Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Dränering finns normalt för att tappa ur sista skvätten kondens innan den ställs undan, slangen kanske är till för denna eller när det kör i ren avfuktarläge då kondensen måste dräneras iväg när den inte ångas iväg med varmluften genom slangen...

Har den inte uppförångning av kondens i 12000 BTU-storlek så kan en sådan producera uppemot 30 liter kondens per dygn vid riktigt fuktigt väder/luft - och precis som det var det i somras...

det var en av de värdefulla med portabel AC - det torkade upp luften och det hjälper mycket även om termometern bara sjunker enstaka grader även med AC:n igång.

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips på fläkt/lösning för att minska motståndet som ACn ser?
Planerar konvertering till 2-slangssystem och då kommer det behövas en extra slang vilket troligtvis blir för tungt för interna fläkten.

Har funderat på rörfläkt/badrumsfläkt men dom har troligtvis lägre flöde än fläkten som sitter i ACn. Om jag sätter en svagare fläkt i serie med ACn är jag lite orolig att den kanske gör saken värre då den blir tvingad att gå i högre hastighet än den är gjord för.
Motorn till fläkten i ACn är på 40W, sen hur det resulterar i flöde är en annan sak, jag försöker hitta ett flöde på fläkten men står än så länge still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

@Frispel: "Apparater som ger värme" är generellt ett värmeelement och en fläkt. Ingen kyld luft som sidoeffekt alltså. Eller någon form av strålningsvärme, fortfarande dock ingen kall luft.

Skrivet av Petterk:

@Frispel: Bör inte en portabel luftkonditionering med värmefunktion suga in luft via frånluftsslangen i värmeläge?

Skrivet av pjuppi:

@Frispel @Petterk
Min Qlima PH534 som jag köpte, som har både luftkonditionering och värme....vänder (?) på processen och skjuter ut kall luft i frånluftsröret och varm luft i Luftuttagsgallret. Sen om alla gör så vet jag inte 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Med AC med värmefunktion så har man fortfarande mer värmeeffekt än man matar in ström = det måste vara en värmeväxlare igång. Om den ska fungera inomhus så bör den rimligen helt enkelt vända på värme/kyla och suga in luft från närområdet som den sedan värmeväxlar mot och matar ut den oönskade delen genom röret. Vill man ha värme så bör den då mata ut kall luft genom röret. Men som sagt så bör den luften ha rätt mycket högre relativ luftfuktighet. Men i teorin så borde man alltså kunna ställa apparaten på balkongen, välja värme och låta utloppsröret mata kylan in i lägenheten. Om inte jag missförstått något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med AC med värmefunktion så har man fortfarande mer värmeeffekt än man matar in ström = det måste vara en värmeväxlare igång. Om den ska fungera inomhus så bör den rimligen helt enkelt vända på värme/kyla och suga in luft från närområdet som den sedan värmeväxlar mot och matar ut den oönskade delen genom röret. Vill man ha värme så bör den då mata ut kall luft genom röret. Men som sagt så bör den luften ha rätt mycket högre relativ luftfuktighet. Men i teorin så borde man alltså kunna ställa apparaten på balkongen, välja värme och låta utloppsröret mata kylan in i lägenheten. Om inte jag missförstått något

Om jag inte uppfattat fel så använder dem flesta inte slangen vid uppvärmning / avfuktning utan bara vid kyla. eller har jag fel?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med AC med värmefunktion så har man fortfarande mer värmeeffekt än man matar in ström = det måste vara en värmeväxlare igång. Om den ska fungera inomhus så bör den rimligen helt enkelt vända på värme/kyla och suga in luft från närområdet som den sedan värmeväxlar mot och matar ut den oönskade delen genom röret. Vill man ha värme så bör den då mata ut kall luft genom röret. Men som sagt så bör den luften ha rätt mycket högre relativ luftfuktighet. Men i teorin så borde man alltså kunna ställa apparaten på balkongen, välja värme och låta utloppsröret mata kylan in i lägenheten. Om inte jag missförstått något

Känns lite fel att använda inneluften vid värmepumpsdrift. Finns väl inget hinder mot det dock, den nedkylda luften blåser den ju ut i så fall. Det är väl också enda alternativet vid enheter med bara frånluftsslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om jag inte uppfattat fel så använder dem flesta inte slangen vid uppvärmning / avfuktning utan bara vid kyla. eller har jag fel?

Exempelvis Electrolux EXP34U338HW ger 2,7kW värme och drar 1kW el. Om inte jag missförstår något så går detta bara att åstadkomma med värmeväxling. Direktverkande el bör väl inte kunna producera mer än 1kW med samma energiförbrukning? Och om man värmeväxlar så måste det bli överskott på kyla som man måste göra sig av med, då via luftröret. Återigen med förbehåll för att jag missförstår något

https://productinformation.electrolux.com/EdenService.svc/WEB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Exempelvis Electrolux EXP34U338HW ger 2,7kW värme och drar 1kW el. Om inte jag missförstår något så går detta bara att åstadkomma med värmeväxling. Direktverkande el bör väl inte kunna producera mer än 1kW med samma energiförbrukning? Och om man värmeväxlar så måste det bli överskott på kyla som man måste göra sig av med, då via luftröret. Återigen med förbehåll för att jag missförstår något

https://productinformation.electrolux.com/EdenService.svc/WEB...

Ja nä det stämmer, jag är för långt ifrån min skolgång nu när det gäller sånt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyselehrt:

Jag har köpt storebror, 12 000 BTU. Jag förstår dock inte vad den lilla genomskinliga plastslangen som medföljde är till för. Jag vet inte heller vad den svarta plastpluggen på baksidan fyller för funktion. Vad är det den täcker? Det framgår inte av bruksanvisningen. Har du lust att informera mig och sprida dina kunskaper?

Precis som det skrevs innan så är den genomskinliga nog för vatten dränering, pluppen längst ner. Den svarta pluppen däremot är jag lika förvirrad över dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Angående den svarta pluggen så är det antagligen som på min ac: det är en gummiplugg som fungerar som tätning, man skruvar av dräneringslocket och drar ut pluggen (dräneringspluggen) när man skall tömma tanken. Förövrigt så behöver man inte (i de flesta fall) tömma tanken annat än om man kör ac:n tokmycket, men det beror ju på vilken ac man har.

Jag tror att jag fick ut ungefär en matsked på runt 20-30 timmars körning sammanlagt när jag kollade första gången. Det skadar ju inte att kolla efter x antal timmar så man får en uppfattning hur mycket vatten det blir men jag är ganska säker på att alla ac:n stänger av automatiskt när tanken är full.

Permalänk
Medlem

Hur är det med livslängden på dom här enheterna, speciellt som från Electrolux?
Jag läser online och på olika forum att folk pratar om över TJUGO år innan dom börjat kolla på nya grejer, är det en regel eller undantag?

Spelar det någon roll att vi använder andra köldmedium nu för tiden osv?

Permalänk
Medlem

@Chromatic hur långt är ett snöre? Tråkigt svar ja vet, men är svårt att uppskatta om inte tillverkaren själv anger nåt specifikt antal timmar eller liknande. Har dock inte sett det på i alla fall min enhet eller i manualen.
Enda man hittar när man söker är spannet mellan 10 år och uppåt, är väl det man åtminstone hoppas en egen maskin ska orka med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@Chromatic hur långt är ett snöre? Tråkigt svar ja vet, men är svårt att uppskatta om inte tillverkaren själv anger nåt specifikt antal timmar eller liknande. Har dock inte sett det på i alla fall min enhet eller i manualen.
Enda man hittar när man söker är spannet mellan 10 år och uppåt, är väl det man åtminstone hoppas en egen maskin ska orka med

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, tråkigt svar ;P Finns ju definitivt en norm som man märker av efter att ha analyserat forumen och även kvaliteten på vanliga 2-delade enheter som tyder på att med gott underhåll, kan leda till minst 10-20 års bruk, precis som du skrev. Men självklart kan man inte säga det specifikt för min enhet. Detta är en självklarhet.

