Datorn frös, gjorde en force shutdown, nu funkar inga program samt har ej tillgång till diverse webbsidor.

Permalänk
Medlem

Datorn frös, gjorde en force shutdown, nu funkar inga program samt har ej tillgång till diverse webbsidor.

Hej kära community.

Satt och lirade fortnite tidigare idag när själva skärmen frös och jag var tvungen att starta om datorn genom att hålla in knappen.
Kommer tillbaka in efter startat datorn men märker då att det inte ges nåt alternativ att launcha spelet. Försöker då gå in på t.ex. facebook men får då "Ägaren av www.facebook.com har konfigurerat sin webbplats felaktigt. För att skydda din information från att bli stulen, har Firefox inte anslutit till denna webbplats.

Denna webbplats använder HTTP Strict Transport Security (HSTS) för att ange att Firefox endast kan ansluta dit säkert. Därför är det inte möjligt att lägga till ett undantag för detta certifikat."

Detta får jag även på de större hemsidorna som google, youtube osv..

Märkte även att när jag startat om datorn var mitt datum tillbaka på 1januari 2019, så behövde manuellt ställa om den (om det har nåpon betydelse).
Försökt starta diverse program som discord, skype, windows update osv men inget funkar.
Kunde komma in på sweclockers för ett undantag kunde göras i webbläsaren

Någon som har någon susning om vad detta trubbel kan bero på?

Med vänliga hälsningar,
B

Permalänk
Medlem

Kolla om även klockan i BIOS går fel och ställ rätt den isåfall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kolla om även klockan i BIOS går fel och ställ rätt den isåfall.

Du är en ängel! Tänk så lätt och smidigt det kan gå med hjälpen från denna community!

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boolap:

Du är en ängel! Tänk så lätt och smidigt det kan gå med hjälpen från denna community!

Tack så mycket.

Kul att det löste sig Allt möjligt skumt kan börja hända när klockan inte går som den ska.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Om klockan i bios inte går som den ska så har nog dit CMOS batteri dött.

Testa att stänga av datorn och dra ut strömmen en stund, går klockan fel igen när du sedan startar den så är det nog dags för en ny 2032 cell som finns i närmsta butik.

Certifikat är beroende av korrekt datum som du märkte så då blir det ett problem.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Tyvärr så var lösningen ytterst kortsiktig.

Stötte lite på samma problem. Satte igång Fortnite, försökte lira, skärmen frös, jag fick hålla i knappen och starta om. Allt gick bra, kom in igen och datumet och allt stämde, uteslöt då att ev cmos batteriet var defekt. Frysningen hände dock igen efter en kort stund så fick köra samma runda igen..
Men, då när jag försöker starta upp den så får jag denna text på skärmen, se bild -
https://imgur.com/a/jM9D8D3 , låter den stå, men fryser då på 3sec. Får reboota igen.

Startar upp igen och möts av https://imgur.com/a/2dzYG4M , har dock ingen windows skiva. Så får testa återstående alternativ. Testade samtliga, ingen funkade..

Någon som tror sig ha någon susning vad som föregår?

Mvh,
B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boolap:

Hej igen

Tyvärr så var lösningen ytterst kortsiktig.

Stötte lite på samma problem. Satte igång Fortnite, försökte lira, skärmen frös, jag fick hålla i knappen och starta om. Allt gick bra, kom in igen och datumet och allt stämde, uteslöt då att ev cmos batteriet var defekt. Frysningen hände dock igen efter en kort stund så fick köra samma runda igen..
Men, då när jag försöker starta upp den så får jag denna text på skärmen, se bild -
https://imgur.com/a/jM9D8D3 , låter den stå, men fryser då på 3sec. Får reboota igen.

Startar upp igen och möts av https://imgur.com/a/2dzYG4M , har dock ingen windows skiva. Så får testa återstående alternativ. Testade samtliga, ingen funkade..

Någon som tror sig ha någon susning vad som föregår?

Mvh,
B

Skulle vara bara med detaljer om dina diskar, Var du har Windows, spel mm, Windows version mm.

1:a bilden: Klagar på disken F. Lagrings diskar kan orsaka allvarliga fel. Koppla ur den. Om Windows inte startar utan lagrings disken så beror det troligen på att du hade den kopplade när du installerade Windows och att DVD/USB lagt/använt något på den som Windows behöver för att starta.

2:a bilden: Om datorn inte stängdes av på rätt sätt kan det bli så med Windows. Kan också beror på att något är fel med Windows mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Skulle vara bara med detaljer om dina diskar, Var du har Windows, spel mm, Windows version mm.

1:a bilden: Klagar på disken F. Lagrings diskar kan orsaka allvarliga fel. Koppla ur den. Om Windows inte startar utan lagrings disken så beror det troligen på att du hade den kopplade när du installerade Windows och att DVD/USB lagt/använt något på den som Windows behöver för att starta.

2:a bilden: Om datorn inte stängdes av på rätt sätt kan det bli så med Windows. Kan också beror på att något är fel med Windows mm.

De flesta spelen är på F, tror dock windows är på C dock. Är inte helt hundra men ganska. Fördelningen är lite rörig..
Provade iaf att dra ut F disken, fortfarande samma fel..

Tror du mitt enda alternativ är att fixa en windows skiva? För verkar ju inte kunna göra något annat än att försöka reparera den och då behövde man ju en sådan tydligen..