Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur gör man för att höja hastighet på minnen? (Noob)

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att höja hastighet på minnen? (Noob)

Hej! Undrar hur man gör för att höja hastigheten på RAM-minnen. Har aldrig överklockat eller liknande innan så jag är total nybörjare på detta. Köpte ett par DD4 Corsair Vengance 3200 MHZ och vill höja hastigheten till 3200 eftersom de levereras med 2666 MHZ

Dator Spec:

CPU: Ryzen 7 2700X
Kylare: be quiet! Dark Rock 4
Moderkort: Asus Rog Strix X470-F Gaming
PSU: SeaSonic Snow Silent 750W Titanium
Ram: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16
GPU: ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: Du går in i bios och aktiverar AMP (tror jag det heter för AMD) samt sätter en profil som motsvarar minnenas certifierade hastighet, i detta fallet 3200MHz.

Edit: Vet inte om man behöver sätta profil manuellt för AMD eller som AMP funktionen sköter det automatiskt, men man måste alltså aktivera AMP.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Okej aktivera AMP, got it. Tror det finns en automatisk metod men vet inte ifall det är bättre att göra det själv eller kanske inte spelar någon roll? Har läst lite på andra trådar där det står Volt m.m. Men något sånt behöver man alltså inte ändra då?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är okej att låna denna tråd lite men jag undrar samma sak. mina minnen går på 667mhz men dem ska ju vara bra mycket snabbare än så hur fixar man det?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Vet inte om det är okej att låna denna tråd lite men jag undrar samma sak. mina minnen går på 667mhz men dem ska ju vara bra mycket snabbare än så hur fixar man det?

Dom går troligast i 2*667~1333 (DDR=Double Data Rate) , men om du berättar vad du har och vad du vill uppnå så kan du kanske få ett bättre svar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

@MacAllan: Okej aktivera AMP, got it. Tror det finns en automatisk metod men vet inte ifall det är bättre att göra det själv eller kanske inte spelar någon roll? Har läst lite på andra trådar där det står Volt m.m. Men något sånt behöver man alltså inte ändra då?

Använder man AMP så behöver man inte ändra något på volten, AMP sköter allt sådant.

Skrivet av mOOpiTh:

Vet inte om det är okej att låna denna tråd lite men jag undrar samma sak. mina minnen går på 667mhz men dem ska ju vara bra mycket snabbare än så hur fixar man det?

Som redan nämnts är det rätt om du har 1333MHz minne, man skall alltid dubblera hastigheten som mät program visar på DDR minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Använder man AMP så behöver man inte ändra något på volten, AMP sköter allt sådant.
Som redan nämnts är det rätt om du har 1333MHz minne, man skall alltid dubblera hastigheten som mät program visar på DDR minne.

Jaha då har ja rätt för det är nog vanliga 1333mhz ddr3 jag har

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB