Permalänk
Medlem

intel eller amd?

Jag är inbiten Intel fan sedan i slutet av 89 och fram till idag. När jag var som mest aktiv i tonåren brann alltid AMD upp vilket alltid var kul att se =), medans Intel alltid överlevde. Nu när jag ser den stora prisskillnaden som var stor förr i tiden också men där kvalitén förmodligen blivit avsevärt bättre under åren gällande AMD? skall man satsa på AMD eller är det Intel som fortfarande gäller idag? Brinner AMD fortfarande upp? Innehar AMD fortfarande kvalitetsbrister? Eller är det robust och lika bra som Intel? Är det buggigt eller lika stabilt eller bättre? Hur långt har AMD kommit för jag är helt borta från AMD sedan 90 talet. Jag vet att AMD kom tillbaka i servers och där har det fungerat riktigt bra men där väsnas de mer istället =). Men hur är det på PC / Workstation osv för både filmredigering och spel? Får man ut lika många år ur en AMD som Intel idag? För mig är bra år runt 9-10 år eller mer =). Visst byta kylpasta behöver man =). Vilken AMD processor skall man egentligen välja?

Permalänk
Medlem

Vilket ska man välja kött eller fisk?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Jag är inbiten Intel fan sedan i slutet av 89 och fram till idag. När jag var som mest aktiv i tonåren brann alltid AMD upp vilket alltid var kul att se =), medans Intel alltid överlevde. Nu när jag ser den stora prisskillnaden som var stor förr i tiden också men där kvalitén förmodligen blivit avsevärt bättre under åren gällande AMD? skall man satsa på AMD eller är det Intel som fortfarande gäller idag? Brinner AMD fortfarande upp? Innehar AMD fortfarande kvalitetsbrister? Eller är det robust och lika bra som Intel? Är det buggigt eller lika stabilt eller bättre? Hur långt har AMD kommit för jag är helt borta från AMD sedan 90 talet. Jag vet att AMD kom tillbaka i servers och där har det fungerat riktigt bra men där väsnas de mer istället =). Men hur är det på PC / Workstation osv för både filmredigering och spel? Får man ut lika många år ur en AMD som Intel idag? För mig är bra år runt 9-10 år eller mer =). Visst byta kylpasta behöver man =). Vilken AMD processor skall man egentligen välja?

det går inte läsa den texten.
Om du har flera frågor varför inte byta rad efter varje fråga
då blir det enklare att läsa.

sen kan man byta rad efter punkt.

Permalänk

Intel är fortfarande det bästa, men det kostar.
AMD är med i leken igen, och har du en budget är det antagligen det smartare valet.
Och det är inte stora skillnader i prestanda, men det är stora i pris

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Lite förenklad, AMD ligger på 90% prestanda till 50% pris, så om du inte måste ha dom sista 10fps eller reducera ytterligare 5 sekunder i någon rendering är nog AMD det smarta valet då det frigör lite kapital som kan spenderas på t.ex. ett bättre grafikkort.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Eller är det idag hugget som stucket mellan Intel och amd?

I princip, ja.

Grovt förenklat 10% högre prestanda för ett 100% högre pris om man väljer Intel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@tumvanten: om frågan är så idiotisk så skall jag förenkla. Vilken Amd processor skall man välja för både bild, filmredigering samt spel som Battlefield och bilsimulatorer som fungerar bra med GTX 1070? Jag är helt borta gällande AMD därav frågan. Vill veta vad ni tycker som har AMD och som gått från Intel till just AMD. Eller är det idag hugget som stucket mellan Intel och amd? Är ni nöjda med kvalitén som använder AMD?

2600X låter som ett vettigt val till det grafikkort. Har inte amd själv utan intel i5 8400. Men prestandan i 2600X är vad jag tror skulle passa fint i pris/prestanda för ett gtx 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@backfeed: För bild, filmredigering kan AMD eller Intel vara ditt bästa val beroende på vilka program du kör och ifall pengar inte spelar någon roll. För spel är Intel bättre överlag, både LTT och Gamers Nexus har bra videos om detta.

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@tumvanten: om frågan är så idiotisk så skall jag förenkla. Vilken Amd processor skall man välja för både bild, filmredigering samt spel som Battlefield och bilsimulatorer som fungerar bra med GTX 1070? Jag är helt borta gällande AMD därav frågan. Vill veta vad ni tycker som har AMD och som gått från Intel till just AMD. Eller är det idag hugget som stucket mellan Intel och amd? Är ni nöjda med kvalitén som använder AMD?

Ryzen 7 2700X fungerar bra till det mesta. Annars är även Ryzen 5 2600X ett bra och billigare alternativ.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

@backfeed: För bild, filmredigering kan AMD eller Intel vara ditt bästa val beroende på vilka program du kör och ifall pengar inte spelar någon roll. För spel är Intel bättre överlag, både LTT och Gamers Nexus har bra videos om detta.

Sweclockers har ett bra test på 2600X/2700X där kan TS läsa och jämföra med tex 8600K/8700K

https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ry...

Sen även test för 9600K/9600K samt 9900K
https://m.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7-9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

@backfeed: För bild, filmredigering kan AMD eller Intel vara ditt bästa val beroende på vilka program du kör och ifall pengar inte spelar någon roll. För spel är Intel bättre överlag, både LTT och Gamers Nexus har bra videos om detta.

Jepp, jag vet. Grovt förenklat som sagt (specifikt AMDs 2700X kontra Intels 9900K).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

stort tack för alla svaren. Jag uppskattar verkligen all information och alla svaren. Det ser ut att bli min första amd någonsin. Hoppas bara på att den kommer hålla. 😂👍

Permalänk
Medlem

@dl380g7: Se bara till att köpa snabba ram. AMD är väldigt beroende av det.