Steam viker sig för GDPR

Permalänk
Medlem

Steam viker sig för GDPR

https://www.fz.se/nyhet/276312-steam-spy-lagger-ner-efter-and....

Är detta första synliga effekten som vi konsumenter har sett av GDPR i spelbranschen? Det är inte längre okej att passivt acceptera behandling och insamling av personuppgifter. Förkryssade kryssrutor vid acceptering är speciellt förbjudet.

Jag tror att spelbranchen i stort har extremt mycket att göra, speciellt med tanke på att den till stor del riktar sig till barn. Jag gissar att vi kommer att se mer och mer förändringar inom kort. Är det någon annan som har noterat liknande saker?

Permalänk
Medlem

Viker sig? Är ju reglerat på EU nivå så det är bara att följa. 4% av inkomsten i böter annars.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Viker sig? Är ju reglerat på EU nivå så det är bara att följa. 4% av inkomsten i böter annars.

Absolut, straffskalan har jag bra koll på
Man får ju ta ut svängarna lite för att få till en rubrik. Jag menar inte att det är negativt, snarare positivt!

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Viker sig? Är ju reglerat på EU nivå så det är bara att följa. 4% av inkomsten i böter annars.

Det är väl inte 4% av inkomsten utan 4% av omsättningen?

Permalänk

Rip steamDB? :/

EDIT: Går att ställa in på sin profil så antal spel/pengar/tid syns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förlorarna blir ju små siter som har fört intressant info, ja... men större företag som Steam har också missbrukat denna infon som de själv velat. Är kul att det sätts kläm på företagen, det behövs, för vi som individer har inget att komma med, men som hela EU kan vi ryta till rätt bra.

I slutändan är jag för tanken att vi inte bara är siffror och tecken, utan människor. Och företagen måste börja respektera att vi inte alltid vill vara del av deras skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är väl inte 4% av inkomsten utan 4% av omsättningen?

Stämmer, det är omsättningen, inte vinsten. Dessutom så är det på moderbolaget högst upp i kedjan om sådant finns.

Permalänk
Medlem

Tror inte detta har något med GDPR att göra då det reglerar mer hur man får spara användardata och göra folk uppmärksamma på T&C's mm.

Tror detta är pga Facebooks skandal med hanteringen av användardata mot tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Tror inte detta har något med GDPR att göra då det reglerar mer hur man får spara användardata och göra folk uppmärksamma på T&C's mm.

Tror detta är pga Facebooks skandal med hanteringen av användardata mot tredjepart.

Det har med GDPR att göra.

All data som kan identifiera en individ ligger under GDPR, spelar ingen roll om det är direkt eller indirekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det har med GDPR att göra.

All data som kan identifiera en individ ligger under GDPR, spelar ingen roll om det är direkt eller indirekt.

All data är inte GDPR, jag har svårt att se hur detta har med GDPR att göra. Att kunna identifiera mig via ett spel eller hur mycket jag spelat ett specifikt spel lär inte falla under detta paraply. Då är snarare mitt nickname/handle mer GDPR och om det vore så krystat så skulle vi t ex inte kunna använda oss av alias här, eller så skulle min signatur med min hårdvara inte heller vara ok eftersom det är "data" kopplat till mig eftersom jag påstår mig äga dessa.

Det här är snarare så att Steam har fått press på sig från utvecklare och säkerligen internt också att de inte vill dela med sig av användbar data gratis till tredjepart, så som Steamspy t ex. Det här är värdefull data de kan sälja och jag är övertygad om att vissa spel fått en kraftigare, eller kanske t om tidigare "death spiral" pga. tjänsten.

Mycket faller under GDPR, det går inte att förneka - men det innebär inte automatiskt att allt är kopplat till GDPR.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

All data är inte GDPR, jag har svårt att se hur detta har med GDPR att göra. Att kunna identifiera mig via ett spel eller hur mycket jag spelat ett specifikt spel lär inte falla under detta paraply. Då är snarare mitt nickname/handle mer GDPR och om det vore så krystat så skulle vi t ex inte kunna använda oss av alias här, eller så skulle min signatur med min hårdvara inte heller vara ok eftersom det är "data" kopplat till mig eftersom jag påstår mig äga dessa.

Det här är snarare så att Steam har fått press på sig från utvecklare och säkerligen internt också att de inte vill dela med sig av användbar data gratis till tredjepart, så som Steamspy t ex. Det här är värdefull data de kan sälja och jag är övertygad om att vissa spel fått en kraftigare, eller kanske t om tidigare "death spiral" pga. tjänsten.

Mycket faller under GDPR, det går inte att förneka - men det innebär inte automatiskt att allt är kopplat till GDPR.

Jag skrev specifikt "All data som kan identifiera en individ" Och jo, ditt nickname faller under GDRP, även hur mycket du har spelat för i kombination kan dessa identifiera vem personen är.

ALL data som på något sätt kan identifiera dig, dina vanor, ditt kön, din läggning, ålder osv kommer falla under GDPR.

https://www.eugdpr.org

Permalänk
Medlem

Ja GDPR verkar vara hårdhansken som inte vissa företag är beredda på.

Jag misstänker dock att det kommer ta lite mer tid än "maj" för att få rätta på allt. För innan du ens kan ta det på allvar måste dom falla, och lagen/reglerna testas.

Det är dock helt klart ett stort steg i rätt riktning, och alla som trodde EU bara definerade bananer, kanske nu bör tänka om. För inte en chans att Sverige i sig själv kan sätta press nog som EU kan. Ta bara kemikalieskatten som är ett skämt, vs detta eller glödlampan via EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag skrev specifikt "All data som kan identifiera en individ" Och jo, ditt nickname faller under GDRP, även hur mycket du har spelat för i kombination kan dessa identifiera vem personen är.

ALL data som på något sätt kan identifiera dig, dina vanor, ditt kön, din läggning, ålder osv kommer falla under GDPR.

https://www.eugdpr.org

Du får gärna utveckla hur färgen på mina skosnören, eller om jag äger Shower with your dad simulator hos Steam, gör att det är data som kan identifiera mig. Ett personnummer, adress, telefonnummer, sexuell läggning eller politisk åskådning t ex är direkta och indirekta exempel och ganska självklara, ett alias på internet är väl kanske också det som du säger. Vad jag spelar på Steam har jag dock svårt att få till att det är GDPR.

Jag har läst om GDPR på många ställer och även pratat med folk i branschen, jag har dock inte fått intrycket att detta skulle gälla under GDPR och jag kan inte heller se något som pekar på det via länken du gav mig. Du får gärna peka mig i rätt riktning och förklara hur du tolkar texten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du får gärna utveckla hur färgen på mina skosnören, eller om jag äger Shower with your dad simulator hos Steam, gör att det är data som kan identifiera mig. Ett personnummer, adress, telefonnummer, sexuell läggning eller politisk åskådning t ex är direkta och indirekta exempel och ganska självklara, ett alias på internet är väl kanske också det som du säger. Vad jag spelar på Steam har jag dock svårt att få till att det är GDPR.

Jag har läst om GDPR på många ställer och även pratat med folk i branschen, jag har dock inte fått intrycket att detta skulle gälla under GDPR och jag kan inte heller se något som pekar på det via länken du gav mig. Du får gärna peka mig i rätt riktning och förklara hur du tolkar texten.

Enbart info om att någon äger ett spel säger inte så mycket, men i kombination med annan info kan det mycket väl falla under GDPR.

Det är därför många företag stramar åt information utåt.

T.ex att du äger Shower with your dad i kombination med vilken ort du bor i kan sättas ihop till något som kan identifiera vem du är faller under GDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Enbart info om att någon äger ett spel säger inte så mycket, men i kombination med annan info kan det mycket väl falla under GDPR.

Det är därför många företag stramar åt information utåt.

T.ex att du äger Shower with your dad i kombination med vilken ort du bor i kan sättas ihop till något som kan identifiera vem du är faller under GDPR.

GDPR handlar om unika eller väldigt utmärkande saker, som t ex en mailadress, telefonnummer eller bisexuell nazist. Ett spel eller speltid får räknas som rätt generell data. Hur det ska kunna kopplas till mig personligen har jag väldigt svårt att se. Så här står det t ex på eu-sidan du länkade

What constitutes personal data?
Any information related to a natural person or ‘Data Subject’, that can be used to directly or indirectly identify the person. It can be anything from a name, a photo, an email address, bank details, posts on social networking websites, medical information, or a computer IP address.

Att ett spelbibliotek tillhör detta känns väldigt långsökt om det skulle kunna gå att identifiera mig via. Lika så om jag äger best of Ardis-plattan eller ett par foppatofflor. GDPR är ett jäkligt snarigt träsk och svårt att riktigt förstå sig på, det gör det ju inte bättre att kravet ska införas lite halvt oigenomtänkt, även om det är ett kanoninitiativ och något jag stödjer fullt ut.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

GDPR handlar om unika eller väldigt utmärkande saker, som t ex en mailadress, telefonnummer eller bisexuell nazist. Ett spel eller speltid får räknas som rätt generell data. Hur det ska kunna kopplas till mig personligen har jag väldigt svårt att se. Så här står det t ex på eu-sidan du länkade

What constitutes personal data?
Any information related to a natural person or ‘Data Subject’, that can be used to directly or indirectly identify the person. It can be anything from a name, a photo, an email address, bank details, posts on social networking websites, medical information, or a computer IP address.

Att ett spelbibliotek tillhör detta känns väldigt långsökt om det skulle kunna gå att identifiera mig via. Lika så om jag äger best of Ardis-plattan eller ett par foppatofflor. GDPR är ett jäkligt snarigt träsk och svårt att riktigt förstå sig på, det gör det ju inte bättre att kravet ska införas lite halvt oigenomtänkt, även om det är ett kanoninitiativ och något jag stödjer fullt ut.

Det är väl specifikt användarnamnet i det här fallet som ställer till det. Data om spelbibliotek är inte personuppgift men användarnamnet är det. Så ett API som visar hur många som äger ett spel eller data om hur länge spelet spelats och så vidare är inte personuppgifter men att det är kopplat till ett användarnamn gör att det faller under GDPR.

Många företag tar nog det säkra före det osäkra nu i början vilket känns rimligt då det inte alltid är helt solklart vad som klassas som personuppgifter. Ett postnummer är inte en personuppgift och en födelsedag är inte heller en personuppgift men kombinationen kan vara det.

Sen ingår det även i GDPR att företag inte får spara data som de inte aktivt använder sig av och att de inte får samla in data som de inte har ett specifikt syfte för.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

GDPR är inget nytt - har heller inte med Face-books-debaklet att man nu hittar på detta.

Det är en process som pågått i flera år varav sista 3 åren har varit till för att implementera reglerna inom företagen för att kunna köras skarpt från och med 15 Maj i år.

Problemet är att de flesta företag har inte bytt sig eller velat ta tag i det förrän nu sista 6 månaderna när man börja se galgen dinglande framför sig, när lagen börja gälla skarpt och det är en viss desperation på sina håll och det pratas om plötslig kalldusch - fast det har varit hur mycket tid som helst för det...

hade GDPR gällt för Facebook redan för flera år sedan och gällande även inom USA så hade förmodligen inte facebook-debaklet skett alls.

Men nu reagerar företagen (som facebook nu) som brottslingar tagna på bar gärning med handen i kakburken och försöker krysta ut acceptabla svar på varför...

alla våra sociala media och sökmotorer kommer att ha avsevärd besvär med detta - detta gäller också alla olika forum då en nick där kan anses som persondata då man med denna och information runt om från andra källor kan i slutändan med lite ansträngning peka ut en person boende på en viss andress.

det är en av de stora grejorna med GDPR - all data som i helt eller som bitar med annan information även från andra källor, kan göra att man kan identifiera en person - är persondata.

Det gör att väldigt mycket mer data är klassad som persondata mot tidigare - och företag som facebook där folk frivilligt lägger ut halva sitt liv med bilder och berättelser - är nog att i nästan i sin helhet att betraktas som databas av persondata... så nog fasen har facebook bekymmer hur man skall relatera sig med detta eftersom det också är viktig inkomstkälla för företaget och grunden för företagets existens.