Synology på vinden? +35-40 grader i sommarsol.

Permalänk

Synology på vinden? +35-40 grader i sommarsol.

Hej!

Vad tycker ni om att lägga en Synology NAS uppe på vinden i ett litet rackskåp?

Det är oisolerat i vinden. Det är främst sommartid jag är orolig för att det kan bli väldigt varmt, antagligen upp emot 35 grader kanske 40?

Går det att kyla rackskåpet med något?

Huset ser ut såhär:
https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/tallbacken/

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Av alla ställen måste det finnas ett bättre ställe. Dina diskar kommer nog ta stryk annars

Permalänk
Medlem

Titta i specifikationerna på den NAS du är intresserad av, så står där vad den är godkänd för temperaturer att användas i.
Efter att ha kollat runt på Synologys hemsida så verkar intervallet: 5°C to 40°C vara det vanligaste, men det fanns några undantag.

Skulle ändå ha byggt någon form av isolerad låda som hade möjlighet att kunna ventileras med uteluft en temperaturstyrd fläkt för att kunna hålla temperaturerna både sommar som vinter.

I det huset så hade jag nog ställt NASen i Klädkammaren, så står den både inom klimatskalet samt inte i vägen.

Permalänk
Medlem

Garderob, källare eller som jag bakom soffan. Vinden skulle jag aldrig ta då det hoppar för mycket i temperatur

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Inte en bra idé. Varken värme eller kyla i den omfattningen är bra. Torrt och svalt är optimalt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

En liten synology kan man ju annars ställa i tv-bänken. Om vi inte pratar om de lite rejälare rackmonterade versionerna?

Permalänk

Ni har nog rätt, men det hade varit så bekvämt att ha det surrande ljudet av diskarna uppe på vinden.
Är väldigt känslig för ljud p.g.a sjukdom.

Vi har ingen riktigt bra plats dit cat6 är draget förutom i kontoret eller i sovrummet och där vill jag inte ha den!

5-40 grader säger synology.
Vid vintertid bör det vara som max vid extrema förhållanden -15 grader.
Annars max -10 grader gissar jag på.

EDIT: Tänker typ något likt denna, ifall synologyn skulle få för sig att brinna eller något så är den i ett plåtskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Ni har nog rätt, men det hade varit så bekvämt att ha det surrande ljudet av diskarna uppe på vinden.

Vi har ingen riktigt bra plats dit cat6 är draget förutom i kontoret eller i sovrummet och där vill jag inte ha den!

EDIT: Tänker typ något likt denna, ifall synologyn skulle få för sig att brinna eller något så är den i ett plåtskåp.
http://www.icd.se/images/rackskap.jpg

Är den rackmonterad? Annars fungerar vilket skåp som helst. Om jag skulle placerat en NAS på vinden skulle jag mätt temperaturen först över olika årstider

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123: Som jag skrev innan, vill du ha den på vinden så bygg en isolerad låda, med en fläkt som styrs av temperaturen i den.
Börjar det bli för varmt så skall den snurra mycket, och är det för kallt så skall den snurra mindre eller inte alls beroende på temperatur.

Kan man programmera så skulle väl en Arduino eller Pie klara av att styra fläkten efter någon temperatursensor du monterar i den.

Permalänk
Medlem

http://www.icd.se/images/rackskap.jpg

Har lite tips här som kan hjälpa att tysta ner din NAS lite:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1504907-synology-tips

Permalänk
Medlem

Är kattvinden isolerad?

Duger inte under trappan? I tvättstugan? I klädkammaren? Ska den stå i kattvinden behöver du nog fixa ventilation.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad tycker ni om att lägga en Synology NAS uppe på vinden i ett litet rackskåp?

Det är oisolerat i vinden. Det är främst sommartid jag är orolig för att det kan bli väldigt varmt, antagligen upp emot 35 grader kanske 40?

Går det att kyla rackskåpet med något?

Huset ser ut såhär:
https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/tallbacken/

Tack för hjälp!

Ja du kan koppla en AC. Men den ska stå någonstans den också. Utan AC kan du nog lika gärna skippa skåpet. Det blir inte varmare på vintern och det blir inte svalare på sommaren. Att som någon föreslår att sätta fläkt på ett skåp tror jag inte alls på. Varm lut ut och varm luft in gör varken från eller till.

Har min NAS på vinden också sedan tre år tillbaka och det har ju fungerat bra hittills (ta i trä). Men vill man vara säker så får man titta på vad tillverkarens anger för värden. Speciellt om det är en ny NAS som man vill kunna åberopa garanti eller kunna reklamera med gott samvete. Min Synology har flera år på nacken och jag vet att det är en kalkylerad risk att ha den på vinden, ett lågt pris för att slippa ljudet

typos
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@stefaneriksson123: Som jag skrev innan, vill du ha den på vinden så bygg en isolerad låda, med en fläkt som styrs av temperaturen i den.
Börjar det bli för varmt så skall den snurra mycket, och är det för kallt så skall den snurra mindre eller inte alls beroende på temperatur.

Kan man programmera så skulle väl en Arduino eller Pie klara av att styra fläkten efter någon temperatursensor du monterar i den.

Jo fast det spelar inte så stor roll att du har massa fläktning igång och insuget är 40 varm luft

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag vill ha min synology i pannrummet men undrar om det är en bra ide då det på vintern kan bli nedåt en 5-10 grader där. synologyn klarar det vet jag men diskarna oroar mig mer. nu står den i min man cave på ett skåp 5cm från taket och 1 meter från värmepumpen vilket gör att det kan bli varmt där. över 25 grader. problem 2 är att den fortplantar ljudet i skåpet så det låter som någon går på övervåningen och sedan jag bytte till 6tb diskar så låter den ännu mer även fläkten, antar att dom är varmare?
funderar på att ställa den på en bokhylla brevid mig där jag sitter men då kommer jag höra den väl. tempen där jag sitter är på ca 20 grader så det lär den nog gilla iallafall?

hur och vart har ni era nassar?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Bygger han som ett eget rum i kattvinden, isolerar det och ventilerar det med utomhusluft går det säkert att klara sig utan kyla. Frågan är bara varför när han har utrymme under trappan som kan byggas in, klädkammare och tvättstuga han kan ställa grejerna i. Nog för att det kan bli fuktigt i en tvättstuga, men det beror ju på ventilation och vitvaror också, sen står värmepump och annat som låter redan där.

Permalänk
Medlem

Inget garage?
Mitt rack med min server har stått i garaget 5 år. Inga problem. Runt nollan som lägst. Max 20 grader på sommaren.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Ta luft utifrån om det är bekymmer för dig. Men annars är det ju bättre ätt dra in 40 grader luft (vilket ändå är en OK temperatur enligt Synology) än att inte ha någon ventilation alls och få ännu högre temperaturer inne i en isolerad låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Mr_Lazy: Ta luft utifrån om det är bekymmer för dig. Men annars är det ju bättre ätt dra in 40 grader luft (vilket ändå är en OK temperatur enligt Synology) än att inte ha någon ventilation alls och få ännu högre temperaturer inne i en isolerad låda.

Arbetstemparturområtdet är mellan 5-40 *C. Om du tar luft som är 40 *C så kommer inte arbetstemperaturen på diskarna inte vara 40 *C utan garanterat högre.
Att dra in en egen pipa med ute luft i et utrymme som har varm fuktig luft verkar bara vara krångligt och risk för fukt.

Ställ NASen i tvättstugan eller nått rum som inte används så mycket.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Inget garage?
Mitt rack med min server har stått i garaget 5 år. Inga problem. Runt nollan som lägst. Max 20 grader på sommaren.

hur mår diskarna? har en synology 213j som jag tänkt ha i pannrummet, där blir det mellan 5-10 plus på vintern. när den är på tror jag det inte blir något problem, däremot när den "sover" så kommer diskarna nog hamna på samma temp som omgivningen och av vad jag läst så är diskars ideal temperatur emellan 20-40 grader, dom kan arbeta vid andra temperaturer men då kan man riskera livslängden?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja du kan koppla en AC. Men den ska stå någonstans den också. Utan AC kan du nog lika gärna skippa skåpet. Det blir inte varmare på vintern och det blir inte svalare på sommaren. Att som någon föreslår att sätta fläkt på ett skåp tror jag inte alls på. Varm lut ut och varm luft in gör varken från eller till.

Har min NAS på vinden också sedan tre år tillbaka och det har ju fungerat bra hittills (ta i trä). Men vill man vara säker så får man titta på vad tillverkarens anger för värden. Speciellt om det är en ny NAS som man vill kunna åberopa garanti eller kunna reklamera med gott samvete. Min Synology har flera år på nacken och jag vet att det är en kalkylerad risk att ha den på vinden, ett lågt pris för att slippa ljudet

Berätta gärna mer, hur ser din vind ut? Har du tittat på hur varmt det blir uppe på vinden sommartid?

