Bygga billig server för ftp/linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du tror fel. Det har funnits och finns tonvis med problem med deras uppdateringar. Bara läsa deras forum så har du sida upp och sida ned med just detta. Roade mig själv med att uppgradera från Nextcloud 12 till 13.6 nyss med deras webb-updater och tro fan om den inte dog på punkt 10, snäppet efter den raderat den fungerande installationen. Lösningen är (som vanligt) att installera det på nytt och flytta configen vilket inte är så blodigt, men det är inget som någon som inte kan ett skvatt om linux borde behöva fixa.

Fast detta är ju själva ämnet, hur lätt det är att tro att man är säker men göra fel genom att inte patcha, patcha fel saker, ha sönder saker när man patchar och bestämma sig för att inte patcha o.s.v..

Jag tycker dock det är konstigt att jag aldrig haft de problemen du pratar om och har använt det sedan 2013 som sagt. Kanske beroende på att jag kör update scriptet som kommer med den scriptade installationen, vilket var det jag föreslog till TS.

Kör den scriptade installationen nästa gång du installerar om. Dock innebär det lite mer sysadmin skills då du förmodligen kör på annan DB än PostgreSQL vilket innebär att du behöver migrera. Dock har Nextcloud gjort det ganska enkelt genom detta kommando:

# Convert DB sudo -u www-data php /var/www/nextcloud/occ db:convert-type --all-apps --password "$PGDB_PASS" pgsql $NCUSER 127.0.0.1 nextcloud_db sudo -u www-data php /var/www/nextcloud/occ maintenance:repair

Mer info här om du är sugen: https://www.techandme.se/we-migrated-to-postgresql/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ang. köra ftp server.

Det går att köra en ftp på vad som helst. Jag körde en ftp server på en 486dx2/66Mhz när det begav sig.

Om man inte klarar av en Linuxmaskin så klarar man nog inte av en ftp server heller. Men kan förstå att man inte orkar lära sig Linux om man bara vill lösa ett specifikt problem. Själv så skulle jag känna att jag kan göra mer misstag på en Windows maskin där allt är gömt bakom flera lager av click.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

På sina håll har detta blivit så knepigt i vårt arbete att det man mailade enkelt förut - måste man numera åka över med/skicka datat bränt på CD/DVD-skiva, med specifierad komprimeringsprogram med versionsnummer och allt och att det skall vara passordskyddat enligt instruktion - inte ens USB-sticka är tillåtet längre då de kan vara hackade och har skadlig kod i sig (inte på datadelen som lagras utan kontrollern i USB som sådan kan vara hackad - det är nämligen en rätt hårig process som gås igenom när USB-stickan stoppas in i USB-porten och innan USB-stickan blir klassad som mass-storage och under en kort stund i sekvensen i handskakningen så är den i rollen att vara ett tangentbord och skickar kommandon!... och där finns potentiellt fönstret för att hacka datorn... och därför anses som risk av vissa företags dataavdelningar...)

När man smittade centrifugerna för Urananrikningen och separering mellan U235 och U238 i Iran så var smittspridningen via USB-stickor som tappades/slängdes ut lite här och där - och på den tiden var de en smula exotiska och rätt dyra, att de skulle plockas upp av folk var närmast 100% och att minst en av dem skulle nå tänkta målet var mycket stort.

Det där man ser i filmer när man hacka datorn med en USB-sticka, är inte en påhitt av filmmakare och författare, utan i högsta grad en realitet - precis som DMA-attacker via 1394/firewire och senare varianter av det i dagens moderna databussar då detta inte är helt stängt än idag... det enda som anses säker leveransmedia idag är CD/DVD/BR-R.

Fast då har man dragit det till sin yttersta spets. Alla verkar tolka det olika. En del godtar det via mejl om både sidor kan SSL-kryptera SMTP-kommunikationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför krångla till det? Använd en vanlig ftp-klient som stödjer ssh (Filezilla) och anslut till linuxserverns ssh tjänst. Det går alldeles utmärkt. Ingen risk med klartext lösenord och det är betydligt säkrare och lättare att underhålla sshd som exponerad tjänst.

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat en Synology typ 916+.
Enkelt och fungerar alltid.