Permalänk
Avstängd

Hur är Toshibas SSD idag?

Har en tid varit sugen på dessa nu som sekundärminne, har inte bestämt modell ännu, men är osäker på vilka som tillverkar innehållet i dem idag?

Någon som vet hållbarhet över tid för de nya modellerna?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

frågan är är det prisvärt att välja toshiba SSD framför Samsung SSD?

tittade iofs bara på 250GB och 500GB SSD men bägge fallen var Samsung billigare med minst 200:-

och då har samsung dessutom 2 år längre garanti och ca10000 iops mer (vilket jag antar är någon form av hållbarhetssifra för skrivning till minnena. inte så insatt i SSD mer än att samsung är rekommenderade hit och dit för sina SSD)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det någon särskild modell du har i åtanke? De har ju allt från långsamma budget SATA-SSDer till väldigt bra NVMe M.2-SSDer. Problemet är väl att få tag på dem till ett vettigt pris, de är ju inte så vanliga i svenska butiker.

Skrivet av Rouge of Darkness:

och då har samsung dessutom 2 år längre garanti och ca10000 iops mer (vilket jag antar är någon form av hållbarhetssifra för skrivning till minnena. inte så insatt i SSD mer än att samsung är rekommenderade hit och dit för sina SSD)

IOPS = Input/Output Per Second, det är ett mått på prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

frågan är är det prisvärt att välja toshiba SSD framför Samsung SSD?

tittade iofs bara på 250GB och 500GB SSD men bägge fallen var Samsung billigare med minst 200:-

och då har samsung dessutom 2 år längre garanti och ca10000 iops mer (vilket jag antar är någon form av hållbarhetssifra för skrivning till minnena. inte så insatt i SSD mer än att samsung är rekommenderade hit och dit för sina SSD)

Mmm... Jag kör Samsung på primär just nu, har varit mycket nöjd med den, trots kritiken på forumet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Är det någon särskild modell du har i åtanke? De har ju allt från långsamma budget SATA-SSDer till väldigt bra NVMe M.2-SSDer. Problemet är väl att få tag på dem till ett vettigt pris, de är ju inte så vanliga i svenska butiker.

IOPS = Input/Output Per Second, det är ett mått på prestanda.

Håller på att läsa på om dem, jag var intresserad av olika alternativ inför eventuellt byte till SSD på sekundärdiskarna till vintern.
Funderat kring 500 och 1000 Gig modellerna, litet sugen på Pci-E, men vanligt SATA över M2 bör fungera fint till detta och är kanske ett bättre val... (Osäker på om mitt MB stöder dual Pci Express kort på M2 platserna, men Pci och SATA borde vara grönt om man sätter PCI som primär (och offrar nedersta kortplatsen (då den tydligen bryggas om till M2) tycker man), litet osäker på om kortplats 2 också var valbar eller om det bara var kortplats 1

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

i mina ögon ser iaf Toshiba inte speciellt prisvärda ut....

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4655194,4655054,4655197...

de 4 diskar med mest lagring per krona från samsung och Toshiba

blir ungefär samma resultat när man sorterar efter bästa pris nästan en sida med samsung SSD några få Toshiba längs ner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Ok, då blir det nog Samsung på den andra också...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number