upplösning och cpuprestanda

Permalänk
Medlem

upplösning och cpuprestanda

Hej
Har jag fattat allt rätt ska högre upplösning minskar lasten på cpu?

Idag har jag en 1080p monitor och ett RTX 2080 tidigare ett GTX 1070. Efter bytet av GPU känns det som min CPU jobbar hårdare, har inte kollat några temperaturer utan bara hört att kylningen låter mera.

Kommer en 1440p monitor avlasta min cpu och istället flytta last till GPU

finns det någon sanning i det jag säger och hur myck mindre jobbar CPUn i 1440p?

//Robban

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Cpun jobbar mindre om gpun flaskar, vilket är mer troligt i högre upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stämmer generellt så ja, dock så kan det beroende på spel fortfarande vara så att CPUn begränsar GPUn i 1440p, men i mindre utsträckning. Beror på speltitel och inställningar i spelet.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej
Har jag fattat allt rätt ska högre upplösning minskar lasten på cpu?

Idag har jag en 1080p monitor och ett RTX 2080 tidigare ett GTX 1070. Efter bytet av GPU känns det som min CPU jobbar hårdare, har inte kollat några temperaturer utan bara hört att kylningen låter mera.

Kommer en 1440p monitor avlasta min cpu och istället flytta last till GPU

finns det någon sanning i det jag säger och hur myck mindre jobbar CPUn i 1440p?

//Robban

Beror helt på vilket spel , jag kör 3440x1440 och dator i sign .

PUBG : GPU runt 90-100% (ultra allt nästan) CPU på lagoma 60-80% , har mer eller mindre konstant +100 fps (monitorn e 100hz så alldeles perfekt)
BFv : GPU svettas på låga 20-30% (Raytracing o massa höga inst) , men cpu pinas på konstant 100% så där flaskas det rejält ( hyffsad FPS över 80 oftast men dippar rejält ibland så Gsyncen får fnatt)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Cpun jobbar mindre om gpun flaskar, vilket är mer troligt i högre upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av daskedennis:

Stämmer generellt så ja, dock så kan det beroende på spel fortfarande vara så att CPUn begränsar GPUn i 1440p, men i mindre utsträckning. Beror på speltitel och inställningar i spelet.

Just nu spelar jag mest BFV i 1080p DX11 Medium på det mesta och då ligger jag på 150-200 FPS. BFV är nog det enda spel jag startat sen jag bytte GPU för ca 2v sen.

Funderar på att beställa en OMEN 27 som är på rea hos komplett. den är på 1440p/165/g-sync

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Beror helt på vilket spel , jag kör 3440x1440 och dator i sign .

PUBG : GPU runt 90-100% (ultra allt nästan) CPU på lagoma 60-80% , har mer eller mindre konstant +100 fps (monitorn e 100hz så alldeles perfekt)
BFv : GPU svettas på låga 20-30% (Raytracing o massa höga inst) , men cpu pinas på konstant 100% så där flaskas det rejält ( hyffsad FPS över 80 oftast men dippar rejält ibland så Gsyncen får fnatt)

Funderar på att beställa en OMEN 27 som är på rea hos komplett. den är på 1440p/165/g-sync

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Funderar på att beställa en OMEN 27 som är på rea hos komplett. den är på 1440p/165/g-sync

Just do it , din burk lär lätt orka driva 1440 , men för 165+ fps så kanske du inte kan maxxa allt
Men förjävla mycket bättre med 1440 än 1080 så du lär inte bli besviken

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

CPU blir ju inte mindre belastat i högre upplösning (ännu fler pixlar skall processas), men det döljs ju av att GPU blir ännu mer belastat, därför benämningen flaskhals.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Hej
Har jag fattat allt rätt ska högre upplösning minskar lasten på cpu?

Idag har jag en 1080p monitor och ett RTX 2080 tidigare ett GTX 1070. Efter bytet av GPU känns det som min CPU jobbar hårdare, har inte kollat några temperaturer utan bara hört att kylningen låter mera.

Kommer en 1440p monitor avlasta min cpu och istället flytta last till GPU

finns det någon sanning i det jag säger och hur myck mindre jobbar CPUn i 1440p?

//Robban

Ja och nej. Upplösningen påverkar inte processorbelastningen men det ändrar tydligt lasten för grafikkortet.

Innan du skaffade nytt grafikkort jobbade väl din processor i ett visst spel med en viss belastning. Belastningen på CPUn begränsandes så att den inte fick sträcka på benen för grafikkortet jobbade på helfart och sattte FPSbegränsningen till... ja säg som exempel 120FPS.

Med ett nytt grafikkort fick du mer beräkningsprestanda och kunde då trycka upp din FPS till 180. Det innebär att även processorn behöver beräkna grejer oftare. Istället för 120 gånger per sekund ska nu samma grejer räknas ut 180 gånger per sekund även för processorn. Mer att räkna på för processorn helt enkelt och då går belastningen på processorn såklart upp.

När du nu tänkt skaffa en skärm med högre upplösning så kommer det innebära mycket högre belastning för grafikkortet. Denna ökade belastning kommer innebära lägre FPS som grafikkortet kan spotta ur sig. Ner från exempelvis 180FPS till kanske 90FPS. Halverad mängd bilder per sekund innebär att även processorn kommer behöva göra mycket färre beräkningar per sekund. Detta leder till lägre processorbelastning.

Gör man däremot ett test där man låser FPS till säg 80 och grafikkortet klarar av att rendera i denna frekvens för både 1920*1080 och 4K så kommer de olika upplösningarna vara lika belastande för processorn.

Så upplösningen påverkar inte processorbelastningen direkt utan processorn är ganska oberoende av upplösningen egentligen.
Men eftersom grafikkortet blir en tydligare flaskhals i högre upplösningar så innebär det lägre krav på processorn för den behöver jobba mindre ju tuffare grafikkortet har att hänga med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Just nu spelar jag mest BFV i 1080p DX11 Medium på det mesta och då ligger jag på 150-200 FPS. BFV är nog det enda spel jag startat sen jag bytte GPU för ca 2v sen.

Den enklaste lösningen är väl i så fall att bara dra upp grafikinställningarna till High eller Ultra, så att du får lägre fps och därmed lägre CPU-belastning. Det är ju inte bara upplösningen som påverkar GPU-belastningen.

Fast det känns som en lösning på ett problem som inte borde finnas. Man ska inte behöva begränsa CPU-belastningen i en speldator, i så fall är kylningen inte tillräcklig eller dåligt inställd. En bättre lösning är då att skaffa bättre kylning istället.

Du har även överklockat din processor enligt din signatur, i så fall kanske du bör klocka ner den igen om din kylning inte kan hantera värmen. Det är ju lite meningslöst att överklocka processorn och sen tvingas begränsa belastningen på den p.g.a. värmen.