Köpt dator från ITSale, den hade ett par fel komponenter

Permalänk
Medlem

Köpt dator från ITSale, den hade ett par fel komponenter

Jag beställde nyligen en dator från ITSale, nämligen denna. Den verkade väldigt prisvärd, men jag känner inte till företaget sen tidigare.

Hursomhelst så upptäckte jag ganska snart att det var fel storlek på SSD'n, den skulle ligga på 500gb, men jag fick en på 275gb. Därefter började jag kolla upp om det fanns andra saker som inte stämde överens med vad de angivit på hemsidan, men det enda jag fann var att det är fel DVD brännare/läsare.

DVDn dyker inte heller upp bland datorns enheter, och verkar inte läsa skivor, fast den går att öppna/stänga. Chassit hade också en mindre skada men det kan ha skett under transporten. 2st hakar i chassits topp har gått av, så själva toppen sitter inte fast så bra som den ska, men men.

Jag tänkte i alla fall kontakta säljaren imorgon för att se vad som kan ha gått snett (med SSD och DVD), men jag undrar också vad ni skulle göra i min sits, och vad jag har rätt till. Vad jag förstår så har jag i alla fall rätt att ångra köpet om jag skulle vilja (inom två veckor), men får kanske stå för frakten. Blev lite misstänksam efter att allt inte stämde.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tror att @ITSale har varit aktiv på forumet tidigare. Testa och dra iväg ett meddelande till han

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit i din sits så hade jag nog gjort en retur om detta är möjligt.
Minns inte om man får pröva produkten enligt distansköplagen, men har för mig att man får det, någon annan får gärna rätta mig enligt det ^^

Och om du är lite småteknisk så hade jag försökt mig på att sätta ihop en egen PC istället.
Eller be någon här på forumet att göra det åt dig om du inte känner dig säker, finns massor med folk som gärna hjälper till

Det med DVD:n kan vara att dom bara glömt koppla in SATA kabeln, det är det första jag kan komma på iaf

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

275GB låter som en udda storlek, har du kollat så de inte bara råkat göra fel storlek på partitionen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Och om du är lite småteknisk så hade jag försökt mig på att sätta ihop en egen PC istället.
Eller be någon här på forumet att göra det åt dig om du inte känner dig säker, finns massor med folk som gärna hjälper till

Med min förra dator (köpt 2010) så valde jag själv ut delarna med lite hjälp från detta forum, och jag lät inet sköta själva monteringen. Jag skulle kunna göra likadant igen, men det verkar som att man inte får en så mycket bättre dator för samma pris ändå.

Skrivet av Tazadar:

Om jag hade varit i din sits så hade jag nog gjort en retur om detta är möjligt.
Minns inte om man får pröva produkten enligt distansköplagen, men har för mig att man får det, någon annan får gärna rätta mig enligt det ^^

Enligt deras hemsida så gäller detta:
Privatkund har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar, och få sina pengar tillbaka. Ångerrätten gäller även om du har öppnat datorpaketet, men inte i de fall datorn har uppgraderats eller konfigurerats. Programvara, exempelvis operativsystem och antivirusprogram återköps inte. Varan ska returneras i samma skick som när en såldes. Återlämnade varor kontrolleras innan återbetalning sker. Frakt och returfrakt debiteras alltid. Vid önskan om återköp ska ITsale kontaktas skriftligen via e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

275GB låter som en udda storlek, har du kollat så de inte bara råkat göra fel storlek på partitionen?

Det är en CT275MX300SSD4.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Json_81:

275GB låter som en udda storlek, har du kollat så de inte bara råkat göra fel storlek på partitionen?

Crucial MX300 har annorlunda storlek på sina minneskapslar, då blir de lite konstigare storlekar på SSD:erna.

Skrivet av ZeroNova:

Det är en CT275MX300SSD4.

Ser helt klart ut som att du fått fel SSD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Representant

Hej
Tack för ditt köp.
Jag önskar verkligen få hjälpa dig med samtliga av dina frågor och problem.
Fraktskador tar jag mycket allvarligt på och jag önskar snarast möjligt att du hör av dig via epost så vi kan göra en reklamation på denna.

Ang specifikationen så uppgraderades vår "Super Invincible" speldator precis efter att du köpt denna. Men som du säkert lagt märket till så höjde vi samtidigt priset med 1000kr.
Du betalade alltså 14995kr för datorn med 275GB SSD medan priset nu är 15995kr för 500GB SSD.
https://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/super-i...

Ang återköp har du definitivt möjlighet till detta. 14 dagar gäller oavsett om du testkört produkten.

Ha det toppen!

MVH
Robin, ITsale

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Hej
Tack för ditt köp.
Jag önskar verkligen få hjälpa dig med samtliga av dina frågor och problem.
Fraktskador tar jag mycket allvarligt på och jag önskar snarast möjligt att du hör av dig via epost så vi kan göra en reklamation på denna.

Ang specifikationen så uppgraderade vi vår "Super Invincible" speldator precis efter att du köpt denna. Men som du säkert lagt märket till så höjde vi samtidigt priset med 1000kr.
Du betalade alltså 14995kr för datorn med 275kr SSD medan priset nu är 15995kr för 500GB SSD.

Ang återköp har du definitivt möjlighet till detta. 14 dagar gäller oavsett om du testkört produkten.

Ha det toppen!

MVH
Robin, ITsale

WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Hej
Tack för ditt köp.
Jag önskar verkligen få hjälpa dig med samtliga av dina frågor och problem.
Fraktskador tar jag mycket allvarligt på och jag önskar snarast möjligt att du hör av dig via epost så vi kan göra en reklamation på denna.

Ang specifikationen så uppgraderades vår "Super Invincible" speldator precis efter att du köpt denna. Men som du säkert lagt märket till så höjde vi samtidigt priset med 1000kr.
Du betalade alltså 14995kr för datorn med 275kr SSD medan priset nu är 15995kr för 500GB SSD.
https://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/super-i...

Ang återköp har du definitivt möjlighet till detta. 14 dagar gäller oavsett om du testkört produkten.

Ha det toppen!

MVH
Robin, ITsale

Jaha, okej det förklarar saken. Då var det jag som misstog mig angående SSD. Tur att du såg mitt inlägg då, men hade i alla fall tänkt ringa annars. Hursomhelst så fick jag fart på dvd läsaren nu, bytte bara sata port och det räckte tydligen.

Permalänk
Representant

@ZeroNova:
Hör gärna av dig till oss om du har fler frågor. Jag kommer finnas tillgänglig för support även efter dina 3 år garanti.
Välkommen åter.

MVH
Robin, ITsale

Permalänk
Inaktiv

Exemplariskt svar av en ÅF.