Permalänk
Medlem

Gammal burk, ny användare!

Tjena!

Har en gammal uråldrig burk ståendes, som jag tänkte ge till min systersson, som likt alla andra ungar i hans ålder spelar Fortnite till förbannelse.

Burken han ska få är min gamla gamla spelburk med ett P6T, i7 920, 12 gig ram (2x6) och ett Geforce 570. Tryckte in en ny 2tb barracuda disk som jag hade övers och har nu spenderat lite tid att ominstallera allt (hade aning om att gamla modekort inte stöds längre av asus, men verkar funka fint med windows egna drivisar).

Det är ju lite dödfött att fixa en värstingburk till någon som är för ung för att fatta vad han har, ger han hellre lite uppgradering över tiden.

Nu till frågan.. Burken kan ju redan köra Fortnite, men tycker det är lite dålig kräm i den. Vad hade ni rekommenderat att uppgradera den med? Vad ger mest bang for the buck, så att säga.

Permalänk
Medlem

@cl0Ne
En SSD disk skulle jag säga alla dar i veckan, då det ger ett helhetsintryck av att datorn känns rappare, däremot vet jag ej hur dess moderkort ger maximal prestanda/optimering till en SSD disk då det har några år på nacken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Den hade en gammal SSD i sig som fungerade tills bara nyligen (en gt 120gig ).
Datorn fungerar helt ok, har varit hushållets "surfburk" i flera år, men efter att SSDn rasade blev den utbytt mot en yngre, snyggare och rappare variant.. Skall ta mig en funderare angående SSD om jag kan hitta något lämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl0Ne:

Tjena!

Har en gammal uråldrig burk ståendes, som jag tänkte ge till min systersson, som likt alla andra ungar i hans ålder spelar Fortnite till förbannelse.

Burken han ska få är min gamla gamla spelburk med ett P6T, i7 920, 12 gig ram (2x6) och ett Geforce 570. Tryckte in en ny 2tb barracuda disk som jag hade övers och har nu spenderat lite tid att ominstallera allt (hade aning om att gamla modekort inte stöds längre av asus, men verkar funka fint med windows egna drivisar).

Det är ju lite dödfött att fixa en värstingburk till någon som är för ung för att fatta vad han har, ger han hellre lite uppgradering över tiden.

Nu till frågan.. Burken kan ju redan köra Fortnite, men tycker det är lite dålig kräm i den. Vad hade ni rekommenderat att uppgradera den med? Vad ger mest bang for the buck, så att säga.

Har själv en gammal i7 920 , p6t se och jag har installerat gamla drivrutiner från W7 och det funkar lika bra som det gör med 7an på W10.
Men Windows 10s egna funkar bra om man vill köra på det då man inte märker någon större skillnad om man inte absolut vill ha moderkortets egna drivrutiner för ljudkortet..
Tror din systers son kommer klara sig fin med den burken då i7 920 klarar av att hålla rätt hög fps på max inställningar än idag i många spel med nyare grafikkort

Edit: Körde med en Samsung 860 2.5 SSD till min 920 och det har funkat riktigt bra, har dock aldrig kollat på hur den presterade med den datorn mot mina nya då jag själv alltid tyckt att det funkar bra som det gjort på alla andra datorer jag har

Permalänk
Medlem

Testade att köra fortnite, tyckte det laggade lite men kanske lite kassa inställningar. Blir SSD inköp inköp imorn och lite inställningspil. Hör av mig med resultaten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl0Ne:

Testade att köra fortnite, tyckte det laggade lite men kanske lite kassa inställningar. Blir SSD inköp inköp imorn och lite inställningspil. Hör av mig med resultaten.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nog va grafikkortet som påverkar det lite? Edit: "Vet inte hur bra ett GTX 570 klarar av fortnite då jag inte har ett sånt grafikkort själv att testa med "
Har du överklockat processorn något?
SSDn är ju att föredra när man ska spela spelen på samma disk som systemet ligger på.
Blir ju kortare laddnings tider och saker i spelet kan laddas in snabbare.

Permalänk
Medlem

Jo, risken är att 570 är i klenaste laget. Får se hur det artar sig efter att jag tryckt in en ssd.

Skickades från m.sweclockers.com