Ville mest höra mer från andra som kört med sina enheter länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Japp, tråkigt svar ;P Finns ju definitivt en norm som man märker av efter att ha analyserat forumen och även kvaliteten på vanliga 2-delade enheter som tyder på att med gott underhåll, kan leda till minst 10-20 års bruk, precis som du skrev. Men självklart kan man inte säga det specifikt för min enhet. Detta är en självklarhet.

Ville mest höra mer från andra som kört med sina enheter länge

Exakt
Har du köpt nån än eller gör du research?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Chromatic: du kan vara rätt säker på att det du köper idag håller mkt kortare än det som som såldes för 10-20 år sen, kvalitetsmässig
Kvaliten har minst sagt blivit sämre..tack vare vårat förbrukarsamhälle

Permalänk
Medlem

Enhetsaggregater som portabla AC så brukar kompressordelen fungera länge - det är allt annat runt om som olika kvalitetsnivåer bestämmer den slutliga livslängden som fläktar och dess lager och om/hur de börja vibrera (tex av dammsättning) , hur kondenspumpen håller etc.

När det gäller köldmedel så i teorin är naturliga köldmede bättre alternativ (dvs HC som R290) - men i praktiken är hur det hela byggs av den som designar maskinen då större temperaurdiff mellan kalla och varma sidan sänker EER/COP och det i sin tur handlar om hur mycket area på kondensator och evaporator man kan få till och hur mycket luft som strömmar igenom tillsammans med andra kompromisser som storlek och ljudnivå.

Detta är sista året man kan köpa maskiner med HCF-köldmedel som R410A - i avseende teoretisk COP så är det inte riktigt lika bra som R290 men å andra sidan heller inget som säger att rata om maskien i övrigt fungerar design och ljudmässigt. Det händer i princip inte att en sådan maskin behöver service som att fyllas på med köldmedier utan de håller täta tills de skrotas (och av återvinningen tas hand om med utsugning av köldmedel på rätt sätt)

Maskiner med reciproka kompressorer (läs kolvkompressor ala kylskåpskomressor) är ofta av bättre kvalitet och går tystare än senare årens rotary-kompressor - men det är inget man idag kan välja på fritt på då det förstnämnda helt enkelt inte finns längre i produktion och då det handlar mer om att få tag på något alls snarare och det mesta ändå är tillverkat i kina eller delarna i dem är tillverkat i kina som kompressor, kondensor och evaporator-flänspaketen etc.

Permalänk
Medlem

Som en eller annan har jag inför sommaren skaffat en AC.
Den första jag beställde blev snabbt avbeställd när det kom ett meddelande om försenad leverans,
den skulle inte komma förän mitten till slutet av juni, en lite för lång väntan tyckte jag.

Det fick bli en Andersson ARC 3.1 från Netonnet, som kom hem till dörren efter i fredags, efter fem då relativt
korta dagar att vänta (med tanke på Valborg och första maj).

Temporärt monterat m.h.a målartape i avvaktan på inoljning.

En bit överblivet hyllplan fick offras för att sättas i fönstret.
Precis som jag en gång i tiden lärde mig när jag gick bygg så mät en gång och såga 22 eller hur det var regeln löd.

Allt fungerade som det skulle, efter en timmas provdrift hade temperaturen i rummet sjunkit med lite drygt 3C och AC:n stängdes av.
Då kom första problemet, vår lägenhet har ett ganska starkt undertryck redan i vanliga fall, kall uteluft, det var bara 2C ute, blåste raka vägen in genom AC:n och tempen på golvet sjönk till 12C, lite i kyligaste laget.

Lösningen då på sena lördagseftermiddagen blev att ta en tur till Biltema och införskaffa ett stängningsbart ventilationsgaller.
Det fungerade lyckligtvis även om det innebar att jag fick montera plastskenan (fönsterkitet) på insidan av träskivan, medans jag var på plats kom jag dessutom på att trä sväller, så jag slängde med en rulle E.V.A-list och sågade om hyllplanet så jag hade 1cm mån runt hela, och tätade med den mjuka listen, nu har träet plats att svälla upp till 4mm åt alla håll.

Lite orolig var jag att jag skulle ha begränsat luftflödet för mycket, lyckligtvis verkar det inte så.
Efter en ny timslång testkörning blev resultatet det samma som vid det första, samtidigt som vi enkelt stänger gallret och slipper drag inomhus.

