Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2017

Webbradio problem med ljudet

Hej jag vet inte om det är rätt tråd.
men jag har satt upp en webbradio och har problem med ljudet
när jag sänder ut så hackar ljudet en hel del
jag vet inte om det har med mitt nätverk att göra men då skulle jag tycka det är konstigt
jag har 200/10 på mitt nätverk

skulle någon kunna hjälpa mig med detta problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

hur sänder du ut ljudet? är det via blåtand? högtalare i laptop eller till extern ljudkälla?
är det trådlöst/blåtand så kan det vara att den kanske inte får full kontakt?
Lite mer info önskas för ett bättre svar

Friskt kopplat, Hälften brunnet

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 PC12800/1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Farthinder:

hur sänder du ut ljudet? är det via blåtand? högtalare i laptop eller till extern ljudkälla?

Extern ljudkälla jag använder mig just nu utav winamp men ska gå över till sam broadcasting så småningom

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Farthinder:

Jag tror att han strömmar sin egna radio, om jag inte missförstår TS.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

@maxyy: Vet att winap har varit känsligt om man haft power option på balanserad/power save, ett longshot men prova köra på high performance? Finns även en del småpill man kan pilla på i winamp under preferences? vet att jag satte mycket med det förr, men kommer inte ihåg så mycket :/
och är det via 3,5mm ut du kör då? kan du prova med något annat för att utesluta problem med typ ljudkort osv?

Friskt kopplat, Hälften brunnet

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 PC12800/1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Tänk på att det troligen kräver avtal med STIM eller sänder du inte ut "normal musik" ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Dreijer:

Jag tror att han strömmar sin egna radio, om jag inte missförstår TS.

Ja jag strömmar min egna radio

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att det troligen kräver avtal med STIM eller sänder du inte ut "normal musik" ?

ja jag vet om alla regler som finns kring webbradio inte första gången jag streamar ut har hållt på med webb radgio i ca 3-4 år
men just nu har jag haft problem med ljudet ifrån webbspelaren jag byggt men nu verkar jag ha lyckas fixat problemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Farthinder:

@maxyy: Vet att winap har varit känsligt om man haft power option på balanserad/power save, ett longshot men prova köra på high performance? Finns även en del småpill man kan pilla på i winamp under preferences? vet att jag satte mycket med det förr, men kommer inte ihåg så mycket :/
och är det via 3,5mm ut du kör då? kan du prova med något annat för att utesluta problem med typ ljudkort osv?

oki jag har aldrig kört med winamp tidigare. jag har använt mig av sam broudcasting eller radiobossen.
jag har haft uppehåll med webbradion och nu börjat sända ut igen och då med winamp fast jag funderar på att gå över till sam.
men jag ska kolla upp i inställningarna som du beskrev och se om det funkar. men just nu värkar ljudet funka. jag har tydligen haft lite strul med nätet troligen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Själv använder jag mig utav AltaCast Standalone, men har tidigare kört på bl.a. DSP plugin till Winamp. De gånger jag upplevt klipp/brus/hackningar är när inkommande ljud till encoders är för stark. Så upplever du liknande igen. Sänk Line-in till programmet till ca 70%.