AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inet är lokal partner, så varför inte bara handla från Inet?

för att det står försenad leverans och okänd leverans datum på dessa...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

någon som lyckades köpa 3700x för 3599 på power.se https://www.power.se/datorer-och-gaming/komponenter/processor...
eller fick de aldrig in den på lager? deras pris vs andra sidor är inte illa

Jag hade bland annat power.se i en tab innan launch och spammade lite F5 på några sidor och så fort det kom upp 3000-serien på power.se så gick de inte att beställa så min gissning är att ingen har lyckats köpa en 3000-series processor från dem än. De hade bra pris på 3900X. 900kr lägre än vad jag gav för min. Men nu vet jag att min skickas i morgon så det får vara värt denna gången...

Permalänk

Bra ljud för ett 5000-kronors moderkort.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag kör på windows 7 för tillfället, blir tyvärr illa tvungen att ge efter och installera WIN10 när jag bygger ihop denna Ryzen bygge. Köper väl någon cdkey på ebay eller någon annan cdkey sida.

Angåene minnen så betalade jag lite premium just för att jag ville ha de bästa, det ska trots all vara mig ca 3-4 år. Lär väl dröja ungefär så lång tid innan DDR5 har blivit ny standard och adpoterat av bägge AMD och Intel och då är de dags att uppgradera igen.
mina är Gskill TridentZ 3200mhz Cl14. Hoppas kunna dra ner på timings en anning, 13 13 14 32 borde gå utan konstigheter.

Tyvärr är många keys typ ring Microsoft för att registrera Windows, eller hur det nu var. Sen menar en del på att registreringen kan tas tillbaka. Jag vet inte, jag orkade inte med strul.

Jag har inte orkat sätta mig in mer i minnen. Jag var glad över att jag fick mina Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart för 999 kr, annars hade jag kanske kört på långsammare, vilket jag först hade tänkt. Stor skillnad mellan CL 16 och 14? Hur mycket märks det med 3800X tro?

Permalänk
Medlem

MSI B450 Tomahawk, Ryzen 3600. Röd led "CPU", ingen bild/boot. Dubbelkollat pins och kontakter samt flashat den nyaste BIOSen två gånger. MSI som klantat sig eller är det AMD? Såg något om detta längre bak i tråden, är det bara att vänta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hitta detta på redit. vet inte hur mycket sanning som ligger i detta men interesant om TL;DR stämmer: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacasv/very_interesting...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

hitta detta på redit. vet inte hur mycket sanning som ligger i detta men interesant om TL;DR stämmer: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacasv/very_interesting...

Intressant, blir att följa den där tråden. Funderat lite över att frekvenserna på 3900X inte nått vad de borde. Och då jag själv lutar åt MSI ihop med mitt 1080Ti så lär jag garanterat åka på problem om det hela stämmer.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: wtf låter som fläkten är kass

Permalänk

Val av moderkort till 3900X!?

Då jag är mest van vid ASUS UEFI/BIOS och överlag gillar deras prylar tänker jag fortsätta med dem ett tag till.
Har ett X470-F Gaming liggande här hemma, änka efter en numera avliden 2700X. Detta moderkort kommer jag dock använda vid en upphottning av min htpc framöver så ny bräda behövs därför till min nya 3900X.

Velar fram och tillbaka mellan dessa
X570-F Gaming
X570-E Gaming
eller
X570 Crosshair Hero (utan wifi)

Tänker väl egentligen inte köra något trådlöst internet, bluetooth eller dylikt. Det jag egentligen främst vill ha är ett moderkort som klarar att utnyttja processorns fulla potential vad gäller boost och så vidare samt där möjligheterna att använda mina flare x 3200 cl 14-minnen så effektivt som möjligt finns. Gör inga avancerade saker i övrigt utan spelar och annan "normalanvändning".
(Jag är fullt medveten att det finns billigare/enklare varianter av ASUS-moderkort men jag gillar att ha bra grejer så därför jag kikar på dessa alternativ.)
Klarar jag mig helt sonika med ett x570-F Gaming eller finns det några fördelar hos de andra två moderkorten som bättre tar tillvara på processor och minnen? Andra fördelar?

Tacksam om någon har någon tanke eller något vettigt tips eller förslag.

Länk till jämförelsesida hos ASUS:

https://www.asus.com/Product-Compare/?products=SHyFHDycuUrka0...

Permalänk
Medlem

ingen oc och max 5% extra prestanda med snabba minnen och ett grafikkort för +10`000kr 2080ti
Varför ska man köpa ett dyrt moderkort? Snacka om att lägga meningslösa pengar på något som inte ger något tillbaka.

länk https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performan...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ingen oc och max 5% extra prestanda med snabba minnen och ett grafikkort för +10`000kr 2080ti
Varför ska man köpa ett dyrt moderkort? Snacka om att lägga meningslösa pengar på något som inte ger något tillbaka.

länk https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performan...

När man ökar frekvens på bekostnad av latens så kommer vinst av frekvens vara mycket liten, när man ökar frekvensen och samtidigt håller låg latens och pressar sekundär och tertiär timings så börjar det hända saker. att som i testet köra cl17-19-19-19 vid 3600 (9.44ns) och cl14-14-14-14 vid 3200 (8.75ns) skapar en mycket skev prestandavinst vid 3600. Dessutom kör dom 2T vilket jag inte begriper, jag kan köra 3600MT/s på min 1800x & x370 med 1T...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Inet på facebook om Ryzen 3000 serien

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3rk0:

Inet på facebook om Ryzen 3000 serien

https://i.ibb.co/WFN6kY7/img.jpg

Vote bra, då de dessutom är den enda butik som listas under Sverige hos AMD känns det aningen fel när de säger leverans år 2044.

Speciellt när Komplett redan sålt leveranserna de får in de närmaste veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så måste man uppdatera BIOS på sitt moderkort med hjälp av en äldre processor för att de nya ska fungera.
Gäller detta även nya moderkort?
Måste man alltså köpa ett av de nya moderkorten för att det ska fungera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rospigg:

Vad jag förstått så måste man uppdatera BIOS på sitt moderkort med hjälp av en äldre processor för att de nya ska fungera.
Gäller detta även nya moderkort?
Måste man alltså köpa ett av de nya moderkorten för att det ska fungera?

En del moderkort, inte alla, kan flashas utan CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En del moderkort, inte alla, kan flashas utan CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Hur vet man vilka det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Ok. Hur vet man vilka det är?

Kolla denna lista

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bvfo57/list_of_b350_b45...

Permalänk
Medlem

Gskills 3600c15 kit skulle vara en bra kombo till Zen2 med sina 15-15-15-35 latenser så hamnar de på 8,33ns vid 3600MT/s, vilket är rätt grov skillnad mot 9,44ns hos de kit man använde hos techpowerup, eller 20-19-19-19-39 som det kör vid 4000MT/s (10ns), med bra spänning kan du säkert få ner 3600c15 kittet till 3600c14 vilket skulle ge 7,77ns latens. Då pratar vi skillnad som faktiskt skulle märkas.

Rätt uppenbarligen har testaren inte jättebra pejl på vilken effektiv total latensskillnad som han kör minnena vid i olika frekvenser och latenser. Eller så försöker de ge en bild av någon slags "standard" latens vid varje frekvens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En del moderkort, inte alla, kan flashas utan CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar!
Då blev det lite lättare att komma ner lite i budget!

Permalänk
Medlem

@thunderwolf: Pytsar in att även jag är intresserad av detta

Allmänt hur ser UEFI/Bios ut för olika tillverkare? Hört mycket dåligt om Gigabyte, samtidigt som jag vet att ASUS oftast är relativt bra. Mitt nuvarande msi z170 m3 gaming är väl okej men älskar väl det inte.

Funderar även på att nyttja komplets erbjudande i sådanafall.

Är detta paket en idiotisk idé? Är jag helt blåst om jag satsar på ett x570, eller bör man spara pengarna och skaffa ett x470 eller så även om jag verkligen inte vill hålla på med att usb flasha ett x470 eller liknande.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

@thunderwolf: Pytsar in att även jag är intresserad av detta

Allmänt hur ser UEFI/Bios ut för olika tillverkare? Hört mycket dåligt om Gigabyte, samtidigt som jag vet att ASUS oftast är relativt bra. Mitt nuvarande msi z170 m3 gaming är väl okej men älskar väl det inte.

Funderar även på att nyttja komplets erbjudande i sådanafall.

https://i.imgur.com/rmSbn0Z.png
Är detta paket en idiotisk idé? Är jag helt blåst om jag satsar på ett x570, eller bör man spara pengarna och skaffa ett x470 eller så även om jag verkligen inte vill hålla på med att usb flasha ett x470 eller liknande.

Enligt utsago har gigabyte fått en helt ny uefi design med x570 borden och generellt håller de bra standard på komponenter och bra kvalité överlag, jag skulle definitivt inte räkna bort dom. Om du vill att skiten ska funka direkt utan att du ska behöva krångla så kör på x570, det är dock höga odds att det är lite barnsjukdomar i början oavsett om du kör x470 eler x570

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devist:

MSI B450 Tomahawk, Ryzen 3600. Röd led "CPU", ingen bild/boot. Dubbelkollat pins och kontakter samt flashat den nyaste BIOSen två gånger. MSI som klantat sig eller är det AMD? Såg något om detta längre bak i tråden, är det bara att vänta?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att du behöver läsa på MSIs forum, var någon med Carbon Pro som också hade problem och det står om det där. Verkar inte räcka med att bara dra in nytt bios som det såg ut av den posten jag såg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag kör på windows 7 för tillfället, blir tyvärr illa tvungen att ge efter och installera WIN10 när jag bygger ihop denna Ryzen bygge. Köper väl någon cdkey på ebay eller någon annan cdkey sida.

Angåene minnen så betalade jag lite premium just för att jag ville ha de bästa, det ska trots all vara mig ca 3-4 år. Lär väl dröja ungefär så lång tid innan DDR5 har blivit ny standard och adpoterat av bägge AMD och Intel och då är de dags att uppgradera igen.
mina är Gskill TridentZ 3200mhz Cl14. Hoppas kunna dra ner på timings en anning, 13 13 14 32 borde gå utan konstigheter.

Win7 kommer att sluta supportas helt 14 januari har jag för mig. kör också win7 fortfarande.

vad jag luskat fram är att win10 ligger ett par fps efter win7 i prestanda, oftast runt 2-3 fps men minimum fps på win10 är markant bättre än win7.
Jobbigaste med win10 är att alla stora uppdateringar verkar buggiga och kan ibland radera filer och göra annat drygt.

Sen kommer jag sakna aero, finns massa hemma gjorda man kan betala för men känns inte så bra att ha "hemma byggen". testat ett par på tjejens och HTPC datorn som kör win10 och dom buggar rätt bra, tex halva startmenyn syns bara ibland och annat konstigt. ibland blev skärmen helt svart och trodde länge att det var något fel med grafik kortet men visade sig även det vara ett hemma bygge för win7 tema.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Problemet jag ser med 3900X är så fort man börjar utnyttja fler än 6 cores/12 trådar i något spel så kommer det att påverka prestandan. Inte markant, men t.ex. spel som utnyttjar säg 14 trådar totalt kommer i teorin prestera bättre med en 3800X vs. en lika snabbt klockad 3900X p.g.a. lägre latens vid kommunikation mellan kärnorna.

Jag ser 3900X mer som ett bättre val för de som planerar att t.ex. både spela spel men även köra content creation där fler kärnor/trådar är att föredra. Är det faktiskt enbart spel och mjukvara som inte utnyttjar fler än 16 trådar så är nog 3800X det bättre valet. Nästa steg är 3950X, medan 3900X är både ett steg fram och ett steg bak, beroende på applikationer/användningsområden.

För min del så blev 3800X ett självklart val. Jag spelar huvudsakligen på denna burk där CPU:n ska sitta i och vill utnyttja 8 kärnor så gott det går utan att få problem med kommunikation mellan kärnor p.g.a. att de sitter på olika dies. Sedan så vill jag även hålla nere ljudnivån och temperaturerna också då jag sitter med ett såpass litet chassi (Ghost S1 MKII), och 8 core bör vara tillräckligt bra fram tills dess då vi har AM5 plattformar med kanske 8 cores per CCX och 16 cores per die eller så.

Jag har haft mitt Ghost ståendes uppe i garderoben tom sen den kom med första batchen så jag känner det är dags att fylla den med något härligt! Vad har du tänkt köra för moderkort till din 3800x? Hur kommer din uppsättning generellt bli?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Tydligen så har vissa bios på asus crosshair viii hero wifi gjort så att processorn drar mer ström än vad som rapporteras av systemet.

"Few days ago, I noticed certain anomalies, while measuring the power consumption of the different Matisse SKUs. Inspection of the power management parameters revealed no issues, which could have explained those anomalies.
The external power measurements (VRM DCR) revealed that the CPU was consuming significantly more power, than its power management should have allowed it to."

https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Blev ingen 3700x för mig då frugan inte tyckte det skulle va en så stor utgift igen på datorn.(köpte precis ett Vega VII)
Men får se det så att vi håller på att spara till bröllopsresa i mars.
Det blev istället en 3600. Får hoppas jag blir nöjd med prestandan. Men det tror jag då jag enbart spelar och det på en 60hz skärm.
Well 1600–>3600 får man hoppas på att det är en tillräcklig upgrade 😊

Permalänk
Medlem

Nu står det 22/7 (3900x)på komplett. la min beställning igår hos inet, trist om man ska behöva vänta så länge

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Intressant söndag var det, jajjemen!

Jag kommer sannolikt avvakta 3950X innan det blir inköp, trots att jag blev alldeles varm och gosig inombords när jag såg benchmarks på Handbrake (det är mitt favoritspel) och 3900X.. Kraftigt imponerande att 3900X kan matcha en Threadripper 2950X, wow. Rätt glad att jag inte köpte en sån nu, jag var faktiskt på väg i vintras.

Det som främst gör att jag avvaktar lite är dels barnsjukdomar som har visat sig redan - boostproblematiken är ju ingen höjdare direkt t.ex. men direkt avgörande för dag 1 är att nya Linux-distar inte funkar alls (läs Phoronix för info). Nu är jag rätt övertygad om att båda de kommer att fixas rätt snabbt, men iaf. Skadar nog inte att chilla lite i sommarvärmen.

Vill gärna avvakta lite och se vad Samsung kommer prestera i kommande generation NVMe också - de jobbar på en PCIe 4.0-enhet har jag hört ryktesvägen. Samtidigt kanske vi kommer få lite Threadripper-info till September, vem vet?

Det är också fullt möjligt att jag kapitulerar tvärt och bygger ihop nåt med 3600 el 3700 bara för att komma igång och leka lite, får se hur semestern blir..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli. Behöver väl egentligen inte den nu.. men köpte en ryzen 3600, såg ingen större vinst i spel på en x modell och vanlig? Nya setup blir ryzen 3600 b450 tomahawk balistix 3200 CL 16 16gb och ett Vega 56, det enda jag funderar på nu är om man ska köpa en nvme disk att ha till detta.. min 3570k kunde inte riktigt ha sån 😏. Tjänar jag något på boot tid etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hittade denna video - recension av 11 st X570 moderkort (inklusive Gigabytes mITX):
https://www.youtube.com/watch?v=B6ytKqN8j8A

Och självfallet inget om ljudnivån på fläkten. Förstår inte varför så många reviewers skiter i detta

Skrivet av tellus82:

Hmm, 3800x eller 3900x, det var frågan.

3900x;
Dubbla L3 cache
högre single core boost
50% mer kärnor & trådar
Dubbla bandbredden vid skrivning till minne jämfört 3800x/single chiplet design

3800x;
Lägre latens mellan kärnor
Högre TDP budget/kärna för högre all core boost
lättare att hålla sval

Som sagt, jag som har svårt att välja frukost Om jag hade mer jobb som krävde mer än 8c/16t vore det enkelt val men nu toppar mjukvaran jag använder ut uppåt 16t.

Valet och kvalet är precis som med 9700K vs 9900K. 9700K är bättre i rent spelande (generellt) medan 9900K är bättre på spel + annat. Mao känns det lite likadant med 3900X som är bättre på att göra många saker samtidigt medan 3800X lär bli bäst för gaming.

Skrivet av Bernd_P1:

hitta detta på redit. vet inte hur mycket sanning som ligger i detta men interesant om TL;DR stämmer: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacasv/very_interesting...

Mycket viktigt! Känns som att 3000 serien underpresterar lite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9