Grafikkort skadat vid leverans, Komplett vägrar garanti

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läst på något engelsk forum att man reparerade trssiga gddr6 moduler för hand? Då skulle ju detta mycket väl kunnat uppstå.

https://forums.geforce.com/default/topic/1078162/geforce-rtx-...

La in en länk.
Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Ska alltid sitta en transparent rund tejp i mitten av öppningar på all elektronik varor som levereras i en kartong.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, då har det väl glömts att sättas på mitt MSI RTX 2070 Gaming Z då?. För jag har inget sådant på min kartong.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Jag måste inte tro samma som du,det vettiga här är ju att titta på vilka steg kortet kan ha tagit skada i och jag tror absolut inte att kortet passerar och hoppar till på bandet utan att sorteras ur. Perspektiv måste finnas annars finns det ju ingen anledning att diskutera detta ens. Du får väl skapa ett register med folk som säger det ingen annan vågar.

Tack för tipset men om personer som är dryga och indirekt anklagar TS för bedrägeri får lite mothugg tillbaka, det är väl exakt sådana reaktioner de söker, what's the problem?

Permalänk
Medlem

Garanterat fel från fabriken. Finns inte en chans att en sån där skada uppstår under transport utan att skada något annat i paketet.

Vet inte hur det går med garantin ändå eftersom du inte rapporterade felet direkt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Har inte läst igenom alla svaren i tråden men måste bara påpeka att det där är med största sannolikhet inte en fraktskada utan någonting som skett under tillverkning/packning.
Det är heller inte ovanligt, har sett det på ett par grafikkort och är det där det enda drabbade partiet så är det någonting man böjer till snyggt med t.ex. en spetstång på 2 minuter.
Jag hade varit mer angelägen om att få ett bra exemplar av kortet gällande coil whine och överklockning.

Däremot så har du naturligtvis rätt till att reklamera produkten för denna skada om du önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Bara jag som tycker att det är alldeles för mycket jobb för ett par böjda kylarflänsar man lätt kan leva med? Påverkar ju inte grafikkortets funktionalitet eller kylningsförmåga

Hur vet du att det är den enda skadan på kortet som uppenbarligen tycks ha fått sig någon smäll eller liknande?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Juletid är här och man snart skidor kan åka,
Då är det dags att glädjas och inte bråka.
Snön ligger vit lite överallt (nåja),
Drick en julmust, diskutera men ta det lite kallt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Aeig återkom gärna med mer info när du har mer att delge, väldigt intressant (och smått oroväckande) att Komplett vill ta bort din garantirätt för en skada som du själv antagligen inte orsakat. Har svårt att se hur du skulle lyckats skada kylflänsarna på det sättet - tappat kortet på en flaska med julmust från hög höjd? Nä det luktar fabriksfel.

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Juletid är här och man snart skidor kan åka,
Då är det dags att glädjas och inte bråka.
Snön ligger vit lite överallt (nåja),
Drick en julmust, diskutera men ta det lite kallt

Hoppas du inser att du nu lagt ribban extremt högt inför framtida modereringar nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

I fabriken sker det inga sådana skador.
Dessutom är det ingen fraktskada eftersom paketet är helt.

Så antingen har komplett packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är osannolikt.
Eller så har du packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är sannolikt.

Du kommer inte kunna bevisa att du inte har gjort den skadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur som helst, faktum kvarstår, det går självklart inte vara helt hundra men TS har det tillräckligt torrt om fötterna för att kunna få rätt i detta fall ändå. Exceptionellt svårt att motbevisa TS om man inte iscensätter en jäkligt avancerad utredning av polis eller försäkringsbedrägeri nivå vilket jag knappast tror Komplett är beredda att göra i detta fall.

Ja, jag upplevde åtminstone vissa inlägg här som något förnedrande (provocerande) för TS och tyckte jag det var på sin plats att åtminstone en person satte hårt mot hårt.

Jag förstår din reaktion och instämmer, men jag vill inte gå till personangrepp utan detta är ett ärende som förhoppningsvis löser sig på ett bra sätt utan dessa, det är dock synnerligen otrevligt att bli anklagad för att ljuga utan någon grund för det.

Skrivet av Shadow666:

Np! Men skriv inte att du har pratat med komplett utan kolla vad dem skriver först och undra hur dem kan hjälpa dig med detta. Så kanske dem skriver hör av dig till återförsäljaren först får du ingen hjälp hör av dig igen så löser vi det då..

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har kontaktat mig, så fortsättning följer : )

Skrivet av King Grub:

Jag har lärt mig att alltid filma när jag öppnar dyra produkter, och starta filmningen medan förpackningen är plomberad, och sedan, utan att ta produkten ur bild, undersöka den framför kameran. Det har sparat mig tusentals kronor vid ett tillfälle, just då ett företag påstod att skadan som den aktuella produkten uppvisade var orsakad av mig. Jag skickade filmen som bevis, och då blev det tyst och i stället kom ett mail med returfraktsedel.

Tack, detta är något som jag insåg efter igår, jag kommer alltid göra detta i framtiden, filma varenda öppning av kartong etc så inga tvivel kan finnas.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Man har 3 års garanti och inom 6 månader räknas det som ursprungligt. Efter det har konsumenten bevisbördan. Konstigt att alla bilhandlare inte vet det. Skönaste var när jag köpte en bil för några år sen. Säljare sa att dom lämnar en månad på motor och växellåda. Hade lite undervisning och fick då svaret att dom kunde göra ett undantag och ge mig förlängd garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag finner ingen anledning att misstro TS som vissa verkar göra, tycker det känns konstigt att @Komplett inte varit mer behjälpliga i ärendet.

Även om vi hypotetiskt skulle säga att Komplett har rätt att neka retur, så känns det riktigt klantigt att inte var smart nog att vara vänligare i sitt bemötande och att visa vilja att hitta en lösning på problemet för en av sina kunder.

Jag har sedan länge haft en dålig kännsla av @Komplett och vänder mig personligen inte längre till deras butik sedan jag fick "gnälla" i 3 månader på att få byta ut ett paket med 4st defekta DDR2 minnen, dock var det många herrans år sedan.

Hoppas det löser sig för dig till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Man har 3 års garanti och inom 6 månader räknas det som ursprungligt. Efter det har konsumenten bevisbördan. Konstigt att alla bilhandlare inte vet det. Skönaste var när jag köpte en bil för några år sen. Säljare sa att dom lämnar en månad på motor och växellåda. Hade lite undervisning och fick då svaret att dom kunde göra ett undantag och ge mig förlängd garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska ofta förväxlas garanti och reklamation. Kanske är det inte så konstigt med tanke på att båda kan vara aktuella då en produkt går sönder. Men skillnaden mellan garanti och reklamation väldigt stor.

Om vi börjar med garanti så är det något som säljaren eller tillverkaren av en produkt lämnar frivilligt. Längden på garantitiden kan variera, exempelvis kan den vara på ett år. Garantin kan omfatta olika delar och egenskaper men köparen ska alltid upplysas om dem skriftligen. Som köpare har du rätt att kräva något av följande om en produkt inte lever upp till det som angivits i garantin:

-att varan repareras
-att du får en annan vara i stället
-att du får avdrag på priset
-att köpet går tillbaka

Säljaren har dock rätt att reparera felet om kostnaden för att ersätta produkten blir oskälig (Källa konsumentverket).

Reklamation
Reklamationsrätten, alltså din rätt som köpare att klaga på en vara du köpt, regleras inte av säljare eller tillverkare utan av konsumentköplagen. Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du mottagit varan. Men det är vikigt att du gör det så snart du hittar ett fel. Under de första sex månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte fanns ursprungligen. Kan de inte göra det så anses varan som felaktig. Har det gått längre än sex månader så ligger bevisbördan hos köparen, dvs. du måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Om varan är felaktig så kan du enligt konsumentköplagen kräva följande:
-kräva att felet rättas till
-kräva omleverans av en ny, felfri vara
-få prisavdrag
-få ersättning för reparation
-häva köpet och få pengar tillbaka
-hålla inne betalning
-få skadestånd

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag har för mig att jag läst på något engelsk forum att man reparerade trssiga gddr6 moduler för hand? Då skulle ju detta mycket väl kunnat uppstå.

https://forums.geforce.com/default/topic/1078162/geforce-rtx-...

Tack för länken, det var nyttig information.

Skrivet av Storage Jar:

Garanterat fel från fabriken. Finns inte en chans att en sån där skada uppstår under transport utan att skada något annat i paketet.

Vet inte hur det går med garantin ändå eftersom du inte rapporterade felet direkt.

Emballaget som det fraktades i var hårt hanterat av Postnord, men grafikkortets kartong var i gott skick så jag tror inte det är en fraktskada, utan fabrikationsfel. Jag var hyfsad snabb med att nämna det dagen efter den 7/12 i en chatt med dem.

Skrivet av anon12433:

Har inte läst igenom alla svaren i tråden men måste bara påpeka att det där är med största sannolikhet inte en fraktskada utan någonting som skett under tillverkning/packning.
Det är heller inte ovanligt, har sett det på ett par grafikkort och är det där det enda drabbade partiet så är det någonting man böjer till snyggt med t.ex. en spetstång på 2 minuter.
Jag hade varit mer angelägen om att få ett bra exemplar av kortet gällande coil whine och överklockning.

Däremot så har du naturligtvis rätt till att reklamera produkten för denna skada om du önskar.

Du har rätt i att felet i sig inte är särskilt allvarligt, och jag har aldrig heller ursprungligen krävt ett nytt kort, ersättning, eller dylikt, det som fick mig att reagera var att dom vill häva garantin på grund av denna skada som jag inte har orsakat.

Skrivet av MinscS2:

@Aeig återkom gärna med mer info när du har mer att delge, väldigt intressant (och smått oroväckande) att Komplett vill ta bort din garantirätt för en skada som du själv antagligen inte orsakat. Har svårt att se hur du skulle lyckats skada kylflänsarna på det sättet - tappat kortet på en flaska med julmust från hög höjd? Nä det luktar fabriksfel.

Hoppas du inser att du nu lagt ribban extremt högt inför framtida modereringar nu.

Ja, det skall jag göra, jag kommer fylla på med vad som sker och vad beslutet blir i slutändan. Jag har varit uppriktig och ärlig och kortet kom i detta skick, skadan är precis som du säger mitt på kortet och innanför kylare och kretskort. Sedan förstår jag självklart att Komplett måste undersöka saken och har rutiner att följa, jag hade aldrig som avsikt att få ett nytt kort, utan det var deras förslag att ersätta produkten, sen misstänker jag att den medarbetaren på kundtjänst som jag pratade med initialt fick nej på den åtgärden, därav andra och tredje mailet.

Skrivet av tumvanten:

I fabriken sker det inga sådana skador.
Dessutom är det ingen fraktskada eftersom paketet är helt.

Så antingen har komplett packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är osannolikt.
Eller så har du packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är sannolikt.

Du kommer inte kunna bevisa att du inte har gjort den skadan.

Bevisligen har det gjort det, jag har ingen aning om hur MSIs fabrik ser ut, kedjan från dem till Komplett, tillverkning etc och jag bryr mig inte särskilt mycket heller, det är något som Komplett får hantera gentemot MSI, som kund förväntar jag mig en hel produkt med garanti som utlovat.

Angående bevisning så har jag loggat datum och tidpunkt för uthämtning, datum på bilderna i Google foto, samt har ett vittne som var med när jag öppnade kartongen och tog ur kortet, och som var den första att notera skadan på flänsarna, varpå jag tog bilderna, jag borde ha filmat det som King Grub föreslog men det får bli för framtida referens.

Jag ogillar starkt att det finns personer som antyder att jag ljuger, jag ville främst ha konsumentvägledning och råd kring vad som är korrekt, skäligt, etc, inte en oseriös bedömning av min trovärdighet, detta betackar jag mig i tråden.

Jag kontaktade dem inte för att få ett nytt kort, det var deras förslag från början, vänligen håll det i åtanke.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Man har 3 års garanti och inom 6 månader räknas det som ursprungligt. Efter det har konsumenten bevisbördan. Konstigt att alla bilhandlare inte vet det. Skönaste var när jag köpte en bil för några år sen. Säljare sa att dom lämnar en månad på motor och växellåda. Hade lite undervisning och fick då svaret att dom kunde göra ett undantag och ge mig förlängd garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Reklamation, inte garanti. Garanti är frivilligt från tillverkaren/återförsäljaren och går utöver det som regleras genom reklamation.

Edit*: @Whiskey89 var först på bollen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, det är en dold fraktskada iom att emballaget ser oskadat.

Hänvisa till att du nämnde detta i din första kontakt med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Tack, detta är något som jag insåg efter igår, jag kommer alltid göra detta i framtiden, filma varenda öppning av kartong etc så inga tvivel kan finnas.

Ursäkta att jag kanske låter lite negativ, men ärligt talat så är det inte något vidare bevisvärde i en sådan film. Det är inga problem att göra den "öppningen" efter den första öppningen och att man klantat till det och skadat varan.

Permalänk
Inaktiv

De kommer aldrig kunna bevisa att du har gjort detta. De har bevisbördan på sin sida. Ta kontakt med ARN.

Till de som anklagar TS så finns det absolut goda möjligheter till en hel del lögner i förklaringen.
Vem vill erkänna att man mottagit en produkt och skadat den direkt?

Sedan finns ju chansen att någon annan har gjort skadan som inte TS är medveten om. T ex, transport. Kanske inte sannolikt, eftersom lådan inte verkade vara skadad.

Men hur tror ni att en produkt packas in i en låda egentligen?

Jag har handskats mycket med produktionsled i förra anställningen där man ska försöka uppfylla vissa ISO cert. Finns ingen ISO som jag känner till där man fotograferar varje enskild slutmontering och packning. Alla seriösa tillverkare har åtminstone 1st ISO cert och troligtvis delar ur detta kräver signatur för varje enskild medarbetare per avdelning för varje delmoment gjord. Att vid slutmonteringen våga kryssa in att man tappat ett kort eller skadat detta låter jag stå för individens arbetsmoral.
Men att påstå att det är omöjligt, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

I fabriken sker det inga sådana skador.
Dessutom är det ingen fraktskada eftersom paketet är helt.

Så antingen har komplett packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är osannolikt.
Eller så har du packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är sannolikt.

Du kommer inte kunna bevisa att du inte har gjort den skadan.

Herregud. Det är inte flygplan eller raket industri där varje del är noga uppmärkt och kontrollerad. Troligtvis sker endast stick prov, d.v.s. så kontrollerar man endast t.ex. var 1000:e bit eller nåt liknande. Detta kan därför lätt slinka förbi och ska säkerligen också göra det då det egentligen inte påverkar produkten på ett negativt sätt.

Permalänk
Medlem

Kollar man videon vid tiden 1:00 och jämför med bilden på skadan så kan man nog utesluta fall, frakt och monteringsskador för området med skadan är långt in, skyddad och på sidan som är mot moderkortet när den är i datorn.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad allt tjafs är om. För mig är det ganska solklart, produkten är skadad vid leverans och ska reklameras, dvs bytas ut utan kostnad (t.ex. frakt) eller pengarna tillbaka. Eftersom det är inom 6 månader from inköpsdatum är det tillverkaren/återförsäljaren som måste påvisa att skadan inte fanns från början. Hur återförsäljaren, speditören och tillverkaren löser det sinsemellan vem som ska stå för skadorna är deras problem.