Nå vad säga om själva AC:n.

Kylningen:
Luften den trycker ur sig är fullt tillräcklig för att sänka temperaturen i ett 24m2 stort rum.
Temperaturen på luften som blåser ut är vi långsammaste fläkthastigheten 11C ~175m3/h och vid högsta 13C ~310m3/h (bara snabbmätt luftflödet här) så den ligger relativt nära specade 340m3/h som jag då förmodar är vid optimala förhållanden.

Ljud:
Då är frågan, hur är ljudnivån? Va? jo jag sa hur är ljudnivån? VA? jo jag, vänta jag ska bara stänga av en stund, Jo hur är.. Vad skriker du för?
Okay den är inte tyst, men i ungefär samma nivå som liknande AC jag hört vid den prisnivån.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Fick mail av whiteaway om försenad leverans, 2019-06-07. En försening med 2.5 vecka, ganska duktig försening med andra ord.
Men för priset jag fick den för så får det gå, inte sett så billigt igen med hemleverans.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fick mail av whiteaway om försenad leverans, 2019-06-07. En försening med 2.5 vecka, ganska duktig försening med andra ord.
Men för priset jag fick den för så får det gå, inte sett så billigt igen med hemleverans.

Vilken modell handlar det om? Hoppas den kommer snabbare åtminstone, underverk kan ju ske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick ett mail idag jag också! Som några(många?) andra här så beställde jag den 25e april från Tretti.se när de hade sin 10% kampanj.

Vara: Electrolux ChillFlex Pro (EXP35U538CW), Förväntat sändningsdatum från vårt lager: 20-05-19

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilken modell handlar det om? Hoppas den kommer snabbare åtminstone, underverk kan ju ske.

Skickades från m.sweclockers.com

EXP26U558HW
4650kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, lyckades skriva ut alla nödvändiga delar, ska coata de så de blir än mer tåliga, sen återstår bara att installera/bygga in det och testa, inom en vecka eller så. Lite ironiskt att det nu är så kallt ute som det är (Stockholm)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Kylningen:
Luften den trycker ur sig är fullt tillräcklig för att sänka temperaturen i ett 24m2 stort rum.
Temperaturen på luften som blåser ut är vi långsammaste fläkthastigheten 11C ~175m3/h och vid högsta 13C ~310m3/h (bara snabbmätt luftflödet här) så den ligger relativt nära specade 340m3/h som jag då förmodar är vid optimala förhållanden.

Hur gjorde du för att mäta luftflödet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Hur gjorde du för att mäta luftflödet?

Åh att mäta luften var enkelt, jag bad en gammal polare, som är ventilationstekniker, om hjälp.
Så under tiden han satte på kåpor och mätte in/ut-flöde med och utan slang och lite sådant fixade jag kaffe och mackor i köket

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Åh att mäta luften var enkelt, jag bad en gammal polare, som är ventilationstekniker, om hjälp.
Så under tiden han satte på kåpor och mätte in/ut-flöde med och utan slang och lite sådant fixade jag kaffe och mackor i köket

Enkelt! Jag kan också fixa mackor och kaffe, nu behövs bara en vän som kan ventilation. Halva jobbet redan klart!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick hem min PAC 90 igår. Bara lyft ur den från kartongen ännu, orkade inte så mycket mer.

Nu ska man bara försöka lösa något som krymper slangen från 140+mm till 100mm..
Ska inte förlänga slangen något så borde fungera med krympningen. Men har inte riktigt spånat fram hur jag ska göra det än..

Kommer nog inte bli snyggaste lösningen (då jag känner mig själv..) men förhoppningsvis en fungerande sådan som inte begränsar luftflödet för mycket.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Fick detta mail från tretti.se idag:

Hej!
Tack för din beställning.

Vi har nu mottagit ett preliminärt leveransdatum från tillverkaren.

Vara: Electrolux ChillFlex Pro (EXP34U338HW), Förväntat sändningsdatum från vårt lager: 20-05-19

Observera att detta är förväntat leveransdatum till vårt lager och ej när produkten förväntas levereras till dig. Normal leveranstid efter att vi har tagit emot produkten från vår leverantör är 2-5 arbetsdagar.

