskydd? Tortyrredskapet är ju rätt inaktuellt numera.

Skickades från m.sweclockers.com

det är skillnad på "järn"(iron) och "jon" (ion)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det räcker kanske, hade de varit amerikaner skulle de nog stämt skiten ur spelutvecklarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rätt stor skillnad på "ion" och "iron".

Inte om man t.ex. heter Annie Lööf.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jo det vet jag, men tror du inte Iron Maiden har nån slags varumärkesskydd? Tortyrredskapet är ju rätt inaktuellt numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog mycket möjligt, men frågan är ju om det går att dra det kortet här när det berör ett skjutarspel som så vitt jag vet inte snyltar på bandets varumärke.

Helt inaktuellt tycks dock inte redskapet vara, även om det är helt orelevant till ämnet.

http://content.time.com/time/world/article./0,8599,444889,00....

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

det är skillnad på "järn"(iron) och "jon" (ion)

Många amerikaneser ( ) uttalar iron som ion.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Enda problemet jag har med 2,5D är att jag får motionsickness av dem. Hade inga såna problem förr men har dem nu i äldre år. Hade velat köra igenom gamla klassiker som Doom och Duke Nukem igen men får oftast ge upp efter 30 min för att jag börjar må illa och får huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Undra om min Cyrix 5x86 120mhz orkar med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bara det inte kostar mer än 20€.

Bara kolla Steam så får du prisinformation, kostar 19.99€. 17.99€ om du förhandsbokar.
http://store.steampowered.com/app/562860/Ion_Maiden/

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Många amerikaneser ( ) uttalar iron som ion.

Njae, då ligger det närmare britternas uttal. Amerikansk engelska är "i-earn".

Permalänk
Medlem

Använder spelet sprites eller ser jag i syne?

Permalänk
Medlem

Windows 95 stöd tack!

Ser spännande ut.
Trevligt att fler företag vågar gå tillbaka till rötterna för sina tidigare spel. Brutal Doom, Brutal Wolfenstein 3D är ju annars mästerliga mods!

Finns ju flera anledningar till varför ex. Unreal Tournament från '99 känns som ett mer gediget spel än någon av de senare uppföljarna där gameplay känns otroligt slött i jämförelse.
Undantaget är väl ID Software som verkar ha lyckats återupprätta sin heder på allvar som de hade med Quake och Doom genren under 90-talet, även om de producerat nya spel.

Shadow Warrior rebooten får man väl också räkna till de mer lyckade på senare år.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Njae, då ligger det närmare britternas uttal. Amerikansk engelska är "i-earn".

Säkert lika I England att uttal skiljer sig, men det är inte ovanligt att vissa vokaler är tysta. Det är ju inte direkt samma dialekter över olika stater I USA.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Undra om det kommer att finnas manliga strippor i spelet.

"Shake it baby" är denna gång saken mellan benen på männen då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

"Shake it baby" är denna gång saken mellan benen på männen då?

Får hoppas på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Inte om man t.ex. heter Annie Lööf.

Humor på hög nivå. 👍

Permalänk
Skrivet av klirre:

Bara jag som reagerar på namnet? Känns som att bl.a. ett välkänt heavy metal band borde ha åsikter om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag reagerade också på namnet direkt men tänkte istället på utvecklaren Ion Storm. Tänkte Build < Doom Engine, Carmack vs Romero, Romero --> Ion Storm

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis spela, men först när det blir färdigt.

Är nånting med denna gamla motorn som ger helt annan spelkänsla än just nya moderna spelmotorer. Blir aldrig tråkigt. Än i denna dag kan jag spela Duke Nukem 3D och tycka att det är många ggr roligare än Duke Nukem Forever. Tidslösa spel, Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Blood osv.

Roligast på den högsta eller näst högsta svårighetsgraden. På högsta med respawnande fiender blir det väldigt svårt även för veteraner och det blir sån kaos att man blir utan ammo hela tiden nästan och blir värsta rushen med tiotals fiender som jagar dig i öppna gränder. Kan rekommendera köra det i fyllan och ta turer vem som kommer längst med nån kompis.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional