Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Inget ljud på TVN från bärbar dator!

Hej!

Iförrigår kväll så slog jag av ljudet på datorn samt drog ur HDMI kabeln ur datorn, för att sedan lägga mig till sängs, dagen därpå skulle jag stoppa i kabeln samt slå på ljudet igen, bild fanns på tvn, men inget ljud längre via tvn. Ljudet på datorn fungerar galant, samt andra högtalare. Någon annan tv att prova är icke något jag kan göra, och för stunden är detta den enda HDMI kabel jag har. Men jag anger Toshiba-tv som standard för ljud men ingen reaktion alls på stapeln eller något. Allt ser enligt mig korrekt ut tycker jag!
Någon som har en lösning eller iallafall en liten tanke kring detta som skulle kunna vara till hjälp?

MVH
HUBBETUBBE!

Permalänk
Medlem

Hej

Har du angett Hdmi ut som ljudkälla på datorn ??

Permalänk

@Frezeer: Det finns att välja som standard antingen Toshiba-tv och sen datorns egna högtalare
Om jag väljer datorns högtalare så funkar ljudet, men väljer jag Toshiba-tv (antar det är tvns ljudutgång?) så är det tyst!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hubbetubbe: Det finns inget "gör så här"-svar eftersom du gjort rätt. Du har valt TV:n som ljudkort i datorn. Då återstår att du själv går igenom och testar dig fram. Kan vara så enkelt att det räcker med att starta om datorn eller TV:n.

Permalänk

@Laxpudding: Okej! Ja, startat om både tv och dator har jag ju testat Känns som jag testat det mesta, och att det man stänger av ljudet och tar ur kabeln ska ändra så pass att ljudet slutar fungera känns oerhört märkligt.
Om någon helt enkelt kommer på något jag kan prova, så får ni gärna säga till!

Permalänk
Medlem

Har liknande problem på en äldre Philips LCD med HDMI från laptop.
Då har jag fått starta om TVn, så funkar det igen. Då menar jag alltså inte standby, utan trycka på knappen eller dra ut elkabeln till TVn så den blir strömlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

@maskeradmannen: Har provat det nu också, och det hjälpte tyvärr inte! Tack iallafall!
Det jag tänkte på, när jag ska välja Toshiba-TV som standardenhet för ljudet, då är det först en grön telefonlur som ikon på Toshiba-TV i ena hörnet. Är detta något märkligt tro?

Permalänk

Hm, så himla illa när man provat allt man har möjlighet till och inget funkar!
Så som i förra kommentaren skriver jag funderingen igen, när jag ska välja Toshiba-TV som ljudutgång, så är det en grön telefon som ikon i kanten av namnet, är det så det ska vara? Jag är oerhört okunnig kring detta tyvärr, men försöker sätta mig in i det

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hubbetubbe: Dålig på Windows och exakt vad som betyder vad. Men en grön symbol brukar betyda att enheterna har kontakt och att ljud erkänns. Men det kan fortfarande uppstå fel på vägen, till exempel ljudformatet som används. Dator kanske skickar ett ljudformat som TV:n inte spel upp.

Permalänk

@Laxpudding: Okej, det är en grön symbol med en telefon på!
Jag har suttit och fipplat med detta och ändrat om det mesta som går att ändra om, att något också skulle vara trasigt känns oerhört märkligt då jag bara drog ur kabeln, samt att bilden funkar galant. Så borde inte heller vara något sådant.
Att endast ljudet inte fungerar, samt att jag ändrat runt och har rätt inställningar är så himla mystiskt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hubbetubbe: Kör en vaktmästaråterställning. Dra ut strömmen och hdmi-kablar för TV:n vänta en kaffepaus eller så. Försök igen 20 minuter senare.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i Nvidias kontrollpanel om ljud genom HDMI är påslaget?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

det är inte så att det är någon inställning i TVn som spökar? vet att min gamla Toshiba LCD Fick för sig att inte skicka ljud via HMDi ibland och då kunde man aktivt välja att stänga av ljud via HDMI i någon servicemeny, kan vara värt att kolla om det finns något sådant alternativ?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

@Snorlena: Jag öppnade upp Nvidias kontrollpanel, till vänster fanns endast 3D inställningar, inget mer fanns!
Så där gick det tyvärr inte att komma åt något med ljud.

Permalänk

@Laxpudding: Har gjort detta nu också, helt utan positiva resultat tyvärr! Tack iallafall!

Permalänk

@Farthinder: Har kikat runt i menyn på tvn, gick in på ljud men kunde inte hitta något där som var direkt kopplat till det tyvärr! :/

Permalänk
Medlem

Det har inget med det här att göra, efter senaste windows 10 uppdateringen.

Techradar varnar för nya Win10uppdateringen till Skylake
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1532359-techradar-varn...

https://downloadcenter.intel.com/download/28180/Intel-Graphic...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Jag uppdaterar tråden nu!
Jag har ändrat Toshiba-TV från "Standard för kommunikation" till "Standard för multimedia" vilket innebär att den visar nu en GRÖN bock istället för en GRÖN telefon!
Jag väljer Toshiba-TV som ljudutgång, men fortfarande inget ljud! Bilden funkar dock galant fortfarande!

Permalänk

Inget ljud på TVN från bärbar dator!

Hej!
Jag gjorde en tråd tidigare angående att jag inte får ljud via dator till tv.

Det jag gjorde var att dra ur HDMI-kabeln från datorn, jag stängde även av ljudet på datorn på knappen.
Nästa morgon så satte jag i kabeln igen, och slog på ljudet, då funkade plötsligt inte ljudet.

Så det är bara av att jag dragit ur kabeln och satt i kabeln igen, så har ljudet slutat fungerat!
Jag får dock bild, så bilden funkar galant. Jag tror jag testat allt, men ger ett försök här igen och hoppas någon vet svaret!
Jag har en Toshiba och i ljudhanteraren så ser jag Toshiba-tv som ljudutgång, när jag fyller i den, så är det inget ljud alls, varken från dator eller TV.
Väljer jag det andra alternativet, så kommer ljudet ifrån datorn/högtalare som jag sätter i.
Jag har köpt en ny HDMI-kabel.
Tidigare så var Toshiba-tv standard för kommunikation, men fixade så den vart "klar" som ni ser på bilden.
Har kikat på inställningar på TVn, men hittar inget som har med HDMI att göra.
Är det någon som vet vad felet kan vara? Evigt tacksam för svar!

Jag tillägger en bild på ljudhanteraren.

LJUDHANTERARE

Caps lock (SKRIK)
Permalänk
Medlem

Om du väljer TVn som ljudutgång och spelar upp något, rör sig "mätarna" i ljudhanteraren?
Finns det några driveruppdateringar du kan göra för ljudkortet/moderkortet?
Funkar ljudet genom HDMI på en annan TV?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

@iFerz: Mätaren rör sig ingenting på Toshiba-TV
Att testa ljudet via HDMI på en annan TV är just nu tyvärr inte möjligt alls!
Har inte sett något om att kunna göra fler uppdateringar just nu.

Jag märkte nu att jag glömde förklara situationen som kan vara väldigt bra att göra, sorry!
Det jag gjorde var att dra ur HDMI-kabeln från datorn, jag stängde även av ljudet på datorn på knappen.
Nästa morgon så satte jag i kabeln igen, och slog på ljudet, då funkade plötsligt inte ljudet.

Så det är bara av att jag dragit ur kabeln och satt i kabeln igen, så har ljudet slutat fungerat!

Permalänk
Medlem

Prova att ladda ner nyaste drivrutinen till grafikkortet, beroende på vilket du har.

Nvidia https://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

AMD https://www.amd.com/en/support

Intel https://downloadcenter.intel.com/product/80939/Graphics-Drive...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

@Hubbetubbe *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Tänk även på att s.k. caps lock-rubriker upplevs som onödigt vrålande samt halvotrevliga.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Kent:
Ber givetvis om ursäkt, var inte menat att låta "otrevlig" Bara en gammal vana att skriva med capslock!
Man blir så utmattad när ingenting fungerar hah!

Permalänk

@Snorlena:
Jag har både Nvidia (Geforce 530M)
samt Intel Graphic HD (inbyggt grafikkort)
Men jag försökte hitta vilket han körde på, men hittar inte det.
Väldigt länge sen jag syssla med dator i övrigt så mitt minne med detta har ju blivit otroligt kasst!
Man får gärna uppdatera mig lite om det kan ha något med detta att göra, eller om jag ska uppdatera Nvidias i såna fall bara.

Permalänk
Medlem

Du har testat HDMI ingången med annan källa än datorn? Tänkte så att det inte är någon ljudkrets för just den HDMI porten som gått sönder i TVn.
Troligtvis inte, men väl värt att kolla om du inte gjort det.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

Hej!
Nu är problemet helt löst!

Permalänk
Medlem

@Hubbetubbe:

Trevligt! Om du beskriver hur du löste det kan andra också ha nytta av den informationen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"