Permalänk

problem med anslutning

Hej, har ett problem med en anslutning till wifi från laptop. Från ingenstans så försvann internet från både mobil och laptop, sedan kommer det upp ett felmeddelande som säger: Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar. Laptopen har inget Lan-uttag, jag har ingen aning vad jag ska göra, behöver hjälp

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

Verkar som du har ett lokalt wifi-nät hemma, om både laptop och telefon slutar funka samtidigt kan det vara ide att kontrollera din router.

  • Testa till att börja med att starta om routern.

  • Kontrollera om laptopen kan pinga det lokala nätet (dvs routerns adress typ något som 192.168.1.1 , sista siffran brukar vara en 1 eller 254 för routern)

  • Om detta fungerar kontrllera om du kan komma ut på internet ex. ping ping ftp.sunet.se

Permalänk

@lassesjo: Får upp samma problem igen, har testat det du föreslog men gav inga resultat, hittar ingen lösning på detta, nu får jag upp att det är fel på maskinvara eller drivrutiner, vet ej vad jag ska göra

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

Lessen, men du ger alldeles för lite info! Svårt att vet vilken nivå man ska fråga på!:-)

  1. Hur gick det med omstarten av routern?

  2. Hur ser det ut, blinkar den eller?

  3. Vad har du för ip-adresser för routern?

  4. Gick det att pinga andra lokala adresser/maskiner?

  5. Funkar din andra maskin som du specar i "info-foten" som: Asus SABERTOOTH AMD990FX, hur är den ansluten?