Är det 32 grader ute skulle jag räkna med att det är 35+ på vinden.

Det är en oisolerad vind jag har, kallvind.

EDIT: Alternativet är tvättstugan med hög fukt + hög värme p.g.a torktumlaren.

Permalänk
Medlem

Berätta gärna mer, hur ser din vind ut? Har du tittat på hur varmt det blir uppe på vinden sommartid?

har likadan vind som du, glöm inte fuktigheten också. min kallvind kan ligga på 90% fuktighet på vintern vilket inte är ovanligt. började mäta där systematiskt när kärringen undrade om hon kunde förvara sina tidningar där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra i utrymmet under trappan eller i klädkammaren?

Om du ska köra i tvättstugan så kan du alltid byta till frånluftstorktumlare om det passar att installera frånluft. Där måste man tänka på hur det påverkar ventilationen i huset, mesta av värmen försvinner dock via frånluften. Kan låta omständigt, men det blir det ju att bygga en ventilerad "låda" med tillgång till icke uppvärmd utomhusluft också. Så hur är det med de andra alternativen?

Permalänk
Medlem

Jag har också kallvind. Har inget mögel på råsponten så det verkar vara väl avvägt vad gäller ventilation. Har termometer men minns inte vad den visade i somras, det var ju dumt :/ Svetten började i alla fall lacka så fort man stack upp huvudet så relativt varmt måste det ju ha varit ändå.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om man sätter kostnaden relaterat till ett hus så är ju inte dessa vansinnigt dyra;
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4997195 .
Eller någon annan större billigare SSD.
All Flash = tyst NAS

Permalänk
Medlem

Tittar man på vid vilka temperaturer googles hårddiskar mår bäst av så är det runt 40 grader. Det är inte förrän det är över 45 grader som man kan börja bli orolig.

Nu vet jag inte hur bra en sån där låda kyler men jag skulle tro att diskarna blir över 45 om det är 35-40 grader på vinden.

Så att ha de där under de allra varmaste veckorna kanske är lite dumt om du inte skaffar lite extra kylning.

Att ha hårddiskarna för kallt verkar däremot vara ännu värre än att ha de för varmt. Att de är <25 grader varma är värre än att de går riktigt varmt.

Och jag som har mina snurrandes 24/7 i 25-30 grader under vinterhalvåret. Kanske får tänka om lite där.

https://static.googleusercontent.com/media/research.google.co...

One of our key findings has been the lack of a consistent pattern of higher failure rates for higher temperature drives or for those drives at higher utilization levels. Such correlations have been repeatedly highlightedby previous studies, but we are unable to confirm themby observing our population

Permalänk

Har tittat lite på färdiga rackskåp som man ställer utomhus med A/C men de verkar extremt dyra.

EDIT:
Ett litet rackskåp med någon liten extern A/C hade varit perfekt. Ska leta lite om jag hittar någon mini-aircondition
Vinden pendlar nog kring ca -13 till +40

EDIT2:
Jag tror det är enklare att bygga ett skåp utomhus på tomten som står i skuggan, då är det ända problemet att värma skåpet vintertid. Gissar på -15 till +33 som max

Permalänk
Medlem

Så nu ska du spendera tusenlappar på AC eller tusenlappar på att bygga skjul på tomten?

Är det något hinder att köra din lilla konsument-NAS under trappan i hallen? I klädkammaren på övervåningen? Har du uppmätt luftfuktigheten i tvättstugan? Tänkt på att du kan köra luftavfuktare i tvättstugan?

Ska du inte köra ett större antal rackmonterade prylar behöver du inget rackskåp. Antar att du ändå ska köra Synologys hemmaserie som inte är rackmonterbar.

Permalänk

@Petterk:

Hej!
I bostaden så låter den alldeles för mycket. Tvättstugan fick jag inte tillåtelse för. Vinden blir stekhet sommartid.

Enda alternativet nu är ett litet förråd som ändå skall byggas på tomten.

Funderar på köpa något skåp likt ett litet rackskåp som jag isolerar med stenull, sedan temperaturstyrda fläktar. Har inte så koll på det men borde väl finnas temperaturstyrda fläktar som är relativt enkla att montera.

tack

Permalänk
Medlem

Jag har min bakom skärmen på skrivbordet , hör den knappt , allt annat låter mer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

@mr_sQuinty: jag har en neurologisk diagnos, är ljudkänslig. Därför jag gärna slipper saker som knottrar.

Tack.