Kan inte aktivera windows efter ominstallering

Permalänk

Kan inte aktivera windows efter ominstallering

Flyttade mitt operativsystem till en M.2 SSD igårkväll, kikade på lite kloningsalternativ för att slippa ominstallera en massa program men bestämde mig ändå för en vanliga ominstallation på den nya hårddisken följt av formatering av de gamla.

Jag skapade installationsfilen via Windows Media Creation Tool, installerade från USB-sticka och hoppades att licensnyckeln skulle "följa med" automatiskt. Men nu ser det ut såhär, med följande felmeddelande om jag försöker skriva in produktnyckeln på nytt:

Produktnyckeln är köpt från Kinguin för någon månad sen och då behövde jag aktivera det via telefon-alternativet, vilket inte verkar vara ett alternativ nu. Kan tillägga att jag i efterhand märkt att produktnyckeln är för Windows 10 Professional medans jag installerade Home, kan det vara orsaken?

Vad är mitt bästa alternativ? Köpa ny nyckel? Ominstallera till Professional? Går det hitta produktnyckeln på USB:n med installationsmediet på?

Hoppas innerligt slippa ominstallera igen då jag fått alla program på plats nu.

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk

Installera pro.. sen kan de ju vara en ohm nyckel med ju

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Grå nycklarna är ofta... en gångs. Eller i bästa fall bråkiga att återaktivera.

Det du skriver med Home/Pro är dock en trolig orsak. Är nog värt att börja där...

Permalänk

@Powerjimmy:
Aha, det är bestämt en OEM nyckel (antar du menade det), hade inte kolla på vad det var för något. Bara att köpa en ny då förmodar jag!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk

Ja oem vet ej vf de blev ohm aja autokorrekt kanske från mobilen.
Men testa först att installera win 10 pro. Annars kontakta microsoft via telefon o säg att du bytt lite saker i din plattform och behöver åter aktivera din nyckel. Brukar aldriga vara några problem

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...