MSI Afterburner sparar inte?!

Permalänk

MSI Afterburner sparar inte?!

Hej!

Har mixtrat massa med inställningarna på MSI Afterburner - när jag sedan väljer att spara det och trycka på en profile som jag sparar som - stänger ned programmet. Öppnar upp det igen och då är allt återställt på 0?! Varför går det inte att spara för? Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Se till att hänglåset är upplåst. Tryck på en profil sedan tryck spara, gör om en gång till för att vara säker. Voila klart. Du gör processen i fel ordning.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

@Soldierofwar1985: Se till att hänglåset är upplåst. Tryck på en profil sedan tryck spara, gör om en gång till för att vara säker. Voila klart. Du gör processen i fel ordning.

Hänglåset är upplåst. Ska jag låsa det efter jag överklockat menar du?

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Ja, detta är mest för att du inte ska råka ändra av misstag.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

@Soldierofwar1985: Ja, detta är mest för att du inte ska råka ändra av misstag.

Slutade med att jag laddade ned GPU TWEAK II istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Slutade med att jag laddade ned GPU TWEAK II istället...

Slutar förmodligen med att du avinstallerar det och återkommer till denna tråden

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Slutar förmodligen med att du avinstallerar det och återkommer till denna tråden

Varför tror du det? Är det så mycket sämre? På vilket sätt i så fall?

Permalänk
Medlem

Har du provat klickat i den lilla pluppen "Apply overclocking at system startup" eller vad den heter som finns till vänster under visningsfönstret.

Inte så bra på att förklara
Annars måste man väl manuellt aktivera överklockningen varje gång man öppnar programmet har jag för mig..
Apply at startup pluppen menar när man startar programmet och inte bara när man startar dator så att säga.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Har du provat klickat i den lilla pluppen "Apply overclocking at system startup" eller vad den heter som finns till vänster under visningsfönstret.

Annars måste man väl manuellt aktivera överklockningen varje gång man öppnar programmet har jag för mig..
Apply at startup pluppen menar när man startar programmet och inte bara när man startar dator så att säga.

Har inte testat det!
Dock så fanns det en scanning funktion på GPU Tweak II som hjälpte mig att överklocka grafikkortet till en ok nivå... tänkte börja där...

Permalänk

Vad är skillnaden i Afterburner att klicka i "starta med Windows" och att i inställningarna välja att starta programmet vid uppstart av windows? Räcker det med att klicka i pluppen i användargränssnittet för att inställningarna ska appliceras till kortet, eller MÅSTE själva programmet dras igång med? Smart annars...

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vad är skillnaden i Afterburner att klicka i "starta med Windows" och att i inställningarna välja att starta programmet vid uppstart av windows? Räcker det med att klicka i pluppen i användargränssnittet för att inställningarna ska appliceras till kortet, eller MÅSTE själva programmet dras igång med? Smart annars...

Nej programmet måste inte startas det räcker med apply overclock on startup

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Här har vi svaret på TS fråga (från någon som använder MSIAB dagligen)

Skrivet av spacedebree:

"Starta med Windows" är samma sak som autostart dvs programmet ploppar upp så att du slipper starta det varje gång du startar datorn. "Apply at Windows startup" innebär att man säger till grafikkortet att alltid ha en viss profil igång även om man startar om eller stänger av datorn. Jag kör alltid en viss profil som är på hela tiden, sen kör jag ibland en annan profil om jag kör något tyngre spel som behöver mer OC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Se till att klicka på "Apply" (bocken) efter att du ställt in allt. Spara därefter.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Här har vi svaret på TS fråga (från någon som använder MSIAB dagligen)

"Starta med Windows" är samma sak som autostart dvs programmet ploppar upp så att du slipper starta det varje gång du startar datorn. "Apply at Windows startup" innebär att man säger till grafikkortet att alltid ha en viss profil igång även om man startar om eller stänger av datorn. Jag kör alltid en viss profil som är på hela tiden, sen kör jag ibland en annan profil om jag kör något tyngre spel som behöver mer OC.

Tack för ditt svar!

Vad innebär det för kortet att vara i det klockade läget hela tiden? Det är väl ändå aldrig på max förutom när det behövs? Har själv fått upp mitt 1070 oc med afterburner. 😃

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack för ditt svar!

Vad innebär det för kortet att vara i det klockade läget hela tiden? Det är väl ändå aldrig på max förutom när det behövs? Har själv fått upp mitt 1070 oc med afterburner. 😃

I Windows kör kortet sina 2D clocks och boostar därmed aldrig Alltså gör det inget att det är klockat hela tiden. När du kör spel så kommer det ju alltid köra klockat men det kanske är meningen i ditt fall? Har haft kort där jag kört dem klockat hela tiden eftersom jag alltid behövde kraften. Idag har jag lite mer marginaler så jag måste inte köra klockat hela tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9