Permalänk
Medlem

Laggande IPTV

Jag har en fultjänst från *. Jag har även en helt ny fiber idragen i huset.
Jag har C:a 90 Mbits/sek in/ut.

Jag har sedan dag 1 haft problem med hackande IPTV. Det börjar vid 19-tiden och håller på till framåt 22-23 nångång, då det blir klockrent och stabilt.
Jag har varit i kontakt med deras support, och de skyller (givetvis) på min ISP, som i sin tur har satsat oproportionerligt med tid på att försöka hjälpa mig. Men man hittar inga problem. De har pingat mig från när och fjärran utan att hitta något att peka på. Jag kör själv en Raspberry Pi - logger som mäter pingtid, round trip tid, hastigheter etc. (SmokePing och Speedtest) Finns inget där heller att hitta. Kanske lite väl lång pingtid, (50 ms mot servern i USA) men därutöver ingenting.

Jag kör LibreElec och senaste KODI på En Raspberry Pi 3 B+. Kör trådat från routern. Jag har slaktat bort allt onödigt från KODI och installerat ARES Wizard och försökt öka på bufferstorleken till maximalt rekommenderad. Ingen effekt. Jag har kopplat KODI direkt till fiberkonvertern. Ingen effekt. Jag vet inte vad jag skall testa nu.
Jag har även haft ett provabonnemang från Dreamhost som även den hackade. Men inte lika våldsamt som Svenskakanaler.

Min fråga är: Är det så att man får det man betalar för? Dessa servrar finns i länder jag inte kan kolla. Det enda jag vet/känner/tror är att den svenska delen av uppkopplingen fungerar bra.

Hur går jag vidare? Tips?

R

Permalänk

Ja, byt tjänst. Deras servrar är överbelastade. Den 3e "leverantören" jag hittade funkade 95% laggfritt. Tycker det var tillräckligt nära 100% för att nöja mig. Kommer byta om dom inte uppgraderar sina servrar i takt med att dom växer.

Ett tips är bara att köra cat 6 kabel rätt in i TVn från routern/switchen om du har möjlighet. Trots att mitt trådlösa är lika snabbt så undviker du "dropsen" som trådlösa nät har/får emellertid i form av störningar.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Ja, byt tjänst. Deras servrar är överbelastade. Den 3e "leverantören" jag hittade funkade 95% laggfritt. Tycker det var tillräckligt nära 100% för att nöja mig. Kommer byta om dom inte uppgraderar sina servrar i takt med att dom växer.

Ett tips är bara att köra cat 6 kabel rätt in i TVn från routern/switchen om du har möjlighet. Trots att mitt trådlösa är lika snabbt så undviker du "dropsen" som trådlösa nät har/får emellertid i form av störningar.

Svårt att veta vilken man skall välja. Provkontona är ett dygn långa, och det är sällan man plockar problemen det första dygnet. Antar att du inte kan/vill/får ge mig ett tips här i tråden.
Jag har redan Kat6 i hela nätverket hemma. Glömde att nämna det bara. Routern är en Nighthawk R7000 och jag har QoS igång och har gett strömmen till KODI högsta prioritet.

R

Permalänk
Medlem

jag kör via *, där fungerar det riktigt bra, är t.ex hd kanalen nere har man alltid full hd kanalen eller så vanliga kanelen som alternativ
för att förtydliga: det är väldigt sällan kanaler är nere, dom kanaler som frugan använder är nere ~2-3h per år kanske och då finns ju som sagt alternativen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

@KRWaara: Det är så pass billigt i förhållande till de lagliga alternativen så det är bara dumsnålt att inte signa upp sig på 1mån och testa runt tills du hittar en du är nöjd med. Den kör du sedan en längre period på.

För att inte bryta mot reglerna så tänker jag inte nämna några vid namn. Men google är din vän och du verkar inte allt för datorovan.

Ps. vilken ISP? Bahnhof skickar ju sina data i paket 10x10Mbit. Då blir du fast på 10Mbit vid IPTV streaming. (googla så slipper jag förklara)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

@KRWaara: Det är så pass billigt i förhållande till de lagliga alternativen så det är bara dumsnålt att inte signa upp sig på 1mån och testa runt tills du hittar en du är nöjd med. Den kör du sedan en längre period på.

För att inte bryta mot reglerna så tänker jag inte nämna några vid namn. Men google är din vän och du verkar inte allt för datorovan.

Ps. vilken ISP? Bahnhof skickar ju sina data i paket 10x10Mbit. Då blir du fast på 10Mbit vid IPTV streaming. (googla så slipper jag förklara)

Intressant ang Banhof och deras paket på 10*10 Mbit.. HAr inte hört talas om detta tidigare. Jag är på ett stadsnät och min ISP köper kapacitet av Telia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

jag kör via *, där fungerar det riktigt bra, är t.ex hd kanalen nere har man alltid full hd kanalen eller så vanliga kanelen som alternativ
för att förtydliga: det är väldigt sällan kanaler är nere, dom kanaler som frugan använder är nere ~2-3h per år kanske och då finns ju som sagt alternativen

Testar ett månadssub hos *. Skall bli spännande att se om jag slipper lagget. Jävligt hjälpsam kundsupport i alla fall..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Observera att vi inte tillåter pirat-tv och liknande.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...