Permalänk
Medlem

Blir CPU kylare sämre med tiden?

Tja! Har precis byggt ett nytt system med R7 2700X och anvönder för tillfället Wraith Prism kylaren som följde med men är inte riktigt nöjd med tempen. Jag har en Noctua NH-D14 som legat ett tag (ca. 3 år) då jag bytte till Hydro H110. Jag har beställt ett AM4 kit från Noctua som jag väntar på. Nu till frågan: blir kylaren sämre med åren? Jag förstår att fläktarna blir sämre med tiden men de ska ändå bytas då de är fula som s*tan mot deras Chromax fläktar, men blir själva towern sämre? Jag kan inte komma på en enda anledning till varför den skulle kunna bli det men ville ändå fråga för att vara säker

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Tja! Har precis byggt ett nytt system med R7 2700X och anvönder för tillfället Wraith Prism kylaren som följde med men är inte riktigt nöjd med tempen. Jag har en Noctua NH-D14 som legat ett tag (ca. 3 år) då jag bytte till Hydro H110. Jag har beställt ett AM4 kit från Noctua som jag väntar på. Nu till frågan: blir kylaren sämre med åren? Jag förstår att fläktarna blir sämre med tiden men de ska ändå bytas då de är fula som s*tan mot deras Chromax fläktar, men blir själva towern sämre? Jag kan inte komma på en enda anledning till varför den skulle kunna bli det men ville ändå fråga för att vara säker

Nej.
Och fläktar åldras inte heller nämnvärt.
Förutom lagren så finns det ju ingenting som direkt slits.

AIO kylare däremot verkar inte gilla att ligga stilla längre tider.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem att använda kylaren.
Se till att den är väl rengjord från damm i flänsarna och att kontaktytan mot cpu:n är ren från gammal kylpasta samt att ytan mot cpu:n är slät.
Ta loss fläktarna och diska av kylaren. Lyssna på fläktarna, låter lagren bra så går dom att använda.
Köp gärna ny kylpasta om den inte är mjuk och smidig.
(Alltid ny pasta när man skiljer en cpu från en kylare kontakten mellan dessa avgör kylförmågan.)

Permalänk

Du ser ju ganska snabbt om den är paj. Gör ett stresstest och kolla temp. Innan kör fläktarna i 100% och lyssna på dom.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Du ser ju ganska snabbt om den är paj. Gör ett stresstest och kolla temp. Innan kör fläktarna i 100% och lyssna på dom.

Får man punktering på nån av heat-pipsen så blir den sämre, men det sker ju normalt bara om man misshandlar kylaren.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Får man punktering på nån av heat-pipsen så blir den sämre, men det sker ju normalt bara om man misshandlar kylaren.

Nej precis så idle kan vara bra sen kan den sticka snabbt i temp vid belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Borde inte vara något problem att använda kylaren.
Se till att den är väl rengjord från damm i flänsarna och att kontaktytan mot cpu:n är ren från gammal kylpasta samt att ytan mot cpu:n är slät.
Ta loss fläktarna och diska av kylaren. Lyssna på fläktarna, låter lagren bra så går dom att använda.
Köp gärna ny kylpasta om den inte är mjuk och smidig.
(Alltid ny pasta när man skiljer en cpu från en kylare kontakten mellan dessa avgör kylförmågan.)

Jag brukar vara ganska så duktig på att rensa damm och byta kylpasta. Brukar göra det i alla fall en gång om året. Tänkte mest om själva kylaren blir sämre med åren, dock som sagt kan jag inte komma på någon anledning tack för svaret i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz