IPTV, m3u och m3u8 listor, vad säger lagen?

Permalänk
Medlem

IPTV, m3u och m3u8 listor, vad säger lagen?

Jag vet inte om detta är rätt forum men hittar inget annat för tillfället. Om ni tycker detta är fel forum får ni gärna flytta detta rätt.

Vad säger lagen om IPTV och de så kallade m3u samt m3u8 listorna som innehåller TV kanaler och som går att ladda ner? Om man exempelvis laddar ner dessa från utländska siter och kör de, bryter man mot någon svensk lag? Jag vet verkligen inte och hittar ingen information kring detta. Det är helt gratis för något som kostar skjortan om man köper det lagligt via någon leverantör i Sverige. Vad gäller? Jag vill inte bryta mot lagen därav frågan. Jag är inte intresserad av SVT utan mer extrem sport, filmkanaler, samt tyska kanaler som dessutom ingen leverantör i Sverige levererar. Jag vill veta om det är lagligt eller inte att titta på dessa?

Permalänk
Inaktiv

IPTV beskrivs som ett helt nytt sätt att titta på TV. Utan utrustning som antenn eller parabol. Det som krävs är en internetuppkoppling på minst 8 mbit/s och hos vissa leverantörer får användaren ta del av tusentals kanaler från olika länder.

Men fenomenet är något av en laglig gråzon, då det är olagligt att avkoda kanaler i Sverige. Däremot är det lagligt att inneha pirat-TV så länge avkodningen av kanalerna inte sker hos slutanvändaren.

Med IPTV sker avkodningen hos en så kallad hosting-leverantör som är belägen utanför EU, och därför är IPTV lagligt.