Permalänk
Medlem

Era datorbyggen/historier bakom dom

Datorn..
Chassi: CoolerMaster K350
Frontfläkt: Corsair Air AF120 Led blå (120mm)
Nedre fläkt: CoolerMaster silent fan si2 (120mm)
Processor: AMD Athlon X4 740
Processorkylare: be quiet! pure rock slim
Moderkort: Gigabyte F2A55M-DS2
Ram: Corsair Vengeance DDR3 8gb
Grafikkort: Msi GeForce GTX n750ti NVIDIA
HDD hårddisk: HGST 500gb 7200rpm 3.0 gb/s
SSD hårddisk: Crucial bx500 240g
Nätaggregat: XFX core edition 450w

Frontfläkten drar på låga varv in luft i chassit medans undre fläkten blåser ut luften.
Då den nedre fläkten blåser nedåt valde jag en kylare som sitter på det sättet att även den blåser nedåt, med detta får jag bra flöde i lådan.

2014: Efter lite research köpte jag denna dator riktigt billigt på ”greattech” (4000kr), första datorn jag fick fungerade inte och efter mycket strul fick jag en ny.
Datorn fungerade bra på minecraft men alla lite mer krävande spel frös sig, fick då kolla in vad jag skulle ersätta nuvarande grafikkort (radeon hd7550) med. Jag tänkte till en början köpa ett stort kort men förstod sedan att datorn skulle bottlenecka (att processorn jobbar på 100% när grafikkortet går på 30%~) så fick bli ett gtx n750ti 2gb vilket blev perfekt. Med dethär kortet klarade jag alla spel bra (gta iv, cod mw2, cs sorce, garrysmod osv..)

2015 och 2016 har jag bytt hårddiskar och installerat om datorn för att hålla den snabb.

2017-2018/09 användes datorn knappt, men då skulle det börjas spela igen.
Nu skulle det bli black ops 2 och cs go, här började problemen uppstå.
Vid ca 10min speltid så började datorn stängas av. Laddade ned hw monitor och såg att cpu gick på tok för varmt (120c+). Googlade lite mer och antog att kylarpastan hade torkat ur, bytte då ut den och när jag sedan satt ihop datorn blev den ovanligt seg i Windows. Nu kunde jag spela 30min+ men snabbt efter detta pastabyte uppstod lika problem+att datorn blev extremt seg. Hittade nu gruppen Sweriges techsupport på Facebook och skrev ett kort inlägg, blev spammad av proffs som hjälpte mig och vi kom fram till att en bättre processorkylare var ett måste och att inom min budget var det en bättre luftkylare som gällde.
Blev nu en be quiet! Pure rock slim som passade min fm2 socket. Blev även en ssd hårddisk (crucial bx500 240g) då det var inne med ssd nu. Min tanke först var en kingston då det är ett bra märke, men efter en snabb titt var crucials disk ännu snabbare så en sån blev det.

Nu är allting monterat och snart testat.
Det är med denna (rent utsagt) skräpdator jag lärt mig allt ofrivilligt mer eller mindre. Men tror jag hittat en ny hobby, roligare att skruva datorn än att spela med den..
Kommer köra på denna dator tills jag har pengar att bygga en ny med amd’s nya ryzen 7 2700x. Där börjar nästa äventyr haha

Bjuder lite bilder på datorn så länge (ifall man kan göra det på sweclockers)