ASRock p67 extreme4 PCI problem eller NIC problem? HJÄLP!

Permalänk
Medlem

ASRock p67 extreme4 PCI problem eller NIC problem? HJÄLP!

Hej!

Nu behöver jag verkligen hjälp av alla geek´s här på SweC

Det är som så att jag nu har min gamla rig "asrock p67 extreme 4" blivit nedgraderad till "server" efter att jag investerade i en AMD Threadripper ASRocken köptes in inför BF3 Releasen... så ja uppgradering var de dags å göra.

Men jag har ett problem, efter att moderkortet fick byta chassie så vill inte ombord NIC vara med längre, lyser bara gult och orange.
Så jag tänkte, jaja, får väl ta ett gamalt PCI NIC så länge då. Stängde av ombord NIC i BIOS, stängde av och monterade i en Netgear GA311 NIC, den lyser grönt å fint när TP stoppas in. osv. men i CentOS lyser den med sin frånvaro och jag kan inte hitta den med lspci och inte häller med lspci | grep ether eller eth.

Har prövat båda PCI slottarna, samma resultat, flyttat runt på mitt SATA expantions kort och den funkar i alla PCI slottar.

Då tänkte jag, att jag stoppa i en ÄNNU äldre NetGear NIC, en FA310TX bara för att testa, den VÄGRAR också att fungera i båda PCI portarna, medans SATA expantionskortet funkar finfint i båda PCI slottarna. *hmm*

jag har även kört "load default bios settings" utan att de har hjälpt någe.

finns det någon med erfarenhet av de här gamla mammakortet eller varit med om liknade problem och kunna lösa det?

jag är inne på att köpa ett "Intel Gigabit CT 9301CT 10/100/1000" men är osäker på om jag skall göra det och ta risken att kasta pengarna i sjön.

https://www.inet.se/produkt/5402028/intel-gigabit-ct-9301ct-1...

Det ända jag inte prövat är NetGear NIC:arna i min nya AMD maskin ännu, och inte bytt kabel ännu, men nu måste jag sova, gubbe nu vett ni

EDIT: 2018-03-31 Kl 10:30 ish
Andra TP kablar testade utan resultat.
Testat Dessa DISTRO´s utan resultat att finna NIC:arna.
CentOS 7 1503
CentOS 7 1611
Fedora Server 1.6
Fedora Workstation 26

Fedora Workstation 24 vet jag har fungerat på detta mammakort innan. har läst på något annat forum där de dribblar om att RealTek inte har OpenSource för drivarna till Linux och detta skulle vara orsaken, kan vara så, men att det ska tidigare fungerat så bra i div olika Distros tidigare får det att låta underligt.

EDIT-2: 2018-03-31 Kl 12:23
När jag skulle montera NIC:arna i min AMD maskin så insåg jag att det finns inga PCI platser ALLS på de mammakortet, kan ej verifiera i den riggen

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.