Med vänlig hälsning

WAG Logistics

Lade min beställning Mån 2019-04-29.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Qlima PH534 igår. Har packat upp den och provkört och konstaterat att det knappast går att ha den igång i sovrummet och sova samtidigt då den låter en hel del. Wifi-funktionen och appen fungerar bra och kommer absolut att användas.
Mitt största problem blir som så många andra här att bli av med frånluften.
Hade jag bott i egen villa så hade jag nog gjort ett hål i ytterväggen för väggventil och anslutit slangen till denna. Nu bor jag i bostadsrätt så det tilltaget skulle nog inte uppskattas av föreningen.

Den medföljande frånluftslangen är 125mm i diameter och ca 1.6m lång. Min plan är att skarva på denna med ytterligade 3m slang och hänga ut slangen genom ett litet sidofönster med en öppning på 35*35cm som är lätt att täta med kuddar eller annat som en tillfällig fix.

Alternativet som någon här var inne på är att vända på hela processen och ställa maskinen utomhus eller på den oisolerade vinden, ställa den på värmefunktionen så den blåser ut kalluft genom frånluftslagen och dra in denna i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Fick hem min Qlima PH534 igår. Har packat upp den och provkört och konstaterat att det knappast går att ha den igång i sovrummet och sova samtidigt då den låter en hel del. Wifi-funktionen och appen fungerar bra och kommer absolut att användas.
Mitt största problem blir som så många andra här att bli av med frånluften.
Hade jag bott i egen villa så hade jag nog gjort ett hål i ytterväggen för väggventil och anslutit slangen till denna. Nu bor jag i bostadsrätt så det tilltaget skulle nog inte uppskattas av föreningen.

Den medföljande frånluftslangen är 125mm i diameter och ca 1.6m lång. Min plan är att skarva på denna med ytterligade 3m slang och hänga ut slangen genom ett litet sidofönster med en öppning på 35*35cm som är lätt att täta med kuddar eller annat som en tillfällig fix.

Alternativet som någon här var inne på är att vända på hela processen och ställa maskinen utomhus eller på den oisolerade vinden, ställa den på värmefunktionen så den blåser ut kalluft genom frånluftslagen och dra in denna i sovrummet.

Det var jag som spekulerade lite kring det, men man bör vara medveten om att kalluften den matar ut den vägen nog kommer att vara rejält fuktig. Sänker du temperaturen så ökar också luftfuktigheten, det är därför dessa apparater har avfuktningsfunktion och denna fukt måste ta vägen någonstans. Ett annat alternativ är att ställa den utomhus och helt enkelt leda en slang från utblåset in i huset...

Men jag lutar nog åt ställa ett fönster på vid gavel, använda det medföljande fönsterkittet på underdelen av fönstret och knåpa ihop någon form av skiva som enkelt kan monteras upp/ner för att täcka den yta som inte fönsterkittet täcker. Då kommer jag kunna använda undertrycket för att dra kyligare luft från den skuggade balkongen tvärs igenom lägenheten till sovrummet där apparaten får stå och tugga. Ska bara klura ut hur jag ska kunna få en träskiva att sitta kvar i fönstret utan alltför komplicerade och/eller permanenta ingrepp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nu ska man bara försöka lösa något som krymper slangen från 140+mm till 100mm..
Ska inte förlänga slangen något så borde fungera med krympningen. Men har inte riktigt spånat fram hur jag ska göra det än..

Såg Jula hade nått som kanske kan passa.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/ventilation/installation/dimensionsovergang-414069/

Är en dimensionsövergång för ventilation med dimensionerna 80/100/120/125/150 mm.
49,90kr var ju en överkomlig summa med.

Permalänk
Medlem

Qlima PH534 hemkommen, första intryck efter lite ghetto-montering av slang, 130 mm hål i en polyeten skiva samt 2 skruvar så inte katten ska smita, den är... väldigt högljudd på högsta läget. Det är alldeles för kallt just nu dock för några tester av själva funktionen.
Appen med WIFI funkar efter lite strul. Trevligt!

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |