Råd om M.2 SSD behövs

Permalänk
Medlem

Råd om M.2 SSD behövs

Sonen har önskat sig en extra disk i julklapp till sin ganska nya speldator - och jag ska glatt erkänna att det var ett tag sedan jag botaniserade bland diskar och jämförde moderkort och sånt sist. Nån M.2 SSD har jag tex aldrig ägt, men en sådan sitter redan i sonens dator.

Jag tänkte därför att det kanske vore bra att köpa en till M.2 SSD till honom. Den i burken är en Kingston A1000 480GB M.2 SSD och komplett har sådana för 879 kr just nu.

Moderkortet är ett ASUS ROG STRIX B450-E GAMING (https://www.inet.se/produkt/1901312/asus-rog-strix-b450-e-gam...). Läser jag rätt i specen att man kan klämma in 2 st M.2 SSD:ar på det kortet? Eller ska jag se till att köpa en "vanlig" SSD istället? Tex en Samsung 860 EVO 500 GB Det finns expansionsplatser över så det är inte nåt problem egentligen.

(Han har en Ryzen 5 CPU, disken som ovan, ett 1070 Ti grafikkort och 16 GB minne i burken.)

Så... M.2 eller inte M.2 i julklappssäcken?

Permalänk
Medlem

med en till m2 så slipper du satakablar från moderkort och nätagget om man har valet att kunna låta bli (modulärt) cleanare. annars helt överflödigt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Sonen har önskat sig en extra disk i julklapp till sin ganska nya speldator - och jag ska glatt erkänna att det var ett tag sedan jag botaniserade bland diskar och jämförde moderkort och sånt sist. Nån M.2 SSD har jag tex aldrig ägt, men en sådan sitter redan i sonens dator.

Jag tänkte därför att det kanske vore bra att köpa en till M.2 SSD till honom. Den i burken är en Kingston A1000 480GB M.2 SSD och komplett har sådana för 879 kr just nu.

Moderkortet är ett ASUS ROG STRIX B450-E GAMING (https://www.inet.se/produkt/1901312/asus-rog-strix-b450-e-gam...). Läser jag rätt i specen att man kan klämma in 2 st M.2 SSD:ar på det kortet? Eller ska jag se till att köpa en "vanlig" SSD istället? Tex en Samsung 860 EVO 500 GB Det finns expansionsplatser över så det är inte nåt problem egentligen.

(Han har en Ryzen 5 CPU, disken som ovan, ett 1070 Ti grafikkort och 16 GB minne i burken.)

Så... M.2 eller inte M.2 i julklappssäcken?

Ser ut som det bara sitter en M.2 heatsink på det kortet, så jag skulle nog kört på en SATA-SSD om jag inte har bra fläktblås på den andra M.2 platsen.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Ser ut som det bara sitter en M.2 heatsink på det kortet, så jag skulle nog kört på en SATA-SSD om jag inte har bra fläktblås på den andra M.2 platsen.

Jag hade nog hellre plockat upp en kylare än kört sata

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk

Nu är det väl så att kylaren är total överflödig och gör mer skada än nytta.

En m.2 disk ska vara varm för att flashen inte ska ta skada, det är endast kontrollern som ska hållas kall. Vilket inte är några problem i de flesta fall (blir den för varm, thottlar den bara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ser ut som det bara sitter en M.2 heatsink på det kortet, så jag skulle nog kört på en SATA-SSD om jag inte har bra fläktblås på den andra M.2 platsen.

OFFT; Jag kör både en nVME och en SATA m.2 utan "kylfläns" och har inga som helst problem. Så att rekommendera en SATA-disk bara för den sakens skull är bara tecken på okunnighet.

ONT; På mitt moderkort tex så var jag tvungen att kolla hur jag skulle koppla min diskar dock, för den övre var PCI-e om jag hade en till sata SSD osv så det kan vara värt å kolla upp.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

OFFT; Jag kör både en nVME och en SATA m.2 utan "kylfläns" och har inga som helst problem. Så att rekommendera en SATA-disk bara för den sakens skull är bara tecken på okunnighet.

ONT; På mitt moderkort tex så var jag tvungen att kolla hur jag skulle koppla min diskar dock, för den övre var PCI-e om jag hade en till sata SSD osv så det kan vara värt å kolla upp.

// Marcus

Så här ser set ut på min Samsung SSD 960 EVO 250GB:

Supported Power States St Op Max Active Idle RL RT WL WT Ent_Lat Ex_Lat 0 + 6.04W - - 0 0 0 0 0 0 1 + 5.09W - - 1 1 1 1 0 0 2 + 4.08W - - 2 2 2 2 0 0 3 - 0.0400W - - 3 3 3 3 210 1500 4 - 0.0050W - - 4 4 4 4 2200 6000

Så är helt OK om man inte tänker köra det hårt mer än några sekunder åt gången, men 6W på ett okylt kort som är 22x80mm blir väldigt varmt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att en till m.2 kommer att ta upp PCI-e banor så det kan bli så att du sänker grafikkortets prestanda, visserligen marginellt.

Köp hellre en större 2.5" disk till sonen.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en större ssd SATA disk framför m2 i vanlig användning lär han inte märka skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Moderkortet har en del begränsningar som kan vara bra att känna till. Om man använder M.2_1-porten (den närmast processorn) så avaktiveras två av SATA-portarna, och när M.2_2-porten används så går grafikkortsporten på halvfart (vilket inte är så farligt som det låter, det gör i praktiken väldigt liten skillnad). M.2_2-porten har för övrigt endast stöd för PCIe, medan M.2_1 har stöd får både PCIe och SATA.

Permalänk
Medlem

Tack allesammans! Då har man lärt sig lite om M.2

Det blir en "vanlig" SSD som han får, grabben. Han kommer vara nöjd med det också! Dock finns det budgetbegränsningar (det är fler som ska ha klappar), så en SSD på runt 500GB är det största som mammas plånbok medger till detta.

(Och så ska jag kolla på var den befintliga M.2:an sitter...)

Ha en riktigt god jul allesammans!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _ae_:

Tack allesammans! Då har man lärt sig lite om M.2

Det blir en "vanlig" SSD som han får, grabben. Han kommer vara nöjd med det också! Dock finns det budgetbegränsningar (det är fler som ska ha klappar), så en SSD på runt 500GB är det största som mammas plånbok medger till detta.

(Och så ska jag kolla på var den befintliga M.2:an sitter...)

Ha en riktigt god jul allesammans!

Ladda ner moderkortets manualer. Där står vilka PCIE som används och vilka SATA som stängs av då.
Det där någon sa att Den första PCIE går på halva hastigheten . Kan säga dig utan att läsa någonstans. Första PCIE vid CPU går alltid på ful hastighet en då om du sätter 2 st m2.
Det är de andra PCIE som brukar stängas av eller gå ner i hastighet. Då brukar det sänkas från PCIE t.e.x plast 4 sen 3 sen 2. Aldrig Plats 1 där du sätter Grafikkortet.
Den enda gång du sänker hastigheten är om du sätter 2 grafikkort på plast 1 och 2.

Sen sa du SSD. Du ska köpa M2 Med PCIE.

Brukar vara så här att kör man med m2 SSD så stängs SATA 0 av. inte när man kör PCIE m2.
Sen om du sätter två m2. Så stängs Sata räknat bakifrån. Då T.e.x om du har 4 Sata så stäng 3 och 4 av och då funkar 2 och 1