Microstutter / Spiklag / FPS drop både ingame och vid skrivbordet

Permalänk
Medlem

Microstutter / Spiklag / FPS drop både ingame och vid skrivbordet

Hej! Som rubriken lyder...

Har på den senaste tiden haft stora problem med att datorn min har börjat få Micro / Stutteringlag och även tydliga FPS drops vid lagget. Detta uppstår antingen inom 1 minut när datorn startats upp eller så kommer det efter någon timme. När allting flyter på som det ska så är det inga tydliga problem, men när det kommer så märker man det direkt. På varje sekund slag så får man det här lagget och en FPS drop som är tydlig på sin FPS mätare när man spelar. Även ljudet sprakar till under varje sekund slag om man sitter tillsammans i tex Discord och någon pratar eller har spelets bakgrundsmusik igång. Har formaterat om till W10 igen, installerat nya drivrutiner för moderkort/BIOS, samt GPU.
Det känns som att det kan vara ett komponent fel... Men, när man surfar runt så känns det som att så många personer samtidigt har fått det här problemet även med nya inköpta komponenter.
Jag skulle vilja testa att hoppa tillbaka till en tidigare Windows version och se om problemet är kvar där... Men, vet inte riktigt hur man gör det.

Jag har två youtubeklipp som visar hur själva lagget ser ut. Ett när jag drar ikoner på skrivbordet och ett som visar lagget under Fortnite.

Skrivbord: https://www.youtube.com/watch?v=nqb7HlQwooc
Fortnite: https://www.youtube.com/watch?v=W1DENiSGpVw

Dom kanske inte är jättetydliga under inspelning, men man märker detta så väl när man sitter framför en 144hz skärm.

Jätte tacksam över att ni läser och om ni vet några knep så får ni gärna dela med er.

-----------------------------------------------------

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro och senaste drivrutinerna.
Processor: Intel Core i5 8600K - Inköpt för 6 månader sedan.
Processorkylare: Be Quiet! Pure Rock
Moderkort: ASRock Z370-ITX/AC - Inköpt för 6 månader sedan.
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 2666mhz - Inköpt för 6 månader sedan.
Grafikkort: EVGA GTX 1060 3gb SC, samt provat med MSI 1050 4gb.
Hårddisk: SSD Samsung 860
Nätaggregat: Corsair CX 550M
Övrig kylning: Utblås på Chassi
Övriga komponenter:
Temperaturer: Processorn ligger på 60c vid speltillfällen. 30-40c vid surfning. GPU går inte över 65C på midgaming grafik.

Permalänk
Medlem

Kan säga att du inte är ensam.
Mitt gamla grafikkort dog också byta jag det till ett nytt RTX 2070 och uppdaterade drivrutiner, clean install osv. Men upplever stutter, hiccups, lag spikes i både windows, andra program och i spel. Vara knappt en sekund för mig men märks tydligt när man t.ex scrollar genom en sida. För mig händer det dock inte så regelbundet. Utan till synes slumpartat.

Har sökt med ljus och lykta och hittat massa tänkvärda lösningar. Men de har inte funkat.

Saker jag provat.
Uppdatera USB drivare, Intel nätverks drivare, grafikkorts drivare (använder just nu v416.94), gått in och läst loggar i event viewer men finns inget spår där heller.

Har läst att det är allt mellan en konflikt mellan nvidia och intel grafik drivrutiner, andra drivrutiner för t.ex nätverk/usb osv, iPoint.exe, windows 10's xbox game DVR, shadowplay. Med mera.

Har du hittat någon lösning?

Visa signatur