Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Använda egen domän för DDNS ?

Jag har väldigt dålig koll på hur det funkar med domäner DDNS mm. därav min fråga.
Jag har idag registrerat mig på en gratis DDNS via min router som är <namn>.asuscomm.com. Men jag har även köpt några domäner för att använda till epost.

Om jag skulle ha en domän som heter "supertufft-domännamn.se" skulle jag då kunna koppla detta domännamn till min router så att jag kan komma åt datorn via denna domänen istället för att använda gratis ddns:en?

Permalänk
Medlem

@burton666: Inte direkt, men du kan göra en kompromiss. Du kan lägga till en CNAME-pekare ("domän->domän"-pekare) från supertufft-domännamn.se till <namn>.asuscomm.com. När du surfar till supertufft-domännamn.se så hamnar du egentligen på asus-adressen, men webbläsarfält osv är kvar samma.

Jag kör en del så via https://www.duckdns.org/ dyndns, och har min dns-hantering hos Binero. Kostar 0kr utöver domänen.

*edit* Och bara för sakens skull: Det GÅR att sätta upp egen dynDNS. Nej, det är inte värt det

Permalänk
Medlem

Kör själv med No-IP, där kan man lägga till egna domäner (kostar lite extra om man vill lägga till en toppdomän som inte finns i deras lista). Sedan krävs det förstås en klient som ligger och uppdaterar, t.ex. på en router, NAS eller hemserver (något så enkelt som en Raspberry Pi räcker).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD