Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hög temp på CPU

Hoj!
Min processor ligger på 70 idel och 80+ i spel.
Processorn är intel Core i5 4690K @ 3.50GHz.
Något tips för att sänka tempen?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Om den inte throttlar är det inget du behöver bry dig om egentligen. En anledning att förbättra kylning är om man tycker nuvarande låter för mycket eller om man vill ha mer headroom för överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Nioreh83: den är tyst så länge jag inte spelar men när jag spelar drar den igång och låter.

Permalänk
Medlem

Ingen fara om den inte går över 90 grader vid spelande. Dock borde den inte ligga på 70 grader vid idle. Virus eller vad är det för process som använder den vid idle?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har nu bytt kylare men så den ligger på 50 isch grader idle. Men sticker fortfarande upp till 80-90 grader vid spelande. Köpte en billigare kylare nu, men kan det vara så att den kylaren är för svag eller mer troligt att det är fel på processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbin1:

Har nu bytt kylare men så den ligger på 50 isch grader idle. Men sticker fortfarande upp till 80-90 grader vid spelande. Köpte en billigare kylare nu, men kan det vara så att den kylaren är för svag eller mer troligt att det är fel på processorn?

Har du monterat den på rätt sätt? kylare med push pinnar är det många som monterar fel, tex vrider på pinnarna efter fastsättning = garanterat för varm temp..

Sen chassi + chassifläktar kan påverka ganska mycket + hur varmt du har det i rummet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla att du monterat rätt(montering+kylpasta), och att kylaren klarar av att leda bort värmen som din processor skapar.

Kylarens TDP ska vara högre än processorn... men det verkar det vara i ditt fall. Dock är din kylare ingen dundermodell.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobbin1:

Hoj!
Min processor ligger på 70 idel och 80+ i spel.
Processorn är intel Core i5 4690K @ 3.50GHz.
Något tips för att sänka tempen?

Det låter mycket. Om man säger att du har dåliga fläktar i lådan för luft in så idel 50 då . So är högt med. Men 70 är helt fel tycker jag. Vad för kylpasta har du använt?. Hur la du pastan på processorn ?
Om där är luft bubblor mellan cpu och kylare så kan det bli varmt på grund av det.
Sen visa säger att det är ingen fara med hög temp. Är lite fel det. Inte bra att köra längre tider på så hör temp. CPU ska hålla i många år.

Jag har 23 Grader idel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Jag har 23 Grader idel.

Hur kallt har du i rummet?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Hur kallt har du i rummet?

Han kanske har den i kylskåpet eller bor på Nordpolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbin1:

Har nu bytt kylare men så den ligger på 50 isch grader idle. Men sticker fortfarande upp till 80-90 grader vid spelande. Köpte en billigare kylare nu, men kan det vara så att den kylaren är för svag eller mer troligt att det är fel på processorn?

80 - 90 grader i spel är fullt normalt.
50 grader idle är lite högt såvida du inte har 35 grader eller mer i rummet den står, kan även vara så att du ha en massa bakgrundsprocesser som ligger och kör så att cpu'n inte går ner i vila ordentligt.

Permalänk
Medlem

Troligen pastan under ihsen som torkat upp. Tyvärr är du tvungen att göra en dels om du ska få ordning på tempen. (Ett problem alla Intel cpuer har då man inte löder fast chippet mot ihsen. Tar bara olika lång tid innan man är tvingad att gör något åt problemet.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090