Fått godkänd RMA av Mionix, men nu har de slutat svara.

Permalänk

Fått godkänd RMA av Mionix, men nu har de slutat svara.

Hej,

Jag kontaktade Mionix angående min Castor mus som har strulat de sista månaderna. Eftersom scrollen inte registrerar korrekt. Jag fick min RMA godkänd av dem och de ville ha bildbevis på att jag klippt sönder kabeln på musen, för att de skulle kunna skicka ut en ny till mig. Jag fotade musen skickade in det till dem, men sedan dess har de ej svarat.

Tidigare svarade de alltid inom 24h, oftast efter 1h om jag skrev under en arbetstimmar. Nu har de dock ej svarat på en vecka.

Köpte musen hos Webhallen, men eftersom det gått två år nu (det var en månad kvar på garantin när jag kontaktade dem) så faller ju garantin på Mionix. Vad rekommenderar ni att jag gör. Har kontaktat dem på twitter, men även där inget svar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Pellefant: Att tänka på till nästa gång; Konsumentköplagen ger dig tre år att reklamera en vara till säljstället. Du är inte beroende av garantitiden så länge dess omfattning inte överträffar konsumentköplagen. Nu när du har klippt av sladden vete f-n dock....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@dengudomlige: Att tänka på till nästa gång; Konsumentköplagen ger dig tre år att reklamera en vara till säljstället. Du är inte beroende av garantitiden så länge dess omfattning inte överträffar konsumentköplagen. Nu när du har klippt av sladden vete f-n dock....

Ska kontakta Webhallen, men om de ej gör något? Har sparat allt Mionix skrivit till mig och jag till dem.

Mionix är ett svenskt företag som jag förstår det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Ska kontakta Webhallen, men om de ej gör något? Har sparat allt Mionix skrivit till mig och jag till dem.

Mionix är ett svenskt företag som jag förstår det.

Så länge du har kvar alla mail så bör det lösa sig, testa att starta ett nytt ärende eller maila dem från en annan mailadress och de om du får någon respons?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Så länge du har kvar alla mail så bör det lösa sig, testa att starta ett nytt ärende eller maila dem från en annan mailadress och de om du får någon respons?

Har mailat dem angående ett nytt ärende, men skrev då i ärendet att om just mitt föregående ärende. Ska testa skapa ett helt nytt under en annan alias.

Lite osäker på vart jag ska vända mig annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Pellefant:
Jag skulle vända mig till ARN eller försöka få tag på den direkt, de är ju placerade i malmö med 6 anställda så borde ju gå att få tag på dem via telefon.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@dengudomlige:
Jag skulle vända mig till ARN eller försöka få tag på den direkt, de är ju placerade i malmö med 6 anställda så borde ju gå att få tag på dem via telefon.

Fick tag i ett nummer genom att googla runt lite. Ringde VDn och han visste ej. Då han ej var där tydligen och skyllde det på "värmeböljan" och att folk kanske inte jobbade.

Fick en annan e-post att höra av mig till och får se om de svarar istället.

Otroligt oseriöst företag!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pellefant:

Fick tag i ett nummer genom att googla runt lite. Ringde VDn och han visste ej. Då han ej var där tydligen och skyllde det på "värmeböljan" och att folk kanske inte jobbade.

Fick en annan e-post att höra av mig till och får se om de svarar istället.

Otroligt oseriöst företag!!

Haha what?!
Vad är det för ett trollsvar?! oO
Han kanske borde ha ett intresse för att veta om sin personal jobbar eller ej x)

Permalänk

Då svarade killen på min e-post. Han sa att det är pga semester och att de skulle försöka skicka den på måndag eller tisdag. Sedan att det skulle ta en vecka för produkten att komma fram.

Otroligt att man kommer vara utan mus i 2v och de ska skicka produkten nästa vecka med en leveranstid på en vecka. Kan väl omöjligt ta så lång tid?

Förhoppningsvis får jag den utskickad iaf men aldrig mer Mionix och tråkigt med oseriösa företag.

