Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort

Hej!
Har ett trasigt GeForce GTX745 i en Acer X3-710.
Jag har ingen aning om vad jag borde ersätta det med. Använder bara datorn för musikinspelning, och är inte vidare haj på själva datorn.
Vore mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Avstängd

Om du inte spelar eller använder någon cad eller annan 3d modelering, och inte heller använder cuda-accelrerad mjukvara som premiere så strunta i dedikerat grafikkort och kör på det inbyggda bara

Permalänk
Medlem

Testade. Men då hittar inte skärmen signal. Förutom ett par USB, 3,5 kontakter och två HDMI finns inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad är det för fel på grafikkortet? Har du plockat ut grafikkortet ur datorn när du testade använda inbyggda? Är du säker på att skärm och kabel fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad är det för fel på grafikkortet? Har du plockat ut grafikkortet ur datorn när du testade använda inbyggda? Är du säker på att skärm och kabel fungerar?

Japp, det är urplockat.
Det blev bara en ”pixelmassa” av allt på skärmen. med det gamla.
Kabeln och skärm funkar.

Permalänk

@einride:
Kanske behöver du ställa in i BIOS att det inbyggda kortet ska användas ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

@einride:
Kanske behöver du ställa in i BIOS att det inbyggda kortet ska användas ?

Hur kommer jag in dit om datorn inte hittar skärmen? Står ju bara ”No signal”.
Jag har inget emot att köpa ett nytt kort, men vilket som är tillräckligt litet för att passa den här lilla burken har jag ingen aning om.
Var på NetOnNet och allt de hade att säga var att delar i en sån burk inte var meningen att ersättas. ”Lämna till tillverkaren”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av einride:

Hej!
Har ett trasigt GeForce GTX745 i en Acer X3-710.
Jag har ingen aning om vad jag borde ersätta det med. Använder bara datorn för musikinspelning, och är inte vidare haj på själva datorn.
Vore mycket tacksam för hjälp!

Om du ska ersätta det och du inte får till det som är inbyggt i CPUn så vore ju ett Geforce GT 1030 en lämplig kandidat.

Permalänk

@einride:
Det var denna rad jag missade : Har du plockat ut grafikkortet ur datorn när du testade använda inbyggda?
Prova att koppla in den i Tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Om du ska ersätta det och du inte får till det som är inbyggt i CPUn så vore ju ett Geforce GT 1030 en lämplig kandidat.

Eller vilket annat som helst, kansle du känner nån som har ett gammalt liggande.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte alla CPUer som har integrerad grafik, men enligt de specifikationer jag kan hitta så bör du ha en Core i5 6400 som har det. Om du inte får bild via den integerade grafiken ens när du tagit ur det diskreta grafikkortet så är det tyvärr risk att det är något annat än just grafikkortet som är trasigt (troligtvis moderkortet).

Om du har möjlighet och inte redan gjort det så kan det därför vara läge att testa ditt GTX 745 i någon annan dator, för att säkerställa att det verkligen är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

@einride:
Det var denna rad jag missade : Har du plockat ut grafikkortet ur datorn när du testade använda inbyggda?
Prova att koppla in den i Tv:n.

Ah, ska testa efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu är det ju inte alla CPUer som har integrerad grafik, men enligt de specifikationer jag kan hitta så bör du ha en Core i5 6400 som har det. Om du inte får bild via den integerade grafiken ens när du tagit ur det diskreta grafikkortet så är det tyvärr risk att det är något annat än just grafikkortet som är trasigt (troligtvis moderkortet).

Om du har möjlighet och inte redan gjort det så kan det därför vara läge att testa ditt GTX 745 i någon annan dator, för att säkerställa att det verkligen är trasigt.

Tack för tipset. Ska se vad jag kan göra!