Problem vid ny setup! BSOD

Permalänk
Medlem

Problem vid ny setup! BSOD

Hej!
(Vet inte om detta hamnar under rätt topic)

Var tidigare idag och köpte nya delar till min i övrigt hyfsat gamla dator, de ny delarna ska tilläggs var Moderkort: Gigabyte Z370P D3 Processor: Intel i5-8600K RAM-Minnen: Corsair Vengeance LPX 2666MHz. Tänkte alltså använda mina gamla hårddiskar varav en är en SSD med operativt på, dessutom GTX 970 och något lämpligt nätagg jag hade.

Nu till problemet. Fick i delarna hyfsat smidigt. Men när jag startar datorn kommer "Startar Windows" (kör förövrigt windows 7), efter detta blir det BSOD och restart.

BSOD informationen är:

STOP: 0x0000007B, 0xFFFFF880009A97E8, 0xFFFFFFFFC0000034

Det jag hittat på google är såklart att det kan uppstå vid ny installation av hårdvara eller något fel i BIOS inställningarna. Har dock testat det mesta i BIOS och inget verkar fungera.

Det som bekymrar mig är att jag i BIOS kan se all hårdvara vilket för mig borde betyda att den fortfarande fungerar? (kan ha helt fel). Tänkte även testa installera nytt windows, vilket inte alls fungerar då den försöker boota från den gamla OS disken. Och tar jag bort den och försöker boota säger den bara åt mig att sätta i en boot device (vilket jag har i såklart och även kan se i BIOS)

Någon där ute som har någon idé skulle vara uppskattat!

Mvh

Permalänk
Medlem

Du bör ju formatera, dvs installl windows på nytt.

Prova trycka F12 eller F8 när datorn startar. Beror på vilket moderkort o tällverkare. men då ska du få upp en meny där du kan välja vilken boot enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Du bör ju formatera, dvs installl windows på nytt.

Prova trycka F12 eller F8 när datorn startar. Beror på vilket moderkort o tällverkare. men då ska du få upp en meny där du kan välja vilken boot enhet.

Har försökt med detta. Testat olika ISO filer på olika cd skivor osv. Testat kopplat ur ena HDDn för att installera på den andra och vice versa. Kommer bara upp att jag måste sätt i en "boot device" dock. Och ganska säker på att dessa skivor fungerar och cd-läsaren lika så.
Ska tilläggas att jag även kan se CD-läsaren i BIOS under boot devices.

Permalänk
Medlem

Du har alltså fixat en Windows installationsskiva, lagt den i cd-läsaren och sedan ändrat i "boot order" i bios så den ska testa att boota från cd-läsaren innan den testar hårddisken?

Testa att få tag i en riktig windows-skiva skulle vara mitt nästa steg isf.

Edit: märker du om den läser nånting från cd-läsaren?

Permalänk
Medlem

Om inte annat prova att koppla bort alla diskar och bara köra med dvdn, bootar den då från skiva?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Hade jag vart du hade jag testat med något annat nätagg med.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rerolld:

Har försökt med detta. Testat olika ISO filer på olika cd skivor osv. Testat kopplat ur ena HDDn för att installera på den andra och vice versa. Kommer bara upp att jag måste sätt i en "boot device" dock. Och ganska säker på att dessa skivor fungerar och cd-läsaren lika så.
Ska tilläggas att jag även kan se CD-läsaren i BIOS under boot devices.

Är det Windows 7 eller Windows 10?
Är det en Windows 7 skiva så är jag osäker på om det ens går att boota den utan att först ställa in bios på legasy mode och ej secure boot, vilket i sin tur för med sig ytterligare nackdelar kan göra + att SSD/HDD ej kommer hittas kanske, Windows 7 har EJ support för moderna moderkort, bl.a saknas rätt drivrutiner..

Är det Windows 10 är det lite andra saker som gäller..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300