EDIT: Det skickas tydligen från Hong Kong.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pellefant:

Då svarade killen på min e-post. Han sa att det är pga semester och att de skulle försöka skicka den på måndag eller tisdag. Sedan att det skulle ta en vecka för produkten att komma fram.

Otroligt att man kommer vara utan mus i 2v och de ska skicka produkten nästa vecka med en leveranstid på en vecka. Kan väl omöjligt ta så lång tid?

Förhoppningsvis får jag den utskickad iaf men aldrig mer Mionix och tråkigt med oseriösa företag.

EDIT: Det skickas tydligen från Hong Kong.

Vad är det för ***** ******* som först ber kunden att klippa sönder sin mus, sedan ignorerar, och sedan informerar att de skickar musen nästa vecka, med minst en veckas leveranstid? Vad ska du göra under tiden hade de tänkt?

Permalänk
Medlem

Skulle väl inte påstå att mionix gjort något fel utöver att vara dålig på att svara det brukar oftast gå till på det viset när man vänder sig till tilverkaren direkt.

Mionix skickar ju ut en ny mus sen så kan ju leveranstider variera, tex Corsair garanti så skapar man ticket sen måste man skicka produkten till Holland och vill man skynda på ärendet så får man betala för express frakt.

Dom flesta tillverkare som godkänner RMA på distans vill ha bevis på att produkten inte är brukbar och har heller ingen skyldighet att tillgodose kundens behov utöver att reparera eller byta ut produkten om det är fel på den. Visst bör det ligga i deras intresse att bry sig om kunden men som sagt inget man kan kräva, har man krav så vänder man sig till butiken man köpt i om det är inom reklamationstiden för dom har skyldigheter att tex ge dig låneprodukt etc.

Permalänk

Jag köpte en mus från dem i februari och sitter fortfarande och väntar på dem att svara att jag ska få returnera varan. Kontaktade dem idag igen .. Fick första musen utbytt men fick själv betala frakten för att skicka den, sedan så strular den andra musen också ..

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Skulle väl inte påstå att mionix gjort något fel utöver att vara dålig på att svara det brukar oftast gå till på det viset när man vänder sig till tilverkaren direkt.

Mionix skickar ju ut en ny mus sen så kan ju leveranstider variera, tex Corsair garanti så skapar man ticket sen måste man skicka produkten till Holland och vill man skynda på ärendet så får man betala för express frakt.

Dom flesta tillverkare som godkänner RMA på distans vill ha bevis på att produkten inte är brukbar och har heller ingen skyldighet att tillgodose kundens behov utöver att reparera eller byta ut produkten om det är fel på den. Visst bör det ligga i deras intresse att bry sig om kunden men som sagt inget man kan kräva, har man krav så vänder man sig till butiken man köpt i om det är inom reklamationstiden för dom har skyldigheter att tex ge dig låneprodukt etc.

Just det att de skiter i att svara och att jag var tvungen och leta reda på deras ägares telefonnummer. Sedan att det enda han kan säga är att det är värmeböljan och att de kanske är på semester.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Just det att de skiter i att svara och att jag var tvungen och leta reda på deras ägares telefonnummer. Sedan att det enda han kan säga är att det är värmeböljan och att de kanske är på semester.

Det håller jag fullständigt med om har själv ett RMA hos SteelSeries och det tog 2 dagar att få det godkänt nu väntar jag bara på en kod som jag sedan kan använda i deras shop på hemsidan. Jag menade bara på att oftast är det mer jobb att ta det med tillverkaren än butiken.

Permalänk
Medlem

För mig va Mionix kundtjänst helt superb när min Castor's ena knapp började glappa nått år sen.

Klippa sönder nån sladd eller liknande va det aldrig nått tal om, låter ganska mysko.

Permalänk
Medlem

Som sladd skalare så är min rekommendation att fotografera sladden till musen så kan vi säkert guida dig hur du kan skarva ihop den igen så du har en fungerande mus till din andra kommer.

Men håller med ovanstående dåligt gjort.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

För mig va Mionix kundtjänst helt superb när min Castor's ena knapp började glappa nått år sen.

Klippa sönder nån sladd eller liknande va det aldrig nått tal om, låter ganska mysko.

Kanske någon ny policy de har. De vill väl förmodligen inte att man ska ha två fungerande möss och garantera att kunden inte hittar på. Visade dock ett klipp på problemet och de godkände det efter de fick se klippet. De vill väl bara garantera som sagt.

Dock att jag ska vara utan mus nu i minst två veckor är inte OK. Trodde jag skulle få en ny samma vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Då svarade killen på min e-post. Han sa att det är pga semester och att de skulle försöka skicka den på måndag eller tisdag. Sedan att det skulle ta en vecka för produkten att komma fram.

Otroligt att man kommer vara utan mus i 2v och de ska skicka produkten nästa vecka med en leveranstid på en vecka. Kan väl omöjligt ta så lång tid?

Förhoppningsvis får jag den utskickad iaf men aldrig mer Mionix och tråkigt med oseriösa företag.

EDIT: Det skickas tydligen från Hong Kong.

Synd att den skickas från Hong Kong, då kommer du åka på tull/moms :/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Synd att den skickas från Hong Kong, då kommer du åka på tull/moms :/

Gäller inte garantibyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Gäller inte garantibyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet, måste man skicka iväg sin vara, och inte bara ta emot en ny vara. Tar man emot en ny, utan att skicka iväg den gamla, måste man betala tull/moms. Men jag kan inte hitta det, troligtvis för att jag inte söker på rätt sätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig men f-n vad folk har bråttom!
Det är semestertider och världens värmebölja. Under semester så är bemanningen mindre och det är inte helt omöjligt att värmen ställer till problem. Säg att ACn inte klarar av att kyla lokalen och personalen tvingas arbeta i 30+ grader. Chefen tar då beslutet att stänga ner verksamheten tills dess att man åtgärdat ACn. Finns ju flera fall där man stängt ner pga värme eller kyla. Har svårt att tro att ett företag ber dig klippa sladden bara för att trolla.

Nu är detta inte riktat till trådskaparen men det är lite liknande men privata annonser.
Ex; Igår köpte jag X av en person men den har inte skickats än. Folk blir sjuka, det dyker upp oväntade saker osv osv. Jag vill också att det skall gå så fort det bara går men man måste ha förståelse för hur det ser ut i verkligheten.

Gällande tull osv så ska man inte betala tull/moms då det är en utbytes-del/vara. Skulle man få tull/moms så är det bara visa mailen samt ev kvitto på originalvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet, måste man skicka iväg sin vara, och inte bara ta emot en ny vara. Tar man emot en ny, utan att skicka iväg den gamla, måste man betala tull/moms. Men jag kan inte hitta det, troligtvis för att jag inte söker på rätt sätt.

Det stämmer, sjukt krångligt med tull/moms kring dessa ärenden, däremot kan det ju vara så att Mionix dropboxar varan för det är ju de som tar in den, inte han, beror lite på hur företaget sköter sådant. Men är det skickat direkt till kund så

Skrivet av Tullverket.se:

Jag har fått en ny vara som ersättning

Om du får en ny vara som ersättning för en tidigare vara som exempelvis har gått sönder under transporten, behöver du betala tull och moms även för den nya varan.

Du kan ansöka om att få tillbaka den tull och moms som du tidigare har betalat för den första varan.

Så här gör du
Skriv ett brev eller e-postmeddelande till Tullverket och berätta vad som har hänt. Följande uppgifter behöver vara med för att vi ska kunna bedöma och hantera ditt ärende:

  • tull-id för den första varan (en kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror; du kan få den här uppgiften av det företag som transporterar din vara)

  • varupostnummer (i vissa fall när det är Postnord som transporterar din vara)

  • bevis på att den ursprungliga varan har returnerats, till exempel en kreditfaktura eller ett annat dokument som visar att säljaren har tagit emot den returnerade varan i ett land utanför EU

  • dina bankuppgifter för direktinsättning på ditt konto (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer) och ditt namn och adress så att vi kan skicka en bekräftelse.

Mejla omprovning@tullverket.se eller skicka ett brev till:

Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bra att det löste sig men f-n vad folk har bråttom!
Det är semestertider och världens värmebölja. Under semester så är bemanningen mindre och det är inte helt omöjligt att värmen ställer till problem. Säg att ACn inte klarar av att kyla lokalen och personalen tvingas arbeta i 30+ grader. Chefen tar då beslutet att stänga ner verksamheten tills dess att man åtgärdat ACn. Finns ju flera fall där man stängt ner pga värme eller kyla. Har svårt att tro att ett företag ber dig klippa sladden bara för att trolla.

Nu är detta inte riktat till trådskaparen men det är lite liknande men privata annonser.
Ex; Igår köpte jag X av en person men den har inte skickats än. Folk blir sjuka, det dyker upp oväntade saker osv osv. Jag vill också att det skall gå så fort det bara går men man måste ha förståelse för hur det ser ut i verkligheten.

Gällande tull osv så ska man inte betala tull/moms då det är en utbytes-del/vara. Skulle man få tull/moms så är det bara visa mailen samt ev kvitto på originalvaran.

Det er fullstendig irrelevant med varme problemer etc. på den måte du argumenterer.

Et firma som Mionix har garantert en web side inkl FB eller Twitter konto der de kan informere om status inkl dersom de måtte holde lukket eller redusere kundekontakt pga av personal ikke kan befinne seg på arbeidsplass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Det er fullstendig irrelevant med varme problemer etc. på den måte du argumenterer.

Et firma som Mionix har garantert en web side inkl FB eller Twitter konto der de kan informere om status inkl dersom de måtte holde lukket eller redusere kundekontakt pga av personal ikke kan befinne seg på arbeidsplass.

Nej det är inte irellevant om man inte har ingåt ett avtal som säger att man har rätt till hjälp/svar innom en viss tid. Är ju ex extremt dyra SLA:er som kan unkludera 24/7 svar inom några minuter.

Vet inte hur det är på ditt företag med den absoluta majoriteten av företag svarar inte på privaata ärenden via ex officiella (PR) twitterkonton.

Hej windows krashade efter senaste uppdateringen, knappast så MS. Ger privat support på minuten via deras twitterkonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är damm i scrollen på min mionix också så man blir galen... Tror aldrig jag haft problemet på någon annan mus någonsin

Permalänk
Medlem

asså mionix har ju inte mycket med privat personer att göra mer mot leverantörer så förstår helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Då jag tillhör en ÅF av Mionix så har jag rätt ofta kontakt med personer från Mionix. Trevliga personer att ha och göra med. Sen så ska du kontakta Webhallen då det är din ÅF. Framgår på Mionix webbsida vem du ska kontakta.

Som person ovan redan nämnt så hade Mionix vid senaste bokslutet 6 anställda. Vi befinner oss i semestertider. Vi vet att VDn har semester. Skulle två bli sjuka så motsvarar det 40% av personalstyrkan. Tänk om det är just kundtjänstpersonal som blir sjuk. Ja då måste övriga hoppa in och fylla gapet vilket medför det tar längre tid och arbetsbördan blir större. Inte så att detta exempel är helt osannolikt. Krävs inte mycket i ett litet bolag för att det ska rubba verksamheten och bli kännbar för konsumenter.

Sen varför Carl (VDn) inte har full insyn kan jag då också förstå om denne har semester. Som litet bolag så vill man ju kunna unna sig en semester och koppla bort allt som berör arbetslivet. En av dom värsta sakerna enligt mig som företagare är ju då privatpersoner söker upp ens direktnummer. Totalt respektlöst. Ja man kan vara frustrerad över man ej får hjälp inom det tidsspann man anser är rimligt. Men då kan man informera detta via korrekta kanaler och inte störa andra i privatlivet. Som företagare jobbar man kopiöst mycket så ens lilla lediga tid är helig för många.