Skrivet av Konsumentköplag (1990:932):

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Jag tror problemet här att Komplett's kundtjänstrepresentant antingen missförstått eller har dålig koll på lagen, samt låter sig hunsas av tillverkaren som sitter utomlands och definitivt inte har någon koll på Sveriges ganska strikta konsumentköplag.

Reklamera omgående, om @Komplett stretar emot skicka till ARN. Här ska inte daltas.

---

Ni som hävdar att skadar "omöjligt" kan ha uppstått i fabrik, trollar ni eller? Ni låter som tomten som hävdade att Titanic var osänkbart tills det drämde in i ett isberg och sjönk som en sten.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

Ni som hävdar att skadar "omöjligt" kan ha uppstått i fabrik, trollar ni eller? Ni låter som tomten som hävdade att Titanic var osänkbart tills det drämde in i ett isberg och sjönk som en sten.

Måste instämma, mänskliga händer lägger ner korten i påsar, i kartongen, sätter på klisterlappar som ska visa att förpackningen ej är bruten. Man kan inte påstå att det inte är är möjligt från fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag finner ingen anledning att misstro TS som vissa verkar göra, tycker det känns konstigt att @Komplett inte varit mer behjälpliga i ärendet.

Även om vi hypotetiskt skulle säga att Komplett har rätt att neka retur, så känns det riktigt klantigt att inte var smart nog att vara vänligare i sitt bemötande och att visa vilja att hitta en lösning på problemet för en av sina kunder.

Jag har sedan länge haft en dålig kännsla av @Komplett och vänder mig personligen inte längre till deras butik sedan jag fick "gnälla" i 3 månader på att få byta ut ett paket med 4st defekta DDR2 minnen, dock var det många herrans år sedan.

Hoppas det löser sig för dig till slut!

Nu svarade ju Komplett i tråden, ursäktade sig och sa att de skulle kika på saken via PM. Det är väl bra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Giuffria:

Herregud. Det är inte flygplan eller raket industri där varje del är noga uppmärkt och kontrollerad. Troligtvis sker endast stick prov, d.v.s. så kontrollerar man endast t.ex. var 1000:e bit eller nåt liknande. Detta kan därför lätt slinka förbi och ska säkerligen också göra det då det egentligen inte påverkar produkten på ett negativt sätt.

Nä och det är inte heller så att en fläns blir bockad av sig själv på fabriken heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Bevisligen har det gjort det, jag har ingen aning om hur MSIs fabrik ser ut, kedjan från dem till Komplett, tillverkning etc och jag bryr mig inte särskilt mycket heller, det är något som Komplett får hantera gentemot MSI, som kund förväntar jag mig en hel produkt med garanti som utlovat.

Angående bevisning så har jag loggat datum och tidpunkt för uthämtning, datum på bilderna i Google foto, samt har ett vittne som var med när jag öppnade kartongen och tog ur kortet, och som var den första att notera skadan på flänsarna, varpå jag tog bilderna, jag borde ha filmat det som King Grub föreslog men det får bli för framtida referens.

Jag ogillar starkt att det finns personer som antyder att jag ljuger, jag ville främst ha konsumentvägledning och råd kring vad som är korrekt, skäligt, etc, inte en oseriös bedömning av min trovärdighet, detta betackar jag mig i tråden.

Jag kontaktade dem inte för att få ett nytt kort, det var deras förslag från början, vänligen håll det i åtanke.

Mvh

Oavsett om du gjort det eller inte så blir det nog svårt att bevisa att du inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Nä och det är inte heller så att en fläns blir bockad av sig själv på fabriken heller.

Dessa flänsar tillverkas i en maskin och trycks troligtvis sedan på heatpipsen i en annan maskin. Och en maskin kan det förövrigt bli fel på. Det kan handla om en strömspik eller vad som helst för att en maskin/robot ska flippa ur och vips så har du böjda flänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu svarade ju Komplett i tråden, ursäktade sig och sa att de skulle kika på saken via PM. Det är väl bra?

Jo visst, men ska det verkligen behövas ett foruminlägg på Sweclockers? Men råkar man ut för något man själjv anser som negativt så lär man ju tänka en eller två gånger innan man använder samma företag igen?

@Komplett hade ju lätt kunnat undvika att en kund känner sig fått ett negativt bemötande ifrån början så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

I fabriken sker det inga sådana skador.
Dessutom är det ingen fraktskada eftersom paketet är helt.

Så antingen har komplett packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är osannolikt.
Eller så har du packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är sannolikt.

Du kommer inte kunna bevisa att du inte har gjort den skadan.

Dagens löjligaste påstående, skeppas säkerligen ut 100-tusentals skadade och defekta produkter årligen till slutkonsument.
Förövrigt ligger bevisbördan på tillverkaren att bevisa att kortet lämnade fabriken helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Kylflänsar på heatpipes är oftas lödda men kan ibland på det billigaste vara pressade men har då oftas betydligt sämre värmelednigs förmåga.

Jag hade den första eller andra zalman kylaren med heatpipes som funkade bra men vid en uppgradering så råkade jag peta den avett lågt vardagsrums bord å den åkte i golvet och fick en något större (yta) än den i tråden och två flikar var lite mer börjda.
Dvs inte så mycket mer än i tråden.
Körde den i nya burken ett tag och den funkade men började ha lite problem med att kyla en riktigt överklockad core2duo men inte på grund av skadan mer för att den överlag var lite för klen.
Så efter ett tag blev det ett köp av en noctua kylare som gjorde underverk med tempen.

Zalman kylaren blev då förpassad tillbaks till där den tidigare suttit (kommer ej ihåg vad dock) som nu hade blivit en htpc och ej överklockad längre då det ej behövdes.
Men innan monteringen så tänkte jag varför inte räta ut kylflänsarna så tog 1min och försiktigt rätade ut dom monterade och några min efter start så dog htpc och samma sak et par gånger efter lite felsökande så upptåckte jag att kylflänsarna var kalla men cpu brännhet.
Dvs cpu vart för varm och slog av datorn för att skydda sig (har för mig att det var amd´s första cpu som gjorde detta).
Monterade av/på kylaren igen men hade ett bra kylpasta avtryck dvs den var korrekt monterad och samma sak igen.

Slutsats var att mitt försiktiga och ganska lite böjande av kylflänsarna hade punkterat heat pipen (var enbart en lång) som flänsarna var fastlödda på det hade nog inte hänt om dom varit pressade på hetapipen istället om jag får gissa.

Har även hänt en gång för en kompis på en kylare (bil) när han små pillade på flänsarna för att få dom få som var böjda att se bättre ut (var en show bil därav att allt skulle vara 100%).
Och det var en helt ny kylare han hade köpt enbart för att den skulle se bättre ut men den hade ett tiotal flänsar som var lite små böjda och att få en ny kylare i bättre skick är nästintill helt omöjligt då ALLA har minst ett par böjda.

Sedan dess har JAG inte böjt tillbaks några kylflänsar då det helt enkelt inte är värt risken för MIG.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

@xtQ: Men snälla... du gör ingen reklamation. Du ska anmäla skadan till Postnord och sedan kontakta återförsäljaren som i sin tur sköter reklamationen mot Postnord.

Men snälla. Han har ingått ett avtal med Komplett som innefattar köp och leverans av ett grafikkort. Han har inte ingått något avtal med PostNord.

Komplett är ansvarig för varan fram tills kunden har varan i handen.
(Köplagen 13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet)

Dvs komplett är ansvarig för varan fram tills kunden har den i handen. Skadan har uppstått när komplett har ansvar för den,
då är det till komplett han ska reklamera. Komplett i sin tur får driva ärendet mot postnord.