Permalänk

trigger punkt massage redskap

söker efter ett specifikt redskap för just detta syftet. vet inte vad de kallas för och vart man får tag i dem för en billig peng.
det jag tänker på är en slags pinne, som är U böjd och på denna U böjda pinnen sitter sedan en massa "piggar/kulor", som man sedan masserar med.
poängen med U böjningen är att man ska kunna nå runt på ryggen, nacken och alla ställen där man inte kommer åt.

nån som vet vad jag pratar om? vad kallas de för och vart får man tag i dem billigt? helst här i sverige.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

söker efter ett specifikt redskap för just detta syftet. vet inte vad de kallas för och vart man får tag i dem för en billig peng.
det jag tänker på är en slags pinne, som är U böjd och på denna U böjda pinnen sitter sedan en massa "piggar/kulor", som man sedan masserar med.
poängen med U böjningen är att man ska kunna nå runt på ryggen, nacken och alla ställen där man inte kommer åt.

nån som vet vad jag pratar om? vad kallas de för och vart får man tag i dem billigt? helst här i sverige.

Massagekrok/backhooks kanske? Ganska svåranvända, brukar att vara lättare med typ "tennisbollar" och foamrollers.
Finns en del på ex. Fyndiq.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

typ nått åt det hållet. har försökt både med tennisboll och foamroller, man kommer inte riktigt åt ordentligt på de ställen som behövs med dem. med en sådan kommer man åt djupt och specifikt. tror det är en vanesak, blir nog lättare när man får till hur man ska göra det. men jag ska söka runt lite på de namnen, se om jag hittar nått.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det du söker är en Thera cane, thank me later

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av SiD:

Det du söker är en Thera cane, thank me later

Skickades från m.sweclockers.com

köpte en sådan, fast den jag köpte var det 2 böjningar på på var del ände och lite mer piggar osv, så man kan massera nacken, längs efter ryggraden osv.
för tidigt att ge nån recension utav resultatet, har bara använt den 4 gånger, men använder den regelbundet med jämna mellanrum och man blir jävligt öm och det smärtar lite efter ett pass, men det hör väl till antar jag då man har varit och petat och masserat på punkter som man aldrig har berört förut. helvete vilka ömma punkter man hade btw. man kommer åt betydligt mycket bättre än med en boll och foamroller, thats for sure samt att man slipper hålla kroppen i en jobbig och slitsam ställning medans man rollar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ok, jag som försökte glänsa Jag kör ju med Thera och hjälp vad man kan hitta godis om man drar fram axeln o kommer åt lite under skulderbladet. Bra att kunna kurera sig lite i tvsoffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

då har du samma ömma punkter som jag då, jisses, hittade en typ under axeln, snett upp vid skulderbladet, första gången jag tröck där, trodde jag skulle behöva en pinne i munnen för att bita ned på. men det är ingenting jämfört med när man kom till ändan, med bena raklång, inga problem alls, kändes lite ömt och så på vissa ställen, men lägg upp det ena benet på det andra benets knä, så att det blir stretch i skinkan, typ som man gör när man rollar ändan med en foamroaler, tror jag höll på att flyga upp från golvet utav smärta, men jag höll trycket på det ömma området ett tag och smärtan avtog och nu, typ 4 gånger senare, så känns det inte så värst farligt, så jag antar att det ger någon form utav resultat med denna. får se om typ efter 1 månads användning, om det har gett mer resultat.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

då har du samma ömma punkter som jag då, jisses, hittade en typ under axeln, snett upp vid skulderbladet, första gången jag tröck där, trodde jag skulle behöva en pinne i munnen för att bita ned på. men det är ingenting jämfört med när man kom till ändan, med bena raklång, inga problem alls, kändes lite ömt och så på vissa ställen, men lägg upp det ena benet på det andra benets knä, så att det blir stretch i skinkan, typ som man gör när man rollar ändan med en foamroaler, tror jag höll på att flyga upp från golvet utav smärta, men jag höll trycket på det ömma området ett tag och smärtan avtog och nu, typ 4 gånger senare, så känns det inte så värst farligt, så jag antar att det ger någon form utav resultat med denna. får se om typ efter 1 månads användning, om det har gett mer resultat.

Kan även vara vettigt att uppsöka en massör/naprapat då och få sig en riktig "genomkörare".
-Gör det själv med jämna mellanrum och även om det svider till i plånboken tillfälligt ångrar jag inte en enda vända där.

Kroppen är ditt redskap i ett livslångt användande, -ta hand om den!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

då har du samma ömma punkter som jag då, jisses, hittade en typ under axeln, snett upp vid skulderbladet, första gången jag tröck där, trodde jag skulle behöva en pinne i munnen för att bita ned på. men det är ingenting jämfört med när man kom till ändan, med bena raklång, inga problem alls, kändes lite ömt och så på vissa ställen, men lägg upp det ena benet på det andra benets knä, så att det blir stretch i skinkan, typ som man gör när man rollar ändan med en foamroaler, tror jag höll på att flyga upp från golvet utav smärta, men jag höll trycket på det ömma området ett tag och smärtan avtog och nu, typ 4 gånger senare, så känns det inte så värst farligt, så jag antar att det ger någon form utav resultat med denna. får se om typ efter 1 månads användning, om det har gett mer resultat.

Jag har eget företag inom massage och är utbildad medicinsk massageterapeut och jobbat med detta nästan dagligen ett bra tag nu.

Ömma punkter mellan skulderblanden är då på musklerna Romboideus. Dessa punkter får man oftast för att man har för stela bröstmuskler, så stretcha bröstmusklerna så kommer du få mindre problem där. Du kan även ta en tennisboll i en strumpa, hålla strumpan över axeln och trycka bollen mellan din rygg och en vägg för att komma åt där det känns mest.

Denna stretch är bra men denna person gör det inte korrekt. I detta läge så tar det inte så mycket på den del av Pectoralerna du vill komma åt, utan du behöver hålla armbågen över axeln, inte i nivå med den.
https://i2.wp.com/salusmt.com/wp-content/uploads/2018/01/pec-...

Om denna övning sen inte känns så jätte mycket, variera i höjd med armbågen (bara ovanför axeln) och sen vrid dig även ifrån armen du stretchar med.

Om det är på skulderbladet du känner så är det Infraspinata muskeln du kommer åt och då ska du försöka göra denna övning:
http://www.dintraning.se/ovningar/images/ovnings_bilder/mediu...

Sätesmusklerna som du kände smärtan i är Gluteus Medius och Minimus.
Prova lägg ena foten på det andra knät, luta dig mot foten som du har på knät lite lätt. Känn hur det känns.
Du kan även i samma ställning istället luta dig mot knät på det ben du har foten på det andra knät.

Väldigt bra stretch övningar.

Som denna fast luta dig fram istället: http://www.posturedyn.com/mortonsfoot/Headlines-blog/headline...

Detta är de övningar jag skulle gett till mina kunder om de kom med de problem du verkar uppleva.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Troberg:

Jag har eget företag inom massage och är utbildad medicinsk massageterapeut och jobbat med detta nästan dagligen ett bra tag nu.

Ömma punkter mellan skulderblanden är då på musklerna Romboideus. Dessa punkter får man oftast för att man har för stela bröstmuskler, så stretcha bröstmusklerna så kommer du få mindre problem där. Du kan även ta en tennisboll i en strumpa, hålla strumpan över axeln och trycka bollen mellan din rygg och en vägg för att komma åt där det känns mest.

Denna stretch är bra men denna person gör det inte korrekt. I detta läge så tar det inte så mycket på den del av Pectoralerna du vill komma åt, utan du behöver hålla armbågen över axeln, inte i nivå med den.
https://i2.wp.com/salusmt.com/wp-content/uploads/2018/01/pec-...

Om denna övning sen inte känns så jätte mycket, variera i höjd med armbågen (bara ovanför axeln) och sen vrid dig även ifrån armen du stretchar med.

Om det är på skulderbladet du känner så är det Infraspinata muskeln du kommer åt och då ska du försöka göra denna övning:
http://www.dintraning.se/ovningar/images/ovnings_bilder/mediu...

Sätesmusklerna som du kände smärtan i är Gluteus Medius och Minimus.
Prova lägg ena foten på det andra knät, luta dig mot foten som du har på knät lite lätt. Känn hur det känns.
Du kan även i samma ställning istället luta dig mot knät på det ben du har foten på det andra knät.

Väldigt bra stretch övningar.

Som denna fast luta dig fram istället: http://www.posturedyn.com/mortonsfoot/Headlines-blog/headline...

Detta är de övningar jag skulle gett till mina kunder om de kom med de problem du verkar uppleva.

grejen är att jag har en lite eländig ryggskada, så jag är begränsad i mina rörelser och övningar. min tanke och poäng med detta triggerpunkt massage stav köpet var var att försöka få bukt med triggerpunkterna samt massera ut knutar och göra rygg partiet lite mjukare och mer mottaglig för arbete, detta utöver mina vanliga stretchövningar. den övning du länkade till, där man lutar sig mot den upplagda foten körde jag med förut, stretchade på bra u gluteus, men tog sitt lilla nummer på ryggen. är som sagt lite begränsad för tillfället i vad jag kan göra och vilka rörelser som är ok, men mina förhoppningar är ju att detta redskap jag köpte ska hjälpa mig att bli "kvitt" dessa ömma punkter och göra ryggen lite mjukare så att man sen kan ge sig på ite mer ansträngande stretchövningar, typ den du länkade till.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer