Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Hej, jag köpte en Toyota C-HR X edition 2018 års modell i Maj förra året för ca 246 000 kr.

Finns det möjlighet att sälja av bilen till en bilhandlare för samma pris (eller om man har tur för ännu mer eftersom C-HR säljs som smör) så jag kan betala tillbaka mitt lån, eller sälja bilen för den summan jag har kvar på lånet, alltså ca 200 000?

Tack för svar!

Det värsta du kan göra är att sälja en bil efter ett år. Bilens värde minskar med ungefär 40% inom första året.
Bilhandlare vill allmänt inte heller ger dig den pengen du kunde begära av en privatperson.
Det blir nog privat du behöver sälja den för att minmera förlusten du kommer ha.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Det kan gå att sälja till bilfirma men räkna med 30-40tkr lägre än vad folk tar för samma bil på Blocket. De ska rekonda bilen, kostnad för lager/sälj osv.
Beror ju på hur många lagerbilar de har osv.

Antar att du behöver en bil eftersom du köpte en helt ny? Då måste du ju också räkna med att köpa en ersättningsbil. Försök istället att lägga upp en budget och öka amorteringen eller spara till en buffert vid sidan av.

Permalänk
Medlem

Bilen tappade runt 20% i värde sekunden du skrev på köpet.

Permalänk
Medlem

Du får nog vara glad om du får så du inte har allt för mycket kvar på lånet..

Men ska du vara utan bil sen?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Köpte min bil en Skoda Octavia för ganska precis ett år sen, mer bestämt 2018-02-05. Bilen var då drygt ett år gammal med 1745 mil på mätaren.

Nypris för modellen var 210-220.000 kr. Utsatta priset hos märkeshandlaren var 149.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hade du betalat samma pris för en 1 år gammal bil som för en ny?

Känner du någon som hade gjort det?

Kan du, med handen på hjärtat, föreställa dig att någon annan skulle göra det?

Om du inte kan svara "ja" på någon av dessa tre frågor så är svaret med all sannolikhet "nej".

För rätt bil så hade jag kunna tänka mig att göra det, om jag hade tillräckligt mycket att röra mig med.

Exempelvis fanns det de som fick köpa McLaren P1 för listpris som sen sålde den vidare för någon miljon extra (om vi räknar i Svensk valuta).
Men då är en McLaren P1 knappast en dussinbil...

Finns bilar billigare än den som också ökat i värde. Men det måste vara något speciellt med den.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Billigaste NYA är för 239 900 på blocket.
Du kanske skulla kunna få ut 180-200k beroende på miltal.

Din uppskattning låter ganska realistisk.
Säg om man sätter ut den för 195k och får 180-190k om man säljer privat.
Då får man nog vara förhållandevis nöjd.

Enda anledningen jag kan komma på för en säljare att ge över 200k för den är om du har den som inbyte och byter upp dig till en dyrare bil.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_C_HR_1_2T_AUT_AWD_X_E...

billigaste på blocket, säljer du till en bilhandlare kommer de ta in din bil för max 180k.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Det värsta du kan göra är att sälja en bil efter ett år. Bilens värde minskar med ungefär 40% inom första året.
Bilhandlare vill allmänt inte heller ger dig den pengen du kunde begära av en privatperson.
Det blir nog privat du behöver sälja den för att minmera förlusten du kommer ha.

Inte en chans i världen att man tappar 40% första året på en vanlig bil.

Mvh han som letar 2-3 år gammal bil.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Köpte nyligen en bil som var ~6 månader gammal, 800 mil. Den hade minskat ca 29% i värde. Så 40% på första året låter inte helt orimligt. Dock tvivlar jag på att det är normen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

42kr milen bara för bilen. Sedan tillkommer drivmedel, och försäkring. Låter ekonomiskt ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Tyvärr får man räkna rätt mycket värdeminskning på en bil under första åren. Säkert bortåt 20% om inte mer. Lönar sig i stort sett aldrig att köpa ny bil.
Hoppas du får hyffsat bra betalat för bilen iallafall

Stämmer tumregel är så fort bilen rullar ut genom portarna från försäljaren så är 20% väck direkt

Skrivet av Vonbulbo:

Jo jag såg det, min bil har gått ca 1100 mil

Kollade på kvd och då blev det värderat till 200-220 000.

Men om det blir 100 % aktuellt att sälja den så ska jag kolla upp med bilförsäljare

Bilförsäljare kan ge mer om du kör den som inbyte mot något annat ska du bara sälja så kommer de ge dig skambud

Skrivet av Kakann:

Inte en chans i världen att man tappar 40% första året på en vanlig bil.

Mvh han som letar 2-3 år gammal bil.

Beror på vad det är för bil men så fort bilen har rullat utanför grindarna så är minst 20% borta direkt.

Skrivet av Leyer:

@Kakann: Köpte nyligen en bil som var ~6 månader gammal, 800 mil. Den hade minskat ca 29% i värde. Så 40% på första året låter inte helt orimligt. Dock tvivlar jag på att det är normen.

stämmer så fort den rullat utanför grindarna så är minst 20% borta sen beroende på vad det är för bil som bestämmer hur stor % som åker per mil och vem som har kört

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

42kr milen bara för bilen. Sedan tillkommer drivmedel, och försäkring. Låter ekonomiskt ;=)

Att köpa ny bil är rena kapitalförstöringen. Jag försöker köpa bilar som är 5-12år och som har följt serviceboken punkt och prickat så slipper man ta värsta smällen på värdeminskningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan