Permalänk
Medlem

Sälja min 1 år gamla bil.

Hej, jag köpte en Toyota C-HR X edition 2018 års modell i Maj förra året för ca 246 000 kr.

Finns det möjlighet att sälja av bilen till en bilhandlare för samma pris (eller om man har tur för ännu mer eftersom C-HR säljs som smör) så jag kan betala tillbaka mitt lån, eller sälja bilen för den summan jag har kvar på lånet, alltså ca 200 000?

Tack för svar!

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Hej, jag köpte en Toyota C-HR X edition 2018 års modell i Maj förra året för ca 246 000 kr.

Finns det möjlighet att sälja av bilen till en bilhandlare för samma pris (eller om man har tur för ännu mer eftersom C-HR säljs som smör) så jag kan betala tillbaka mitt lån?

Tack för svar!

Är väl bättre att kolla med bilhandlare/blocket/bytbil osv vad folk vill betala?

Permalänk
Medlem

Inte en chans tyvärr, värdeminskningen på bilar är inte att leka med.

Permalänk
Medlem

Du kommer knappast få ut vad du betalade för bilen när du köpte den ny. Ännu mindre så hos en bilhandlare som ska sälja den med förtjänst sen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du betalat samma pris för en 1 år gammal bil som för en ny?

Känner du någon som hade gjort det?

Kan du, med handen på hjärtat, föreställa dig att någon annan skulle göra det?

Om du inte kan svara "ja" på någon av dessa tre frågor så är svaret med all sannolikhet "nej".

Permalänk
Medlem

Sälja 1 år gammal bil tillbaka till handlaren för mer än nypris? Skulle inte tro det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

skulle testa Kvarndammen eller liknande tjänst.

Bilhandlare är inte så intresserade om du inte samtidigt köper ngt

// LZ

Permalänk
Medlem

Att du gör en vinst på bilen kan du tyvärr bara glömma räkna med en förlust tyvärr.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

men du pröjsade ju 20% kontant o har sen betalat av lånet i 12 månader - så med tur så får du så att du kan täcka ditt nuvarande lån precis

// LZ

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En bilhandlare kommer med i allra bästa fall betala 20 000 SEK under vad samma bil går för idag. D.v.s om bilar med ungefär samma miltal och årsmodell som din säljes för 266 000 SEK eller mer från bilhandlare. Det låter dock orimligt att du skulle fått den så billigt för ett år sedan att den är värd lika mycket idag...

Generellt, nej. Du kommer aldrig kunna få tillbaka pengarna på ett bilköp. Du kommer alltid förlora pengar på dem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Hej, jag köpte en Toyota C-HR X edition 2018 års modell i Maj förra året för ca 246 000 kr.

Finns det möjlighet att sälja av bilen till en bilhandlare för samma pris (eller om man har tur för ännu mer eftersom C-HR säljs som smör) så jag kan betala tillbaka mitt lån?

Tack för svar!

Du kan inte på allvar antyda att en Toyota inte skulle tappa värde första året ?

Permalänk
Medlem

Tyvärr får man räkna rätt mycket värdeminskning på en bil under första åren. Säkert bortåt 20% om inte mer. Lönar sig i stort sett aldrig att köpa ny bil.
Hoppas du får hyffsat bra betalat för bilen iallafall

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej du kommer aldrig få samma pris hos en bilhandlare som de du gav i Maj 2018. Värdeminskning är brutal på nya bilar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Skummade igenom blocket lite och kan inte hjälpa att undra varför där är så många av just årmodell 18 med 500-1000mil på mätaren till salu. folk inte nöjda?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Hej, jag köpte en Toyota C-HR X edition 2018 års modell i Maj förra året för ca 246 000 kr.

Finns det möjlighet att sälja av bilen till en bilhandlare för samma pris (eller om man har tur för ännu mer eftersom C-HR säljs som smör) så jag kan betala tillbaka mitt lån?

Tack för svar!

står lånet på bilen?, sen tro att du kan få igen pengarna, visst det finns bilar på blocket som ligger högre än 246000 dock är dom riktiga lågmilare, 300-600 mil.. plus extra utrustning tex extraljus mm

Permalänk
Medlem

@Phil88: Det är en fantastisk bil. Men enda anledning att jag funderar är endast för att jag vill kunna spara undan mer i månaden så jag och sambon kan köpa en lägenhet/villa inom en snar framtid.

Jag betalar av ca 2600 kr i månaden på lånet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

står lånet på bilen?, sen tro att du kan få igen pengarna, visst det finns bilar på blocket som ligger högre än 246000 dock är dom riktiga lågmilare, 300-600 mil.. plus extra utrustning tex extraljus mm

Naje inte att jag kanske ska få tillbaka alla pengar, mest bara att betala av så jag blir skuldfri. Jag har ju ändå betalat av nästan 35-40 000 på lånet hitills.

Är väl kanske 200 000 exakt kvar på lånet

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Tyvärr får man räkna rätt mycket värdeminskning på en bil under första åren. Säkert bortåt 20% om inte mer. Lönar sig i stort sett aldrig att köpa ny bil.
Hoppas du får hyffsat bra betalat för bilen iallafall

Nä det var det jag misstänkte, får antingen nöja mig med det jag får (om jag säljer den) eller bara helt enkelt köra med den

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:

Jag tog ett billån och betalade inge 20 % kontant.

har ca 200 000 kr kvar på lånet!

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vonbulbo:

Naje inte att jag kanske ska få tillbaka alla pengar, mest bara att betala av så jag blir skuldfri. Jag har ju ändå betalat av nästan 35-40 000 på lånet hitills.

Är väl kanske 200 000 exakt kvar på lånet

Grejen var att du just frågade om att du kunde sälja bilen "till samma pris" som du köpte den för. Det var därför du fått ett antal svar i klassen "aldrig i livet".

Då är din fråga istället, om du kan sälja en bil som du köpte för 240k för ett år sedan för 200k i dag. Det känns inte helt omöjligt. Men varför inte fråga en bilhandlare istället och se vad du kan få? Kolla gärna också på blocket, se vad folk vill ha för bilen.

Hur som helst är det bra att ställa rätt fråga från början för att få rätt svar.

Permalänk
Medlem

Samma dag du rullade ut bilen från bilhandlaren har du förlorad i princip 10k bara för rulla ut den från bilfirman, du bruka normalt sätt få mer för bilen om du byter den mot en annan.

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Grejen var att du just frågade om att du kunde sälja bilen "till samma pris" som du köpte den för. Det var därför du fått ett antal svar i klassen "aldrig i livet".

Då är din fråga istället, om du kan sälja en bil som du köpte för 240k för ett år sedan för 200k i dag. Det känns inte helt omöjligt. Men varför inte fråga en bilhandlare istället och se vad du kan få? Kolla gärna också på blocket, se vad folk vill ha för bilen.

Hur som helst är det bra att ställa rätt fråga från början för att få rätt svar.

@pv2b: Jo jag vet, märkte det sen när jag loggade in igen. Sitter på jobbet och skriver och samtidigt blev det lite struligt här så hann inte läsa igenom allt innan jag skickade iväg.

Blev lite dumt haha.

Jo, om det blir aktuellt att sälja bilen (måste fråga sambon också först) så ska jag kolla med samma bilförsäljare som jag köpte bilen av
Skulle bara kolla om någon visste det fullt ut!

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem

Billigaste NYA är för 239 900 på blocket.
Du kanske skulla kunna få ut 180-200k beroende på miltal.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Billigaste NYA är för 239 900 på blocket.
Du kanske skulla kunna få ut 180-200k beroende på miltal.

Jo jag såg det, min bil har gått ca 1100 mil

Kollade på kvd och då blev det värderat till 200-220 000.

Men om det blir 100 % aktuellt att sälja den så ska jag kolla upp med bilförsäljare

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

@Tea42BBS:

Jag tog ett billån och betalade inge 20 % kontant.

har ca 200 000 kr kvar på lånet!

Då tog du inte ett billån. Utan du tog ett billån plus ett blancolån på de lagstadgade 20% i kontantinsats du måste ha för att få köpa en bil med ett lån med bilen som säkerhet. Alternativt ett blancolån på hela beloppet.

Oavsett så är det otroligt dumt att köpa bil utan någon som helst kontantinsats då det är svårt för gemene man att betala av snabbare än värdeminskningen på nya bilar vilket gör att du nu sitter i den situationen du gör där bilen troligen är värd mindre än de pengarna du har i lån på vilket gör att om du säljer/byter in den så kommer du bli skyldig pengar såvida inte du är riktigt rapp i käften och du träffar på en säljare/inköpare som är ytterst vänlig/dum.

Som svar på din frågeställning så är det väl självklart att du inte kommer kunna få tillbaka dina pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Billigaste NYA är för 239 900 på blocket.
Du kanske skulla kunna få ut 180-200k beroende på miltal.

Din värdering på upp till 200k känns för hög där med tanke på att splittnya bilar har ett listpris på 239.900 kr och det alltid finns lite marginal för förhandling.

Skrivet av Vonbulbo:

Jo jag såg det, min bil har gått ca 1100 mil

Kollade på kvd och då blev det värderat till 200-220 000.

Men om det blir 100 % aktuellt att sälja den så ska jag kolla upp med bilförsäljare

Den värderingen är hög och ska tas med en nypa salt. Sannolikheten att du blir erbjuden den summan pengar av någon bilförsäljare är låg.

Permalänk

de flesta bil affärer är förlust affärer(personligen skulle jag aldrig köpa en ny bil). att köpa ny bil är en av de största förlust affärer du kan göra.
mest pengar kan du nog få om du säljer den privat. bilfirmor vill tjäna en slant också vilket gör att man brukar få rätt lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/Toyota/C-HR?s%5Bm...

Ligger ju en hel del uppe kring nypris trots att de är 2018 och har lite mil på mätaren. Beroende på hur många procent en handlare typiskt vill ha i marginal (vilket jag inte har en aning om) så är det väl inte omöjligt att få 200kkr om de köper ~10% under vad de tror sig kunna sälja för (och då med en del prutmån på försäljningen). Skulle nog dock tro att du inte kommer få riktigt så mycket.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Hej, jag köpte en Toyota C-HR X edition 2018 års modell i Maj förra året för ca 246 000 kr.

Finns det möjlighet att sälja av bilen till en bilhandlare för samma pris (eller om man har tur för ännu mer eftersom C-HR säljs som smör) så jag kan betala tillbaka mitt lån, eller sälja bilen för den summan jag har kvar på lånet, alltså ca 200 000?

Tack för svar!

Hade du fått ännu mer hade du stött på massa förvaltare som kallade sig själva bilfondsförvaltare, dessa köper in nya bilar och säljer sedan efter några år när bilen har ökat i värde. Ser du några kapitalförvaltare som sysslar med bilförvaltning? Svaret är nej.

En bilförsäljare som köpte in begagnade bilar dyrare än nypris hade inte klarat sig länge, såvida det inte handlade om riktiga klassiska rariteter som helst bara ska stå i ett garage.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ungefär lika troligt som att du får sälja tillbaka din halvätna mosbricka till korvgubben för samma pris som du gav för den.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG