Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort skadat vid leverans, Komplett vägrar garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

@Aeig Strunta i vad komplett/msi kommer fram till. Skicka tillbaka kortet på ångerrätten, så kan de göra vad de vill med kortet efter det.

Jag har sedan länge blockat webhallen, och efter sånna här histroier så kanske man även skall blocka komplett, och bara använda sig av Inet.

Eftersom han börjat använda kortet gäller inte längre ångerrätten. Detta är ett reklamationsärende.

Skrivet av MinscS2:

Skönt att det löste sig, men samtidigt lite märkligt att dom gjort en helomvändning i frågan innan dom fårr svar av MSI.

Komplett är vettiga, ibland måste man tjata på dom lite först bara.

Inte ett dugg märkligt, kan enkelt förklaras av att den som handhar ärendet konsulterat någon som faktiskt har koll på konsumentköplagen. Vad MSI beslutar är oväsentligt vad reklamationsrätten beträffar.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jay-C:

Eftersom han börjat använda kortet gäller inte längre ångerrätten. Detta är ett reklamationsärende.

Inte ett dugg märkligt, kan enkelt förklaras av att den som handhar ärendet konsulterat någon som faktiskt har koll på konsumentköplagen. Vad MSI beslutar är oväsentligt vad reklamationsrätten beträffar.

Ångerrätten gäller även fast du använder saken, läs på lagen innan du säger saker.
Ångerrätten gäller 14 dagar från du hämtar ut produkten från posten.

Du får til och med skicka tillbaka de utan original kartong men då får butiken dra av kostnad för kartongen.

Så snälla sluta sprid false info.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att trådskaparen klantat sig vid uppackning/montering av varan och nu vill ha kortet utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Rent spontant känns det som att trådskaparen klantat sig vid uppackning/montering av varan och nu vill ha kortet utbytt.

Rent spontant känns det som att du är en dryg typ.

TS har ju fått rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Rent spontant känns det som att du är en dryg typ.

TS har ju fått rätt.

Jag skrev ju "rent spontant" dvs vid en första tanke.

Kul att TS fick rätt, klart att man inte skall få produkter som är pajj och speciellt inte använda när man köper dom som nya.
Men, min första tanke var att det verkade som att TS klantat sig.

Permalänk
Medlem

Kul för dig TS att du fick rätt och att du fick kortet utbytt som du ska ha rätt till

I en värld där PR och allmän uppfattning är allt så handlar det om att skrika mest och skrika högst. Det är det bästa sättet att få hjälp. Ganska snabbt så börjar den dåliga PRen kosta mer än att hjälpa kunden och vips så löser det sig plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Rent spontant känns det som att trådskaparen klantat sig vid uppackning/montering av varan och nu vill ha kortet utbytt.

Kanskje du burde lese tråden fra start i stedet for komme med slike påstander? OP ville fra start bare være sikker på at garanti og reklamasjon forsatt ville være gyldig dersom OP ville akseptere et prisfratrekk på grunn av denne skade der er på kjøleren. OP oppfattet ike heller skaden som stor nok for å ha noen praktisk betydning for funksjon på kortet.

Komplett svaret i stedet med at all garanti og rett til reklamasjon ville bli opphevet pga denne skade, du kan selve se skaden omfang på bildet OP la opp her på forumet. Det sier seg selv at det er uholdbart å miste all rett til å reklamere eller bruke garanti dersom det ville vise seg å oppstå andre problemer i fremtiden.

Det er også alle rede blitt nevnt her i denne tråd at det er fullt mulig at kjøleren ved montering på grafikk kortet (PCB) i fabrikk kan ha hatt en defekt som ikke er blitt notert eller oppstått ved handteringen innen den ble lagt inn i original forpakningen. Bilder der viser original forpakningen viser ikke heller på noen synbare skader, hverken utenpå eller inne. Selve plast delen der beskytter flensene på kjøleren har ikke heller noen merke der ville kunne være tegn på slag mot golv eller lignende og en skruv ville neppe bøye flensene fra venstre til høyre slik det virke på bildet der en kan se disse.

Bare det å påstå at det aldri kan skje feil i fra fabrikk er i seg å gå vel langt. Det er skjedd og vil kunne skje også ved fullt automatiserte systemer feil som ikke burde skje fra fabrikk. Som forbrukere må en også kunne regne med at faktisk bli trodd og ikke alltid bli satt i anklage benken. I følge svensk KKL er det også de første 6 mnd tilvirkeren som må kunne sannsynliggjøre at skaden ikke var fra fabrikk eller at produktet hadde slike egenskaper, så Komplett.se har i grunnen forsøkt å legge ansvaret i fra seg som selgere.

[EDIT]

Gratulere @Aeig! Få håpe du vil slippe krangel i fremtiden med ditt nye kort! Hygg deg med spill på jule aften!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Ångerrätten gäller även fast du använder saken, läs på lagen innan du säger saker.
Ångerrätten gäller 14 dagar från du hämtar ut produkten från posten.

Du får til och med skicka tillbaka de utan original kartong men då får butiken dra av kostnad för kartongen.

Så snälla sluta sprid false info.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja!
Ångerrätten säger att man har rätt att undersöka/prova varan så man kan bilda sig en uppfattning av hur den är.
Så med andra ord är den en tolkningsfråga och tex grafikkort behöver man inte prova speciellt länge innan man har kunnat skaffa sig en upppfattning hur det fungerar/låter/överklockar/osv.

Om du tex provar det i 14timmar med en snabb koll av hur bra det överklockar så skulle jag säga att det är ok men sitter du och benchmarkar/max överkockar det i 13 dagar och 23timmar innan du ångrar dig så är ångerrätten borta enligt mig sen om butiken kan bevisa det är en helt annan sak.
Har du kortet/kartongen liggandes i 13 dagar och sen öppnar/provar det så har du ångerrätten kvar dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Nja!
Ångerrätten säger att man har rätt att undersöka/prova varan så man kan bilda sig en uppfattning av hur den är.
Så med andra ord är den en tolkningsfråga och tex grafikkort behöver man inte prova speciellt länge innan man har kunnat skaffa sig en upppfattning hur det fungerar/låter/överklockar/osv.

Om du tex provar det i 14timmar med en snabb koll av hur bra det överklockar så skulle jag säga att det är ok men sitter du och benchmarkar/max överkockar det i 13 dagar och 23timmar innan du ångrar dig så är ångerrätten borta enligt mig sen om butiken kan bevisa det är en helt annan sak.
Har du kortet/kartongen liggandes i 13 dagar och sen öppnar/provar det så har du ångerrätten kvar dock.

@grizzly666

Köper du från komplett kan du benchmarka i 59 dar då de har 60 dagar öppet köp.

https://www.komplett.se/kundservice/60-dagars-oeppet-koep/

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nja!
Ångerrätten säger att man har rätt att undersöka/prova varan så man kan bilda sig en uppfattning av hur den är.
Så med andra ord är den en tolkningsfråga och tex grafikkort behöver man inte prova speciellt länge innan man har kunnat skaffa sig en upppfattning hur det fungerar/låter/överklockar/osv.

Om du tex provar det i 14timmar med en snabb koll av hur bra det överklockar så skulle jag säga att det är ok men sitter du och benchmarkar/max överkockar det i 13 dagar och 23timmar innan du ångrar dig så är ångerrätten borta enligt mig sen om butiken kan bevisa det är en helt annan sak.
Har du kortet/kartongen liggandes i 13 dagar och sen öppnar/provar det så har du ångerrätten kvar dock.

Det du sier her overfor er irrelevant ettersom det har intet med hvordan denne tråd startet!

Ånger Rätten gjelder først når en kontakter selgeren for å gi beskjed at en vil bruke retten til Ångre seg i følge KKL og Lagen om Distansavtal. Det er først da du som kjøpere gir beskjed at du vil bruke denne mulighet, som Ånger Rätten vil bli aktuell det må skje senest 14 dager etter du fikk varen utlevert. Loven om Distanseavtal er angir kun et minimum, der Komplett tilbyder opp 60 dager i stedet på "Öppet köp" (egentlig er begrepet Öppet köp kun brukt ved kjøp i fysisk butikk og da en frivillig avtale butikken kan gi og da bør en sikre seg at det vil fremgå av kvittering eller lignende).*

En har iflg Lagen om Distanseavtale 14 dager på seg å "undersøke", hvilket vil si at har rett å montere, installere nødvendige drivrutiner og bruke produktet (forutsatt en ikke fysisk skader produktet) i løpet av denne tid.

Overklokking er i en grå zone, men er kortet kjøpt og også blitt markedsført som overklokkingsbar, så vil det inngå i den normale funksjon som kortet skal også klare av (innenfor rimelige grenser). Ånger Rätten skal gi kjøperen en mulighet for skape seg en oppfattelse om produktet oppfyller de krav for funksjon som kjøperen stiller og samtidig skal det også gjøre det mulig for selgeren å få solgt produktet videre til en annen kunde, uten å medføre alt for stort tap for selgeren. Ånger Rätten fyller samme funksjon her som demo eksempel i butikker gjorde tidligere.

Kan vi forholde oss til de lover og regler som gjelder i stedet for å bare slenge rundt med synsing?

[EDIT] *

Når en leser Komplett.se avtale for 60 dager Öppet köp, så er det på kanten at de kan trekke 10% eller opp 500 kr for original forpakning dersom det ville savnes eller er blitt skadet under åpningen av produktet. En del produkter er umulig å bruke uten forpakningen ville ta skade og 500 kr er rett mye for å erstatte utgiften for en ny forpakning, forutsatt at den er blitt ordentlig pakket ved retur.

Det er altså ikke sikkert noen fordel med disse 60 dager, dersom en ender opp med "avgifter" på den her måten.

La til kommentar om Öppet köp og Komplett.se betingelser for å forpakning
Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan hjälpa men har köpt mer än ett Nvidia-grafikkort med likande skador från fabrik. Kanske inte lika uttalade skador som TS har men tror att det lätt kan bli skador där vid tillverkningen. Inget som påverkat mina korts prestanda eller livslängd iaf. Tycker Kompletts erbjudande om 5% låter rimligt men då självklart skall även garantin gälla.

/OP

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

Eftersom han börjat använda kortet gäller inte längre ångerrätten. Detta är ett reklamationsärende.

Inte ett dugg märkligt, kan enkelt förklaras av att den som handhar ärendet konsulterat någon som faktiskt har koll på konsumentköplagen. Vad MSI beslutar är oväsentligt vad reklamationsrätten beträffar.

Ångerrätten försvinner inte i samma sekund man börjat använda en produkt - då hade ju det inte funnits någon poäng med den öht. Man får absolut prova en produkt och se om den lever upp till ens förväntningar, det inkluderar att montera och testa ett grafikkort, packa upp och testa en skärm, etc. Kan från personlig erfarenhet intyga att Komplett är väldigt generösa när det kommer till hur de hanterar ångerrätt för övrigt.

Låt inte så självsäker om du inte är 100% på att du har rätt, du lurar bara folk.

Skrivet av Konsumentverket:

Du har rätt att undersöka varan.

Du har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion. Men tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt. Gör du det riskerar du att få ersätta säljaren för varans värdeminskning. För att säljaren ska ha rätt till ett värdeminskningsavdrag måste du ha fått information om det i samband med att du ingick avtalet

Ang. ditt andra stycke så vet varken du eller jag vad som hänt hos Komplett.
Jag gissar att denna tråden är anledningen till att @Aeig fick rätt till slut.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@grizzly666

Köper du från komplett kan du benchmarka i 59 dar då de har 60 dagar öppet köp.

https://www.komplett.se/kundservice/60-dagars-oeppet-koep/

Nä. Öppet köp är inte samma sak som ångerrätt.

Edit: Fast jo. Komplett kör ju faktiskt med samma regler vid öppet köp som vid ångerrätt. Bra av komplett. Andra butiker brukar inte tillåta att sakerna är använda vid öppet köp.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nä. Öppet köp är inte samma sak som ångerrätt.

Edit: Fast jo. Komplett kör ju faktiskt med samma regler vid öppet köp som vid ångerrätt. Bra av komplett. Andra butiker brukar inte tillåta att sakerna är använda vid öppet köp.

Skillnaden är OM komplett skulle krångla/vägra/etc så har du efter ångerrättens 14 dagar ingen svensk lag i ryggen att åberopa längre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Ångerrätten gäller även fast du använder saken, läs på lagen innan du säger saker.
Ångerrätten gäller 14 dagar från du hämtar ut produkten från posten.

Du får til och med skicka tillbaka de utan original kartong men då får butiken dra av kostnad för kartongen.

Så snälla sluta sprid false info.

Skrivet av MinscS2:

Ångerrätten försvinner inte i samma sekund man börjat använda en produkt - då hade ju det inte funnits någon poäng med den öht. Man får absolut prova en produkt och se om den lever upp till ens förväntningar, det inkluderar att montera och testa ett grafikkort, packa upp och testa en skärm, etc. Kan från personlig erfarenhet intyga att Komplett är väldigt generösa när det kommer till hur de hanterar ångerrätt för övrigt.

Låt inte så självsäker om du inte är 100% på att du har rätt, du lurar bara folk.

Dito. Man har rätt att undersöka och använda produkten för att avgöra om den motsvarar förväntningarna, det är mycket riktigt. Men i det här fallet har han tagit produkten i dagligt bruk i sådan mån att man kan anse att den inte längre är i väsentligt oförändrat skick, vilket är rekvisitet för att ångerrätten ska gälla. Det är möjligt att vissa återförsäljare är snällare än andra, men att hävda det rstolpe hävdar skulle gälla generellt är om något "false info".

Eftersom det handlar om en skada vid leverans, inte att kunden vill ångra köpet även om produkten är felfri, så förstår jag inte varför man skulle behandla det som något annat än en reklamation. Vilket ÅF dessutom nu har beviljat, så hela saken med ångerrätt är null och void.

Citat:

[...]
Enligt 2 kap. 12 § distans- och hemförsäljningslagen gäller att då köp genomförts på distans får konsumenten utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i ”väsentligen oförändrat skick”. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten. Det ska även tilläggas att ångerrätten inte är att likställa med en prövningsrätt.

Fråga måste då ställas vad som avses med ”väsentligen oförändrat skick”. Enligt praxis så medför inte ett brytande av förpackning eller emballage att varan anses förändrad, ett sådant ingrepp anses vara i sin ordning för att varan ska kunna undersökas. I ett fall från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) (2008-0843) vid ett köp av dator ansågs denna inte vara i väsentligen oförändrat skick då konsumenten startat den, gjort några inställningar samt fyllt i vissa personliga uppgifter. Vidare har i ett ytterligare avgörande hos ARN (2007-5385) angående vibrationsplatta som använts vid upprepade tillfällen men i liten mån ansetts ha tagits i bruk i den mån att produkten inte kunde anses vara i väsentligen oförändrat skick. [...]

https://lawline.se/answers/vasentligen-oforandrat-skick-vid-d...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Skillnaden är OM komplett skulle krångla/vägra/etc så har du efter ångerrättens 14 dagar ingen svensk lag i ryggen att åberopa längre.

Jo faktisk. Det har prövats förr och utfästelser i samband med marknadsföring anses bindande. Garantier är ett exempel.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Har komplett åtagit sig att erbjuda öppet köp men inte vill stå för sitt åtagande är varan felaktig.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Och man kan häva köpet med hänvisning på utfästelsen (läs: ingången avtal med köparen).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tyvärr så enkelt att tråden fick uppmärksamhet.

Nja, han hade också skickat in bevis som styrker att det kan vara som han påstår (med de videor mm).

Tror inte komplett gör detta för att jävlas, utan de kunde helt enkelt inte förstå hur skadan kunde ske om inte TS själv gjort den. När de fick info om att det faktiskt är möjligt, och tydligen så pass vanligt att det fastat på videor, så fick man ju ta ställning till det + att kunden stod fast, med vittne, bilder och tidslinje på att det är så.

Finns ju incidenter med skador från fabrik som är helt otroliga.
Här är ett ex:

Det är grenuttag med överspänningsskydd, som packats, skeppats, packats upp i affär och sedan kommit hela vägen till kund... i det skick den är, vilket borde med all logik vara omöjligt.

Permalänk
Medlem

Vad gäller ångerrätten så ändrades det lite i lagen för några år sedan; lagarna i olika länder skulle harmoniseras inom EU eller något sådant.

Numera krävs inte längre väsentligen oförändrat skick, "endast testa, inte använda" eller liknande för att ångerrätten skall gälla. För produkter som inte omfattas av undantag så gäller alltså 14 dagar.

Om en produkt drabbats av en värdeminskning p.g.a. användande utöver vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion och egenskaper så har dock säljaren rätt att få ersättning för denna värdeminskning.

Det har tidigare slagits fast att kostnaden för att införskaffa ny förpackning om så krävs är något som ligger på säljaren.

Spekulation: Lagen efter ovan nämnda ändring är dock möjlig att tillämpa även på förpackningen. Det skulle i så fall innebära att exempelvis öppnandet av en blisterförpackning inte är något som säljaren kan få ersättning för (då det krävs för att fastställa produktens egenskaper/funktion). Däremot om en förpackning som med lätthet kan öppnas utan att skadas, t.ex. en kartong plomberad med en tejpbit, rivs sönder fullständigt så kan säljaren kräva ersättning då detta är utöver vad som krävs för att fastställa produktens egenskaper/funktion. Detta är, mig veterligen, inte prövat än, så troligtvis kvarstår för tillfället den gamla tolkningen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Aeig och @AllaTvivlare:

Jag har fått (nya) grafikkort över alla dessa år med skadade fins/flänsar i nya, hela, uppenbart ouppackade kartonger. Minst två stycken. När jag såg OP's bild tänkte jag på mitt 1070 (eller var det 770?) med liknande skada. Även i fall där flänsarna är skymda och inte kan kommas åt har skador funnits (så inget fall av tapp i golv osv). Jag har alltid tänkt att det hänt i fabrik vid hantering plus att det aldrig har påverkat stabiliteten på själva korten. Det är som ett jack i matbordet, estetiskt men påverkar inte funktionen. Hade jag dock pyntat mer än några tusenlappar för en GPU hade jag nog tänkt om gällande garantin, liksom OP.

Jag läste genom första sidan och skimmade genom en del, vad jag inte förstår är hur många som rakt ut påstår att OP försöker fuska, och hur många upvotes dessa inlägg fått. Inte fråga, inte undra, utan rakt ut anklaga. Hur kan ni öht vara så säkra att felet är OP's? Det luktar "åh nån påstår sig blivit felaktigt bannad och ber om unban på forumet så han måste 100% vara en fuskare" över det hela. Alt. "om det inte hänt mig lär det inte hända andra", eller nåt sånt.

På riktigt, har ingen fått en GPU med defekter i flänsarna? Har ni tittat ordentligt? Jag skummade bara genom tråden så kanske missat.

Att påstå att (massproducerat) fabriksfel är omöjligt är väl ett ganska löjligt påstående? Eller?

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

@Aeig och @AllaTvivlare:

Jag har fått (nya) grafikkort över alla dessa år med skadade fins/flänsar i nya, hela, uppenbart ouppackade kartonger. Minst två stycken. När jag såg OP's bild tänkte jag på mitt 1070 (eller var det 770?) med liknande skada. Även i fall där flänsarna är skymda och inte kan kommas åt har skador funnits (så inget fall av tapp i golv osv). Jag har alltid tänkt att det hänt i fabrik vid hantering plus att det aldrig har påverkat stabiliteten på själva korten. Det är som ett jack i matbordet, estetiskt men påverkar inte funktionen. Hade jag dock pyntat mer än några tusenlappar för en GPU hade jag nog tänkt om gällande garantin, liksom OP.

Jag läste genom första sidan och skimmade genom en del, vad jag inte förstår är hur många som rakt ut påstår att OP försöker fuska, och hur många upvotes dessa inlägg fått. Inte fråga, inte undra, utan rakt ut anklaga. Hur kan ni öht vara så säkra att felet är OP's? Det luktar "åh nån påstår sig blivit felaktigt bannad och ber om unban på forumet så han måste 100% vara en fuskare" över det hela. Alt. "om det inte hänt mig lär det inte hända andra", eller nåt sånt.

På riktigt, har ingen fått en GPU med defekter i flänsarna? Har ni tittat ordentligt? Jag skummade bara genom tråden så kanske missat.

Att påstå att (massproducerat) fabriksfel är omöjligt är väl ett ganska löjligt påstående? Eller?

Håller med, sen har ju TS ett vittne (sen om det finns eller inte kan vi inte spekulera i här är ju upp till butiken i så fall).

Sen upphäva garantin för denna skada är bortom mitt förstånd, vist heatpipen kan ju bli skadad (men då kommer ju grafikkortet i stället stänga av innan kortet tar skada, om det blir överhettat).

Platsen för skadan skulle snarare vara om man var oförsiktig och klämde på flänsarna med fingrarna (tappskador hade blivit ute i kanterna om man inte tappar korten på bordskanten). Så själva kortet har troligen TS inte tappat eller förstört (så det är väl kylaren som inte ska täckas med garanti i så fall inte kortet som troligen inte åkt i golvet).

@makatech Jag tror det beror också på trådens popularitet (vet inte om TS visade upp mer bevis vid sin senaste kontakt heller, bilderna och tidstämplingen har han visat upp tidigare och fick avslag). Så fort något blir uppmärksamt, brukar många företag göra rätt för sig (är lite synd det ska behöva dras så långt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow

Ja, du har rätt och jag förstår komplexiteten i detta ärende men jag är ganska säker på att Komplett tjänar på att upprätthålla deras goda rykte bland oss på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Kanske man ska filma nästa uppackning av kapitalvara med mobilen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abc80piggyback:

Kanske man ska filma nästa uppackning av kapitalvara med mobilen...

Varför det? (Eller menar du som vanlig "unboxing", skrytvideo?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Varför det? (Eller menar du som vanlig "unboxing", skrytvideo?)

Ursäkta om jag var otydlig, tänker bara att om man filmar uppackningen med exempelvis mobilen, alltifrån hur paketet ser ut utanpå till hur produkten ser ut uppackad, blir det lättare kunna visa på ifall eventuella skador orsakats av ovarsam uppackning/klantighet av en själv eller ifall produkten var faktiskt levererades skadad. Sen är det kanske inte alltid lika lätt att visa på om det är en transportskada eller ej, paketet kanske kan se oskadat ut men tappats i alla fall på vägen. Borde kunna underlätta en eventuell diskussion med företaget där man köpt varan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abc80piggyback:

Ursäkta om jag var otydlig, tänker bara att om man filmar uppackningen med exempelvis mobilen, alltifrån hur paketet ser ut utanpå till hur produkten ser ut uppackad, blir det lättare kunna visa på ifall eventuella skador orsakats av ovarsam uppackning/klantighet av en själv eller ifall produkten var faktiskt levererades skadad. Sen är det kanske inte alltid lika lätt att visa på om det är en transportskada eller ej, paketet kanske kan se oskadat ut men tappats i alla fall på vägen. Borde kunna underlätta en eventuell diskussion med företaget där man köpt varan.

Mmm, skulle kunna vara så men hur svårt är det att göra en sådan video i efterhand? Tänker på eventuellt bevisvärde; jag skulle inte lita på en sådan video för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Mmm, skulle kunna vara så men hur svårt är det att göra en sådan video i efterhand? Tänker på eventuellt bevisvärde; jag skulle inte lita på en sådan video för fem öre.

Joo, det ligger mycket i det du säger. Inte så trovärdigt att kunden skulle ha för vana att spela in en video. Antar att det man allmänt kan göra är att minimera risker för krångel genom att se till att man är riktigt säker på att man vill ha en viss produkt, har läst på tester osv, så att man slipper försöka ångra ett köp, och att de få gånger något händer vara saklig och ärlig mot företaget där man köpt produkten. Med en vänlig inställning mot kundtjänsten ökar chansen att få bra hjälp. Har själv faktiskt aldrig råkat ut för att en produkt jag köpt via nätet varit trasig eller att jag blivit lurad. Har köpt från de stora kända men även från utlandet som AliExpress. Vad jag menar är att då det faktiskt händer så sällan så får man ta det lite med ro hur trist det än känns och våga tro på att det var en sällanhändelse. Bara allmänna åsikter, inte riktat mot TS eller någon annan. Får passa på att önska God Jul, ifall någon orkar läsa hela detta stycket

Permalänk
Medlem

Hoppas du fick poengar emellan Duke och Zotac-kortet då Duke verkar vara ett väldigt mycket bättre kort på alla fronter inkl. kylningen. Alternativt att du får låna ett Zotac under tiden de kan skaffa ett nytt Duke åt dig. Personligen hade jag inte tagit det bytet.

Dessutom borde inte Komplett få nån cred alls i denna sak då det helt enkelt är TS som har haft rätt från första början. Tvärtom borde komplett gå ned på knäna för att dom över huvud taget provade att skylla på dig.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv

De borde ha löst detta från början och inte krånglat med @Aeig. Återigen, för er som tycker att vi har FÖR bra konsumenträtt så är det en påminnelse att vi kanske inte är bäst i klassen längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda sjuka i denna historia är att Komplett menar på att detta kosmetiska fel får all garanti att upphöra och det låter vansinnigt i mina öron.

De borde tagit tillbaka kortet, sålt det som fyndvara med text om att det finns en kosmetisk skada på kylflänsen och sålt det till självkostnadspris, och undvikit all dålig publicitet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Rent spontant känns det som att trådskaparen klantat sig vid uppackning/montering av varan och nu vill ha kortet utbytt.

Nej, trådskaparen har inte klantat sig : ) Hursomhelst är det löst nu, Komplett godkände RMA på MSI kortet och jag fick det bytt.

Skrivet av Chrisism8:

Kul för dig TS att du fick rätt och att du fick kortet utbytt som du ska ha rätt till

Tack, ja det var en stor lättnad, inget vidare som det började.

Skrivet av ABC80:

Vet inte om det kan hjälpa men har köpt mer än ett Nvidia-grafikkort med likande skador från fabrik. Kanske inte lika uttalade skador som TS har men tror att det lätt kan bli skador där vid tillverkningen. Inget som påverkat mina korts prestanda eller livslängd iaf. Tycker Kompletts erbjudande om 5% låter rimligt men då självklart skall även garantin gälla.

Jag håller med dig, det hade varit rimligt från början om jag hade fått behålla garantin.

Skrivet av MinscS2:

Ångerrätten försvinner inte i samma sekund man börjat använda en produkt - då hade ju det inte funnits någon poäng med den öht. Man får absolut prova en produkt och se om den lever upp till ens förväntningar, det inkluderar att montera och testa ett grafikkort, packa upp och testa en skärm, etc. Kan från personlig erfarenhet intyga att Komplett är väldigt generösa när det kommer till hur de hanterar ångerrätt för övrigt.

Låt inte så självsäker om du inte är 100% på att du har rätt, du lurar bara folk.

Ang. ditt andra stycke så vet varken du eller jag vad som hänt hos Komplett.
Jag gissar att denna tråden är anledningen till att @Aeig fick rätt till slut.

Jag får även testa ersättningskortet enligt Komplett, så det är nog inga konstigheter generellt utan du har nog rätt : )

Skrivet av Raphaei:

@Aeig och @AllaTvivlare:

Jag har fått (nya) grafikkort över alla dessa år med skadade fins/flänsar i nya, hela, uppenbart ouppackade kartonger. Minst två stycken. När jag såg OP's bild tänkte jag på mitt 1070 (eller var det 770?) med liknande skada. Även i fall där flänsarna är skymda och inte kan kommas åt har skador funnits (så inget fall av tapp i golv osv). Jag har alltid tänkt att det hänt i fabrik vid hantering plus att det aldrig har påverkat stabiliteten på själva korten. Det är som ett jack i matbordet, estetiskt men påverkar inte funktionen. Hade jag dock pyntat mer än några tusenlappar för en GPU hade jag nog tänkt om gällande garantin, liksom OP.

Jag läste genom första sidan och skimmade genom en del, vad jag inte förstår är hur många som rakt ut påstår att OP försöker fuska, och hur många upvotes dessa inlägg fått. Inte fråga, inte undra, utan rakt ut anklaga. Hur kan ni öht vara så säkra att felet är OP's? Det luktar "åh nån påstår sig blivit felaktigt bannad och ber om unban på forumet så han måste 100% vara en fuskare" över det hela. Alt. "om det inte hänt mig lär det inte hända andra", eller nåt sånt.

På riktigt, har ingen fått en GPU med defekter i flänsarna? Har ni tittat ordentligt? Jag skummade bara genom tråden så kanske missat.

Att påstå att (massproducerat) fabriksfel är omöjligt är väl ett ganska löjligt påstående? Eller?

Tack för ditt inlägg, det var väldigt informativt, håller helt med dig och jag tror det kommer något gott ur detta.

Skrivet av Broken-arrow:

Håller med, sen har ju TS ett vittne (sen om det finns eller inte kan vi inte spekulera i här är ju upp till butiken i så fall).

Sen upphäva garantin för denna skada är bortom mitt förstånd, vist heatpipen kan ju bli skadad (men då kommer ju grafikkortet i stället stänga av innan kortet tar skada, om det blir överhettat).

Platsen för skadan skulle snarare vara om man var oförsiktig och klämde på flänsarna med fingrarna (tappskador hade blivit ute i kanterna om man inte tappar korten på bordskanten). Så själva kortet har troligen TS inte tappat eller förstört (så det är väl kylaren som inte ska täckas med garanti i så fall inte kortet som troligen inte åkt i golvet).

Jag hade ett vittne om det hade behövt gå tillräckligt långt, nu löste det sig i slutändan så det var en lättnad.

Skadan var orimlig att den ej skulle vara från fabrik, kylaren i övrigt är i perfekt skick, Komplett har även godkänt RMA på det.

Skrivet av abc80piggyback:

Kanske man ska filma nästa uppackning av kapitalvara med mobilen...

Ja, det kommer jag garanterat göra : )

Skrivet av marcusOCZ:

Hoppas du fick poengar emellan Duke och Zotac-kortet då Duke verkar vara ett väldigt mycket bättre kort på alla fronter inkl. kylningen. Alternativt att du får låna ett Zotac under tiden de kan skaffa ett nytt Duke åt dig. Personligen hade jag inte tagit det bytet.

Dessutom borde inte Komplett få nån cred alls i denna sak då det helt enkelt är TS som har haft rätt från första början. Tvärtom borde komplett gå ned på knäna för att dom över huvud taget provade att skylla på dig.

Jag behövde inte betala något extra för Zotac kortet trots att det är dyrare, jag håller med dig i att Duke kortet antagligen är bättre som helhet men jag ville inte behöva vänta längre och det är inga stora skillnader : )

I övrigt skötte sig Komplett grymt bra när dom väl kom till beslut i förra veckan, dom har väldigt bra medarbetare på sin kundtjänst.

Skrivet av CubaCola:

Det enda sjuka i denna historia är att Komplett menar på att detta kosmetiska fel får all garanti att upphöra och det låter vansinnigt i mina öron.

De borde tagit tillbaka kortet, sålt det som fyndvara med text om att det finns en kosmetisk skada på kylflänsen och sålt det till självkostnadspris, och undvikit all dålig publicitet.

Jag tror att det i grund och botten kommer från MSI till Komplett, infon om att det ej kan ske i fabrik, något som har bevisats vara falskt i denna tråd.

Det är lätt att vara efterklok, men det viktigaste är att det löste sig i slutändan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED